Klumme

Jeg forstår ikke, hvorfor vi ikke taler om at forbyde Facebook og Instagram

Jeg priser mig lykkelig for, at jeg var teenager i en tid uden Facebook og Instagram, for selv som voksen virker de sociale medier fremmende på mine følelser af selvhad, vrede og skam. Vi har brug for offentligt ejede alternativer, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Jeg priser mig lykkelig for, at jeg var teenager i en tid uden Facebook og Instagram, for selv som voksen virker de sociale medier fremmende på mine følelser af selvhad, vrede og skam. Vi har brug for offentligt ejede alternativer, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Debat
12. oktober 2021

Tirsdag aften i sidste uge brød Facebook og Instagram sammen i cirka syv timer, og på de syv timer nåede jeg at blive sendt tilbage til mine tidlige ungdomsår, hvor aftenerne var lange, hvor læsning var en overspringshandling, og hvor den største forstyrrelse en tirsdag aften var en »hej tilde hvad laver du ;-)«-sms på Nokia 3510i’en fra en af drengene fra klassen.

Nu skal man passe på med at romantisere fortiden, min tidlige ungdom på landet var for eksempel temmelig ensom – men én ting var bedre ved min tid som teenager end de nuværendes: Facebook og Instagrams targeted adds og profitorienterede algoritmer fandtes endnu ikke og var ikke med til at forme mit tidlige selvbillede.

Jeg var 18 år, da jeg i 2009 nølende oprettede en Facebook-profil, og 25 år, da jeg fik en Instagram-konto. På trods af min fremskredne alder, da jeg stiftede bekendtskab med medierne, har de to platforme siden kæmpet hårdt om, hvem der kan give mig dårligst selvværd. Er det reklamerne for botox og fitnesscentre på Facebook? Eller de mange, vedholdende forslag om at følge myndetynde modeller på Instagram?

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Claus Bødtcher-Hansen

12/okt/2021

Altså ... vi (m/k) skal da “bare” give
medier som Instagram “fingeren” og
bevare vor integritet, synes jeg ;-) ...

Med venlig hilsen
Claus

PS: Jeg er ikke på Instagram ;-) ...

Steffen Gliese

Jeg forstår simpelthen ikke, hvad det er, der sker med kvinder i modsætning til (de fleste) mænd! Hvor kommer denne gåen op i, hvad andre måtte mene om dem fra?
Hvor kommer dette behov for at efterligne de andre i stedet for at gå egne veje?
Jeg kan simpelthen ikke forstå denne længsel efter konformitet - og da slet ikke fra en forfatter og selvvalgt offentlig figur.

Morten Balling, Dan Jensen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Lisbet Pedersen

Steffen: Hvor kommer behovet for at efterligne andre i stedet for at gå andre veje fra, spørger du, og lægger dermed op til, at det er skribentens eller hendes køns skyld.

Spørger du mig misser du fuldstændig pointen. Mennesker sammenligner sig med andre, det ligger i vores natur. Folk der prøver at bilde andre (eller sig selv) andet ind, enten lyver eller mangler selvindsigten til at få øje på det. Og denne helt grundlæggende, menneskelige egenskab, udnytter facebook og venner med deres designere og algoritmer, for at optimere egen profit. Skal du prøve at bilde mig ind, at du som 15-årig var ligeglad med, hvad andre tænkte? Jeg tvivler. Men måske du var en af de forblændede, der læste Ayn Rand...

Det er ikke længsel efter konformitet (i guder hvor er det dog nedladende sagt), det er teknologi der udnytter vores evolutionært og kulturelt udviklede, sociale hjerner for egen vindings skyld, uden hensyn til konsekvenser. At lægge ansvaret på individerne er totalt blindt.

Mvh magnus

Vi kan vel godt forbyde FaceBook på det danske internet, men det stemmer ikke så godt overens med vores politiske tilslutning til tesen(rettigheden); "kapitalens frie bevægelighed", - og så støder det uden tvivl også amerikanske kapitalsinteresser og de politikere de har i Amerika.

At sammenligne sig med andre - spejlbillede livet, ses i dag via de køb mennesker foretager af mærkevarer, - jo..., han kan da sparke til en fodbold, med han bliver nok aldrig som Messi, selv om han render rundt i en trøje med navnet Messi på ryggen.

Den identitetsforvrængning som ligger heri er ødelæggende for selvforståelsen, og det ses også hos dem der køber en vanvittig dyr Gucci taske de skal afbetale på i næsten et helt år, - og så har de ikke råd til at købe vinterstøvler når det bliver efterår og vinter.

Morten Balling

@Lisbet-Magnus

"Mennesker sammenligner sig med andre, det ligger i vores natur."

Nå, men så er den jo forklaret og alle former for personligt ansvar er fordampet som dug for Solen.

Hvis man synes SoMe er belastende kan man slette sin konto og lade være med at bruge lortet. "Jamen så kan jeg ikke være 15-årig som de andre". Nej, det kan du ikke. Og?

Lisbet Pedersen

@ Morten
Og? Og så får du ikke invitationerne til festerne. Og så kan du ikke tale med om, hvad der foregår, fordi tingene er blevet delt online. Og så er du ude af fællesskaberne. Vi kan godt melde fra, men det kræver at du er ressourcestærk og egensindig, og opdager hvordan SoMe påvirker dig.

Facebook er en afhængighed, præcis ligesom smøger og så meget andet. Folk får lungekræft, men de vælger jo selv at ryge, så hvad er problemet? Men cigaretter kan vi åbenbart godt som samfund forholde os til. Mens et produkt som SoMe er urørligt... fordi hvad? Fordi de påvirker psyken i stedet for lungerne? Facebooks EGEN research har påvist, at instagrambrug fører til anoreksi i blandt unge kvinder.

Problemet er at det har alvorlige konsekvenser for både samfund og individ, når produkter eller teknologi får så stor indflydelse. Selvfølgelig kan vi tale om personligt ansvar, og det skal vi også. Gode vaner omkring teknologi burde på skoleskemaet i alle folkeskoler. Men når teknologigiganter betaler designere og programmører kongelønninger, for at skabe det mest afhængighedsskabende produkt muligt, så de selv kan tjene flere penge, uagtet de samfundsmæssige og sociale konsekvenser... Så vil jeg sige, at vi har et problem. Ligesom det er et problem, at så mange mennnesker - efter så mange års lobbyvirksomhed fra tobaksvirksomheder - ryger sig til lungekræft og kol.

Ikke med det sagt at det er let at løse. Facebooks dårlige indflydelse er ikke let at forstå, og den er heller ikke let at løse. Men vi må da som samfund kunne forholde os til det.

Morten Balling

@Lisbet-Magnus

"Og så får du ikke invitationerne til festerne. Og så kan du ikke tale med om, hvad der foregår, fordi tingene er blevet delt online."

Sikke noget gedigent vrøvl! Kan man kun blive inviteret til fest på fjæsen? Nope. Kan man kun følge med hvis man har en Facebook konto? Næh. Tværtimod er der stor risiko for at det man "følger med i" er løgn med løgn på. Kan man nakke ens selvværd ved at sidde og se på alle de andre med deres instafiltre og lækker hud? Jep! Bør man lade være? Jep. Er det samfundets ansvar? Nope.

Mennesker er forfængelige. Så langt er vi enige. Men forfængelighed har været en "dødssynd" lige så længe som mennesker har været forfængelige. Nu har nogen blot fået en undskyldning for ikke at tage ansvar for dem selv.

(Og ja, det er svært)

Steffen Gliese og Svend Erik Sokkelund anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

De såkaldte, sociale medier, krænker Grundlov og Konvention - sikkert også mange andre landes lovgivning. Se at få ændret konceptet, inden lovgivere over hele verden stopper jer.

Alle ved, at man ikke må smugkigge i andres breve og papirer eller aflytte andres telefoner. Det beskytter Grundlovens § 72 os imod og det er ikke kun staten der ikke må lure på os – det må private heller ikke. Menneskerettighedskonventionens art. 8, har samme beskyttelse mod angreb, på bl.a. privatliv, familieliv og korrespondance.
Google, Facebook og lignende aktører blæser dog højt og flot herpå. De "høster" (kaldes det vist) lystigt oplysninger om borgernes gøren og laden og viderebefordrer det, der skal være hemmeligt, nemlig oplysninger om private forhold, til hvem som helst der vil betale.

Selvom algoritme-akrobaterne indhenter tilladelse fra de borgere de udnytter er de gået for vidt, fordi de får borgere til at frasige sig forfatningsmæssige garantier. Det er ikke tilladt jvnf. Menneskerettighedskonventionens art. 17 der udtrykkeligt bestemmer, at intet i Konventionen må fortolkes som en ret for nogen stat, gruppe eller person til at begrænse eller tilintetgøre de nævnte rettigheder.

Sociale medier skal pålægges udgiveransvar - også for det, der udtrykkes i "åbne-for-alle" kommentarspor. Derfor må selve forretningskonceptet følge de samme vilkår som alle andre medietyper, lovmæssigt er reguleret efter, eksempelvis dagblade, tv- og radiostationer.