Klumme

Folk udskammer mig for at flyve til Costa del Sol og spise kød. Og det er okay

Grænsen for, hvor meget vi blander os i hinandens liv er hastigt på vej ned. Eksempelvis bliver jeg udskammet for at spise kød og nok også for snart at flyve til Costa del Sol i efterårsferien. Men denne udskamning af hinanden er ikke kun en dårlig ting, skriver journalist Kristian Villesen i denne klumme
En flyferie til Sydspanien i en luksusvilla med opvarmet pool er ikke længere kun noget, man glæder sig til, det er også noget, man skammer sig en lille smule over, skriver Kristian Villesen i denne klumme. Her letter en flyver fra lufthavnen i Málaga på Costa del Sol, hvor solen den danser.

En flyferie til Sydspanien i en luksusvilla med opvarmet pool er ikke længere kun noget, man glæder sig til, det er også noget, man skammer sig en lille smule over, skriver Kristian Villesen i denne klumme. Her letter en flyver fra lufthavnen i Málaga på Costa del Sol, hvor solen den danser.

Francis Gonzalez/Ritzau Scanpix

Debat
7. oktober 2021

I efterårsferien flyver jeg til Sydspanien med min familie inklusive mine søskende, alle børnene og min far. Det er ham, der inviterer. Han fylder 80 år og har lejet et mindre palads med havudsigt, hvor vi skal bo i en uge. På Costa del Sol, sgu, der hvor solen den danser en inciterende flamenco i min swimmingpool, som i det konkrete tilfælde tilmed er opvarmet!

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Leanette Nathalia Chresta Jensen

Bare det, at der er refleksion er godt...gamle Farfar på 80 tænkte ikke lige på det da glæden over at kunne give denne dejlige gave til sin familie blev mulig, men det gør du nok Kristian Villesen så mon ikke du vælger et dejligt sommerhus i dk, uden pool hvis du skulle få lyst til at fornøje familien engang i fremtiden ....

Dan Ysnæs, Ole Olesen, Kurt Nielsen, Gitte Loeyche og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Tiderne skifter, hvad der engang, (for bare ca. 2 år siden,) - var nogenlunde god "medicin",) - er nu helt ad H-til. Altså: "jeg vil alt det gode, - men jeg gør alt det onde." Spørgsmålet er: "om vi bare, ind ad en kant, skal ""bræge "" - div. kvababelser, gentagne gange, og længe nok, til, at vi næsten, kan lulle os selv, og andre i søvn, - (den som sover, synder ikke.) Fremgangsmåden minder om Indre Mission og Katoliker, med hhv. onsdag-aftens-møder i missionshuset og skriftestole, - (bare læg dine værste synder frem,-så er der automatisk tilgivelse, at få.) Hygleriet og "flyskammen," har åbenbart, heller ingen grænser.

Søren Fosberg, Kurt Nielsen, Ninna Maria Slott Andersen og Jens Garde anbefalede denne kommentar

Kristian Villesen, udskamme er et voldsomt udtryk, men nu fik du jo en klumme ud af familiens adfærd i Information. Foranstående kommentar fra Niels Makholm er trukket lidt skarpt op med henvisningerne, men der er noget om, at det er smart at komme kritikken i forkøbet. Og nu da du selv fremturer med din klumme, må du selvfølgelig finde dig i "skældud".

Søren Fosberg, Kurt Nielsen og Ninna Maria Slott Andersen anbefalede denne kommentar
Claus Bødtcher-Hansen

07/okt/2021

Mmm ... sådan helt enkelt:

Alt liv lever af liv, nærmest uden undtagelse ...

Insekter lever af insekter, fugle lever af in-
sekter og andre fugle ... rovdyr lever af fugle
og andre dyr ... og vi mennesker leve af leven-
de planter, fugle, pattedyr og fisk ...

Så igen: Alt liv lever af liv :-) ...

Venlig hilsen
Claus

Claus Bødtcher-Hansen, hvad har din "foderplan" at gøre, med flyskam. ! ? ! ?

Claus Bødtcher-Hansen

07/okt/2021

I ovenstående artikel tales der
også om udskamning af kød i
stedet for plantebaseret kost :-) ...

Venlig hilsen
Claus

jens peter hansen

Tjah, efter nogle for år tilbage at have været i Nepal, Indien, Vietnam, Kina, Cuba og Langtbortistan hygger man nu sig med veggemad, god samvittighed, Nemlig og Økovin.
Når fanden bliver gammel går han i kloster. Der er de jo også gode til at dyrke grønsager.

Jan Kauffmann, Carsten Munk, Birgitte Simonsen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Peter Andersen

Ja. Udskamning er med til at få os til at tænke os om. Jeg bliver udskammet af min kæreste, hvis jeg tager bilen, når jeg lige så godt kunne cykle. Det har jeg godt af. Det kan selvfølgelig ikke stå alene. Nogle skal nudges til det, andre ændrer kun vaner, hvis de bliver ramt økonomisk. Hvis miljøomkostningerne var regnet ind i din flyrejse og din bøf, ville du måske træffe andre valg. Den sidste del har regeringen og flertallet desværre valgt at se bort fra i det hellige genvalgs navn.

Søren Fosberg, Lise Lotte Rahbek, Dan Ysnæs, Ole Olesen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Nike Forsander Lorentsen

Udskamning,...sikket vulgært ord.

Inger Pedersen

"»Jeg har min personlige frihed,« svarer vi ofte, når vi bliver påduttet andres moral, men hvor går grænsen for den frihed?"

Den grænse plejer at gå sådan ca. der, hvor de andres begynder...

kjeld hougaard

Det er en integreret del af Dansk kultur: en dansker – værd sit salt – ved altid hvordan andre skal leve livet. Jante loven

Nikolai Frederik S. G.

For mig at se er din flyvetur til Malaga og din t-bone steak bare sådan lidt un-cool i ordets oprindelige forstand. Sådan lidt kikset. Din opvarmede pool er helt fin, men du ender lidt i kategori med folk på larmende motorcykler eller folk der stadigt følger med i Vild med Dans—lidt tonedøvt ude af trit med tidsånden.

Er det ikke meget sympatisk, at dine venner med fingeren på pulsen, hjælper dig til ikke at blive sat i bås med folk, der taler i telefon af bussen?

Skift du bare din iPhone ud hvert år vel vidende, at du er mindre sej end en første date på restaurant Flammen.

Kh Jakob

Søren Fosberg, Thomas Helbo Hansen og Anders Hüttel anbefalede denne kommentar

Interessant fænomen klummen reflektere over. Jeg er dog nysgerrig på hvor udbredt denne type udskamning ift kød og flyrejser og andre klima-syndere reelt er? Jeg er selv en af de hellige som altid har spist vegetarisk Ole har bil og de seneste par år bevist har valgt ikke at købe nyt tøj eller flyve på ferie, og dette efter tidligere at have rejst verden rundt. Jeg ser dog ikke i min omgangskreds den store ændring i rejsevaner, og det på trods af at de fleste af mine venner er veluddannede, relekterede københavnere. Mine venner har alle en eller flere biler fordi "det skal man jo have ift børn, job, sommerhus" og køber kun nyt tøj til dem selv og deres børn. Kun Ift. madvaner ser jeg en tydelig udvikling ift at det er blevet normalt og også "in" at spise primært vegetarisk.
Så hvor meget udskamning der reelt sker ude blandt danskerne kan jeg godt tvivle på.

Søren Fosberg, Eva Schwanenflügel og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar

Voksenmobning er aldrig acceptabelt. Lovgivning der regulerer er mere på sin plads.

Søren Fosberg, Erik Fuglsang og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Jens Adser Sørensen

Og nu til noget helt andet: Det er grotesk og trist, at begrebet “kritik” nærmest helt er blevet afløst af “udskamning” - et underligt kunstord, som nærmest implicerer urimelighed hos den, der fremfører (begrundet) kritik af en persons eller gruppes adfærd eller handlinger. Jeg har på fornemmelsen, at begrebet er opstået i de fladpandede, uigennemtænkte og overfladiske ytringer og udvekslinger på de sociale medier, hvorefter det har bredt sig til de traditionelle medier og er blevet grebet med kyshånd af dem, der er udsat for kritik.
Hvorfor siger Villesen ikke bare, at han ikke gider blive kritiseret for at flyve til Spanien?
Og hvad mener han med: “Tag bare den kollektive udskamning af dem, som ikke overholdt coronarestriktionerne, og dem, som vælger vacciner fra.” Er det måske ikke rimeligt at kritisere folk, som sætter sig ud over fornuftige krav om hensyntagen til andre menneskers ve og vel i en pandemi? At “vælge vaccine fra” er hensynsløst og stupidt al den stund vaccination er det eneste middel, der kan bringe epidemien under kontrol på en sikker måde. At vælge “vaccine fra” er ensbetydende med at satse på flokimmunitet til at opnå det samme - en strategi der koster masser af menneskeliv og svære sygdomsforløb.

Michael Gudnæs

Accept af udskamning bliver aldrig min kop thé. I min verden taler man respektfuldt til hinanden, og voksne mennesker behandler andre voksne mennesker som netop det - voksne! Det er efter min mening også både formen og indholdet af den særlige danske demokrati-form, som handler om den udviklende samtale, som Hal Koch skrev om.

Men det er måske bare endnu en version af 'den danske model', som onde kræfter i nutiden ikke ønsker at værne om.

Anders Hüttel

Der er et dillemma når vi rådes til at spise flere fisk. De er fyld med microplast og kemikalier og hormoner. Havene er stadig den primære skraldespand i store dele af verdenen. En badetur er bare ikke det samme i 2021.

Anders Hüttel

Der er et dillemma når vi rådes til at spise flere fisk. De er fyld med microplast og kemikalier og hormoner. Havene er stadig den primære skraldespand i store dele af verdenen. En badetur er bare ikke det samme i 2021.

Martin Sørensen

Fuck hvor er jeg glad for at bo i det rigtige Danmark med +400 km til København...

Et Danmark hvor vi ikke går rundt og udskammer hinanden for at spise en bøf eller rejse til Spanien.. mens VORES livsstil faktisk er langt mere klima rigtig og bæredygtig end et storbyliv. Med veganer mad fra Langtbortistan og bosiddende midt i en permanent byggeplads.. men ikke at beton byggeri forurener med CO2 nej nej...

Så midt i storbyerns Totalitære dobbeltmoral glemmer man at det er fællet regnskov, der giver jer varmen og strømmen i jeres storby. Ja man glemmer at jeres liv bygger på en storby der er i konstant vækst.

Så peger man finger af en ko på en Kløvermark og skriger KLIMA svin... Jo køerne stod der så før hele bydele blev bygget i storbyen. Og gumlede kløver og ja bøvsede prutter metan.

Mens det jo ikke er den der bære skylden for ubalancen i metan balancen,. Nej det er fra. Utætte olie og gas kilder kul miner og affald fra ja andre storbyer som der ikke bliver brændt.

Så mens jeg danser med vindmøller i min baghave varmer mig på varmen fra halm fra lokale bønder i mine fjernvarme røre. Forundres jeg ærligt.... Hvorfor ser storby Danmark sig selv som så bæredygtig....

Tak for at jeg har +400 km til København...

Lars Bækgaard

Mon ikke de megarige - der står for en uforholdsmæssig stor del af klimaprutterne - gnækker, så kaviarresterne blive synlige mellem deres tænder?

Enden en gang håndterer alle vi andre et problem ved at gå i flæsket på hinanden på bedste bedrevidende vis.

Meget få i Danmark - hvis nogen overhovedet - kan bryste sig af at være klimaneutrale på det personlige plan.

Det er fint, at vi alle i stort og småt forsøger at bidrage til en bedre planet, men lad os ikke fortabe i en verbal borgerkrig, når problemerne kalder på fælles løsninger med store forandringer til gavn for klima og lighed.

Nikolai Frederik S. G.

@Martin

Der bliver sgu ikke fældet meget regnskov for at varme storbyen op. Regnskoven bliver hovedsageligt brugt til soja (som vi importerer 1,7 millioner tons af) til din nabos kvægbesætning. Du kunne flyve kikærter rundt om jorden og de ville stadig være grønnere end oksemørbrad.

Desuden tyder det på, at tætte byer er mere grønne end du lige går og tror. Se https://www.bloomberg.com/news/articles/2012-04-19/why-bigger-cities-are...

// Jakob

Peter Andersen

Spot on, Jakob

Søren Fosberg

Folk må da gøre hvad de vil, hvad kommer det mig ved. Lige med undtagelse af hvis de skader andre med det de gør. Selvfølgelig. Selv om jeg ikke siger noget til manden skal han ikke være i tvivl om hvad jeg tænker, det ved han tydeligvis udmærket og det vælger han at leve med selvom det plager ham lidt. Måske skulle han vælge at flytte 400 km fra København omgivet af venligtsindede mennesker, hvis de ellers er hjemme og ikke på ferie i Dubai.

Men med 15 mennesker i familien er der sikkert en del børnebørn. Hvad vil han sige til dem hvis de en dag konfronterer ham. Så begynder det måske at blive rigtig ubehageligt for Kristian.

Iøvrigt synes jeg vil må se at få stoppet vores kongefamilie og dens skatteyder betalte mega forurening.

Martin Sørensen, noget af et mærkeligt pseudo-argument. Hvis de folk, du udskammer, ikke boede i en storby, skulle de bo alle andre steder i landet. De ville ikke forsvinde. Og de ville have behov for mad på bordet og en bolig at bo i. Har svært ved at se udskamning som et storby-problem, og det har du da til fulde lige bevist.