Kommentar

Georg Metz: Socialdemokratiet fylder 150 år. Det materielle blev heller ikke i den tidligste historie underbetonet

Da regeringspartiet blev undfanget under navn af ’Internationale’
Socialdemokratiet fylder 150 år. Det materielle – såsom makrel i tomat – blev heller ikke i socialdemokratismens tidligste historie underbetonet, skriver Georg Metz.

Socialdemokratiet fylder 150 år. Det materielle – såsom makrel i tomat – blev heller ikke i socialdemokratismens tidligste historie underbetonet, skriver Georg Metz.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Debat
15. oktober 2021

Adel- og Borgergade var ikke, som det lyder, til pænt brug, men op til 1950’erne fattige københavneres bydel, hvor kludehandlere, kramvare- og marskandiserforretninger lå tæt. Foruden indfødt proletariat satte senindvandrede østjøder deres præg på kvarteret. Datidens Inger Støjberg’er og Thulesen Dahl’er forlangte med lige så stor medmenneskelighed – som på dansk i dag – disse udanske fugle med tyskklingende fremmede navne som stene af guld, sølv og rav eller med endelser på -ski og -sky smidt ud af landet.

Midt i det hele lå Tømrerkroen, Adelgade 27 bygget og drevet af tømrersvende, »Samtlige Tømmer Svende«, som prentet på husmuren.

Huset stod færdigt i 1800 – få år efter den voldsomme lønkonflikt i København i 1794 mellem tømmersvendene og arbejdsgiverne: mestrene, havnekontoret og myndighederne. De vrede svende blev under konfrontationen, da regimet for alvor viste tænder, lagt i jern og idømt forbedrings- og tugthus; udenlandske svende blev udvist og sejlet til Rostock eller Lübeck, hvorhen vinden nu førte dem, som det hed.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anne-Marie Esmann

Dejlig klumme. Men jeg forstår ironien. Jeg tror ikke MF føler nogen form for forpligtelse.

Niels Bent Johansen, Tommy Clausen, Franz Nitschke, Elisabeth From, erik pedersen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Kom igen. Der er trods alt gode tiltag på vej, hvis man skal tro på Mette Frederiksens tale ved Folketingets åbning den 5. oktober 2021.
Og lige i dag, er jeg optimistisk.

Marie-Christine Poncelet

Jeg er slet ikke optimist når jeg læser om Mattias Tesfayes ageret
Tak for at huske os på udgangspunkt sådan at vi kan sammeligne med hvordan det står til idag med socialdemokraterne som sætter lighedstegn mellem dem selv og arbejderbevægelsen

Marie E. Rasmussen, Niels Bent Johansen, Eva Schwanenflügel, Tina Peirano, Gitte Loeyche og Anne-Marie Esmann anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

Georg Metz: "Socialdemokratiet fylder 150 år. Det materielle blev heller ikke i den tidligste historie underbetonet"

Nej.
Men dengang var der dæleme osse en god grund til at kæmpe for huslejen og det daglige brød!

Det handlede IKKE om et niveau med Villa, Volvo og Vovse.

Hvis Socialdemokratiet skulle følge op på den arv, ville det være en rigtig god ide at tænke på dem, der i dag - stadig - har en udfordring med huslejen og de basale leveomkostninger!

Lisbeth Glud, Tommy Clausen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

- men dem, der et niveau eller to over, ser selvfølgelig pænere ud på cv'et -og de kan bedre betale sig...