Kommentar

Her er fem måder, vi kan styrke den almene boligsektor på

Den almene sektor kritiseres for pamperi og skindemokrati, men som aktiv i nærdemokratiet er det meget svært at genkende. Frem for at pege fingre af hinanden bør vi diskutere, hvordan vi kan udbygge og styrke den almene sektor. Her er fem bud, skriver bestyrelsesmedlem Lasse Lindquist i dette debatindlæg
Den almene boligsektor skal styrkes. Det mener Lasse Lindquist, afdelingsbestyrer i boligselskabet Hareskovgaard, som blandt andet foreslår en uafhængig kommission, der skal se nærmere på den almene sektors økonomiske værdi for samfundet.

Den almene boligsektor skal styrkes. Det mener Lasse Lindquist, afdelingsbestyrer i boligselskabet Hareskovgaard, som blandt andet foreslår en uafhængig kommission, der skal se nærmere på den almene sektors økonomiske værdi for samfundet.

Michael Bager/Ritzau Scanpix

Debat
20. oktober 2021

De almene boligselskaber er en betændt byld i samfundet. En fordækt loge for overbetalte direktører, pampere i beboerdemokratiet, og hvor det er umuligt for uindviede at opnå demokratisk medindflydelse.

Det kunne man i hvert fald tro, når man læser John Steen Johansens debatindlæg i Information den 6. oktober.

Men selv om der ikke er mange meter mellem hans lejlighed i Bellahøj og min i det yderste Nordvest, virker det alligevel, som om vi bor på forskellige planeter.

For virkeligheden ser radikalt anderledes ud for mig, når jeg er aktiv som beboerdemokrat i mit boligselskab Hareskovgaard og i vores administrationsselskab Boligkontoret Danmark.

Pamperi

For det første kan jeg ikke gennemskue, hvordan boligselskaberne skulle tjene »enorme summer på at akkumulere sociale problemer i stedet for at løse dem«, som John Steen Johansen skriver.

Boligselskaberne er ikke aktieselskaber. De genererer ikke overskud.

Selv er jeg ulønnet i min afdelingsbestyrelse, og det er ikke ligefrem, fordi mit administrationsselskab strør om sig med pengene: Bestyrelsesformanden for mere end 500 medarbejdere og 30.000 lejemål får mindre i timen end en kassemedarbejder i Netto.

Jeg kan heller ikke genkende John Steen Johansens billede af et beboerdemokrati, der er ekskluderende og selvomsluttende. Tværtimod. I de organisationer, jeg begår mig i, bruger vi faktisk anselige mængder tid og penge på netop at tiltrække nye beboerdemokrater.

For vi har brug for engagerede og kompetente folk, som kan og vil lægge timer og kræfter i kampen for de almene boligers fremtid.

Vi har ikke brug for dystopiske skræmmebilleder om konspiratoriske pamperloger, der meler egen kage.

Konstruktiv kritik

Så mens jeg er enormt glad for, at John Steen Johansen byder ind i den offentlige debat omkring det almene, så ærgrer jeg mig sådan over, at resultatet bliver en omgang alment selvhad. I stedet for at pege fingre ad hinanden skal vi stå sammen om det almene.

Så lad os bruge det nært forestående kommunalvalg og regeringens boligudspil som springbræt til at få politikerne i tale omkring løsninger og konstruktiv kritik.

Her er fem bud på, hvordan vi kan styrke den almene boligsektor:

1. En kommission til at vurdere værdien af den almene sektors sociale arbejde

Den almene sektor sparer det offentlige for enorme summer ved at sikre boliger til socialt udsatte. Dels slipper stat og kommuner for at bygge og drive boligerne selv. Dels betyder den lave almene husleje, at det offentlige kan bruge mindre på boligstøtte og tillade sig lavere sociale ydelser, end hvis de udsatte skulle bo i den private sektor, hvor huslejen er cirka 50 procent højere end i det almene. Politikerne bør derfor nedsætte en uafhængig kommission til at sætte kroner og øre på den almene sektors værdi for samfundet, så vi kan diskutere sektorens økonomiske rammer på et kvalificeret grundlag.

2. Et fradrag til husleje svarende til fradraget for boligejere

Modsat hvad mange tror, lægger de almene boliger mere i de offentlige kasser, end de koster. Så hvorfor er det så boligejerne, der skal have fradrag for deres boligudgifter? Der er i forvejen enorme økonomiske incitamenter og særmuligheder for at investere i egen bolig for lånte penge. Der er brug for en korrigering til fordel for de 975.000 danskere, der bor alment.

3. Et loft over andelen af beboere anvist af kommunen – for eksempel 35 procent

Kommunen har anvisningsret til mindst hver fjerde ledige bolig. Men ofte flytter de anviste i lavere grad væk end dem, der har fundet vej via ventelisten. Det kan med tiden give en uhensigtsmæssig høj andel ressourcesvage beboere og i yderste konsekvens ghettoisering. Sæt et loft, så vi sikrer social bæredygtighed og sammenhængskraft i alle almene boligselskaber.

4. Minimumsandel af almene boliger i nybyggerier

Siden 2015 har planloven givet kommunerne mulighed for at kræve, at op til 25 procent af nybyggerier skal være almene. Men det er kun otte kommuner, der har gjort brug af muligheden. Og de steder, muligheden blev brugt, blev det i gennemsnit kun til seks procent almene boliger. Hvorfor indeholder regeringens boligudspil ikke et minimumkrav til andelen af almene boliger i nybyggeri?

5. Fast statsstøtte, når almene boligselskaber skal byde på byggegrunde

Det er rigtig fint, at regeringen nu vil bruge Nybyggerifonden til at bygge flere almene boliger, men det er beboerne selv, der har sat pengene ind på den konto. En ambitiøs regering ville også tilføre midler fra statskassen, så almene nybyggerier får en chance for at konkurrere med de private om de attraktive byggegrunde.

Jeg har ikke alle svarene, men jeg har lysten til at tage snakken. Hvem vil være med?

Lasse Lindquist er afdelingsbestyrelsesmedlem i boligselskabet Hareskovgaard, bestyrelsen Boligkontoret Danmark.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tusind tak for det indlæg Lasse, som i den grad bør læses og bruges i tiden fremover.
Jeg er formand i en afdeling i Odense, og tror lang mere på dig og dine input frem for Stens meget kritiske tilgang,

Tusind tak for det indlæg Lasse, som i den grad bør læses og bruges i tiden fremover.
Jeg er formand i en afdeling i Odense, og tror lang mere på dig og dine input frem for Stens meget kritiske tilgang,

Claus Bødtcher-Hansen

20/okt/2021

Tak Lasse Lindquist,
det lyder fornuftigt,
så send det venligst
til SF og Enhedslisten :-) ...

Venlig hilsen
Claus

Gert Friis Christiansen

Udmærket forslag alle sammen, på nær forslag 2.
-Er det virkelig sådan, at almene boligselskaber ikke må trække renterne for deres gæld fra i deres regnskab, så huslejen kan holdes nede?
-Er det virkelig sådan, Lasse Lindquist, at du mener, at man ikke må trække renter fra i skat fra ens obligationslån, mens man skal betale skat af en tilsvarende obligationsformue? Jeg har i lange perioder haft begge dele fra den samme obligationsserie for at have en likvid reserve.