International kommentar

COP26 har brug for en mester i diplomati som vært. Desværre er værten Boris Johnson

Den britiske premierminister har lovet, at det nært forestående klimatopmøde i Glasgow vil blive »et vendepunkt for menneskeheden«. Men han har meget kort tid tilbage til at redde topmødet fra at blive en fiasko, skriver den britiske journalist Andrew Rawnsley i dette debatindlæg
Boris Johnsons nye omsorg for planeten er rørende, især i lyset af, at han i sin tidligere inkarnation som klummeskriver i en højreavis var en fuldtonet skeptiker, der både tvivlede på klimaforandringernes realitet og latterliggjorde vindkraft som »for svag til at blæse skindet af en risbudding«

Boris Johnsons nye omsorg for planeten er rørende, især i lyset af, at han i sin tidligere inkarnation som klummeskriver i en højreavis var en fuldtonet skeptiker, der både tvivlede på klimaforandringernes realitet og latterliggjorde vindkraft som »for svag til at blæse skindet af en risbudding«

Debat
22. oktober 2021

Dronning Elizabeth II kan ikke se morskaben. »Vi har kun hørt om dem, der ikke kommer. Det er meget irriterende, når de taler uden at handle«, blev den britiske monark overhørt i at udbryde. Det handlede ikke om et hofbal, men om ubesvarede invitationer til COP26, FN’s klimatopmøde, som fra den 31. oktober afholdes i Glasgow. Med snart kun en uge tilbage er det stadig uvist, om lederne fra Kina, Rusland, Indien, Brasilien, Mexico og mange andre lande vil dukke op, endsige indvilge i meningsfulde skridt til at sætte ind mod klimakrisen.

Deres øjensynlige ulyst til at deltage er dog kun en af flere kilder til ængstelse for en vært, som har gjort sit yderste for at tale forventningerne op til, at dette klimatopmøde skal blive det gennembrud, der redder verden. Da premierminister Boris Johnson talte på FN’s Generalforsamling i september, anlagde han samme storskrydende stil som over for sit hjemmepublikum. Fra talerstolen erklærede han, at COP26 ville blive »et vendepunkt for menneskeheden«.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Niels-Simon Larsen

Det er tragisk, at man skal se med bange anelser på COP26 og så med en vært som BJ.

Ete Forchhammer , erik pedersen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Det er tragisk, at man skal se med bange anelser på COP26 og så med en vært som BJ.

jens christian jacobsen

Afbud til COP26 har intet med BJ at gøre. UK er i øvrigt meget længere fremme i en grønne omstillinger end mange EU-lande.
Lederen er vist biased ift. BJ som han/hun ikke kan lide.

Niels-Simon Larsen

Jens Christian Jacobsen: Lad os bare sige, at lederskribenten ikke kan lide BJ, men det kan jeg heller ikke, og jeg kender ingen, der kan, men det gør du måske?

jens christian jacobsen

Niels-Simon - jeg fornemmer en knytnæve bag dit spørgsmål og gider egentlig ikke svare med en revolver for brystet.
Sådan er det med jer blaserte moralister i Infs kommentarspor: Bekend og vi vil lytte.
Må jeg anbefale dig at tage stilling til indholdet i mit indlæg.
Men for nu muligvis at få dig i tale, vil jeg gøre en undtagelse og bekende: Jeg synes at BJ er en reaktionær repræsentant for en engelsk elite, der tror, at deres privillleger kan redde dem fra historiens dom. BJ italsætter dette gennem umorsomme og fjogede bemærkninge. Han latterliggør sig selv og den, klasse han repræsenterer og fastholder og skærper modsætninger i det engelske klassesamfund.
Ok?

Niels-Simon Larsen

Jens CJ: Du skal da ikke diskutere med en, der har en knytnæve gemt bag sit spørgsmål og retter en revolver mod dit bryst og i øvrigt er en af de blaserte moralister her i kommentarsporet. Det er ikke ulejligheden værd.

jens christian jacobsen

Niels-Simon. Du spurgte mig, og jeg svarer. Og med din sidste bemærkning ved jeg så, at min imødekommenhed var forgæves. Du nægter at tage stilling til substansen og nøjes med at moralisere.