Kommentar

Georg Metz: Stumperne fra DF trives fint i regeringspartiet

Regeringen skulle tage at studere det skibbrudne DF. Alle, der har troet på kerneværdierne i S eller blot på mindste måde sympatiseret med det gamle parti, må nødvendigvis tage sympatien op til kritisk revision og spørge, hvori begrundelsen mon gemmer sig for stadig at være med på vognen
Socialdemokratiet har som bekendt i lange baner adopteret DF og populismen og smidt de blødere værdier ud med badevandet, skriver Georg Metz.

Socialdemokratiet har som bekendt i lange baner adopteret DF og populismen og smidt de blødere værdier ud med badevandet, skriver Georg Metz.

Mads Claus Rasmussen

Debat
8. oktober 2021

I en fortrolig stund med radioens Lund Madsen sagde Pia Kjærsgaard: »Jeg elsker, elsker, elsker mine børn, og de elsker mig.« Udtalelsen vidner om målestokken i den menneskelige indsigt og dømmekraft, der i nyere historie har præget den politiske udvikling i Danmark. I spørgsmålet om, hvorvidt andre mennesker og børn (måske især børn) elsker én, skal man i almindelighed afholde sig fra selv at mene noget. Det midaldrende afkoms sorg iblandet lettelse ved forældres åbne grav er rigeligt udmålt i fiktion og virkelighed og afholder reflekterende gestalter fra det rørstrømske, som jo er kynikerens erstatning for følelser.

I kommende værker vil historikere behandle tiden fra den tumultariske dannelse af Dansk Folkeparti til dets fragmentering og nedtur og utvivlsomt i deres analyser komme til det resultat, at omfanget af visdom som i Kjærsgaards tilfælde generelt sagt i partiet og dets ledelse er overskuelig.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anne-Marie Esmann

Tak Metz for din dybe analyse. Jeg går selv og græmmer mig. Min sympati for det parti har længe været totalt fraværende.

Vi lever i et mærkeligt land politisk. Jeg græmmer.

Lise Lotte Rahbek, Alvin Jensen, Willi Nors, Nicolaj Ottsen, Tommy Clausen, John Damm Sørensen, Franz Nitschke, Peter Wulff, P.G. Olsen, ingemaje lange, Poul Genefke-Thye, Søren Fosberg, Per Christiansen, Torben Skov, Per Klüver, Gitte Loeyche, Jan Fritsbøger, Kurt Nielsen, Elisabeth From, Jakob Trägårdh, Eva Schwanenflügel, Leanette Nathalia Chresta Jensen og Lotte Jørgensen anbefalede denne kommentar

Enhver so, synes bedst, om sine egne grise. Det er en nødvendighed, for ellers, kunne den ikke, blive ved med, at holde dem ud. Metz har så fuldstændig ret i: "at udsagn om egne ungers, store kærlighed til een selv, + ungernes ""grænseløse"" kærlighed til een selv," - er opkast fremkaldende, og ikke til at holde ud. Fordi, det slet og ret, er en omgang, træls overdreven selvpromovering, at høre på.

Alvin Jensen, John Damm Sørensen, Søren Fosberg, Torben Skov, Per Klüver, Gitte Loeyche, Jan Fritsbøger, Kurt Nielsen og Elisabeth From anbefalede denne kommentar
Bjørn Poul Christensen

Tak Metz

Willi Nors, ingemaje lange, Søren Fosberg, Per Klüver, Gitte Loeyche, Kurt Nielsen og Elisabeth From anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

"Socialdemokratiet anno 2021."

Så længe, at kritiske journalister og andre 'urostiftere,' ikke bliver smidt ind i sorte SUV'er, og måske for altid forsvinder, kan man tage det roligt.

Kære Georg Metz
Tak for de ord! Så sande så sande.
Jeg tænker ofte at nu er bunden nået for de to nævnte partier samt enkelte løsrevne" personer på de bageste rækker.
Tør dog ikke tro det og venter det værste. Tik Tak
Må guderne sig forbarme.

Lis Nybæk