Læserbrev

Delebiler skal ligestilles med andre transportformer, hvis vi skal have færre privatbiler

Hvis flere skal bytte privatbilen ud med en delebil, bør vi ligestille delebiler med andre transportformer og eksempelvis reservere p-pladser, ligesom vi gør med elbiler, skriver direktør for SHARE NOW Danmark, Morten Jakobsen, i dette debatindlæg
Hvis flere skal bytte privatbilen ud med en delebil, bør vi ligestille delebiler med andre transportformer og eksempelvis reservere p-pladser, ligesom vi gør med elbiler, skriver direktør for SHARE NOW Danmark, Morten Jakobsen, i dette debatindlæg

Mia Mottelson

Debat
8. oktober 2021

En af de største udfordringer, vi som samfund skal løse, er den grønne omstilling.

I Danmark er transportsektoren ansvarlig for 25 procent af al CO2-udledning. Alene i København svarer det til mere end 500.000 tons CO2. Det er endda i en by, der har cykelinfrastruktur og kollektiv trafik i verdensklasse.

Hvis vi skal nå klimamålene, kræver det, at vi gentænker vores mobilitet.

Delebilismen har et stort uudnyttet potentiale. En nylig OECD-rapport viser, at hvis delebilordninger bliver fuldt integreret i byerne, kan de reducere op til seks procent af emissionerne fra transportsektoren. Det er reduktioner, som vi nærmest ville kunne opnå i morgen.

Hvis vi skal indfri potentialet, kræver det rammevilkår, som gør det attraktivt at fravælge privatbilen. De vilkår findes langtfra i dag.

Hvis Københavns Kommune skal nå målet om at blive CO2-neutral, undrer det os, at budgetaftalen for 2022 har reserveret 900 p-pladser til én type af delebil og ingen til delebiler som vores. Det undrer, taget i betragtning, at SHARE NOW har samme antal kørsler på 14 dage, som delebiler med fast stamplads har om året.

Politisk bør vi ligestille alle former for delemobilitet i form af dedikerede p-pladser, p-licenser og prioritering ved trafikale knudepunkter. Uden lige vilkår bliver det svært at lokke det stigende antal privatbilister ud af deres biler og over i de fælles delebilsflåder.

Prismæssigt er der også håndtag, som lands- og lokalpolitikerne bør overveje. I dag er al transport momsfritaget, men bare ikke delebilordninger. Hvis delebilordninger momsfritages i lighed med taxaer, vil det prismæssigt gøres mere attraktivt at tilvælge delebilen.

Hvis vi skal nå de ambitiøse klimamål nationalt og kommunalt, er der behov for, at delebilismen tænkes som en del af løsningen. Det bør ske i de pågående finanslovsforhandlinger samt via infrastrukturaftalen med udmøntning af puljen på 100 millioner kroner til delebiler. I begge forløb er det nødvendigt, at markedet ikke skævvrides yderligere.

160.000 danskere gør i dag brug af SHARE NOWs delebilordning. Men hvis vi skal gøre byerne grønnere, er der behov for, at delebilordninger bliver en endnu større del af danskernes hverdag.

Morten Jakobsen er direktør for SHARE NOW Danmark

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her