Kommentar

Information bør ændre deres annonceprincipper og vise klimasamfundssind

Information advokerer for at overkomme ubelejligheder og besværligheder til fordel for klimaet. Men det er alligevel for besværligt for dem at ændre deres egne annonceprincipper til gavn for klimaet, skriver efterlønner Mona Rosenberg
Information advokerer for at overkomme ubelejligheder og besværligheder til fordel for klimaet. Men det er alligevel for besværligt for dem at ændre deres egne annonceprincipper til gavn for klimaet, skriver efterlønner Mona Rosenberg

Mia Mottelson

Debat
5. oktober 2021

I onsdags den 29. september skrev jeg et debatindlæg til Information, som kritiserede avisen for at bringe annoncer for flyrejser, mens den kalder sig selv en klimaavis og på lederplads lovpriser virksomheder, der tager klimahandling. Derfor blev jeg glad, da avisen svarede på indlægget. Svaret var desværre ganske nedslående.

Svaret lød, at Information ikke skelner mellem annoncører, så længe annoncerne holder sig inden for lovgivningen. Derfor vil avisen ikke udelukke annoncer for flyrejser, som jeg foreslog i mit debatindlæg. Det vil være for vanskeligt at skulle vurdere forskellige branchers bidrag eller mangel på samme til den grønne omstilling i forhold til deres annoncer, skriver avisen.

Til det svar vil jeg gerne henvise til Informations leder fra den 2. september skrevet af Jørgen Steen Nielsen. Rubrikken er »Tænk, hvis vi formår at vende klimaets livstruende kurver« og citerer en klimaforsker, som sammenligner vores udledninger af drivhusgasser med en skolebus på kollisionskurs: »Vi er ved at skubbe vore børn ind i en global skolebus, som med 98 procents sandsynlighed forulykker med dødelig udgang.«

Senere i lederen skriver Jørgen Steen Nielsen: »Der er stadig bastante barrierer for omstillingen i form af modstand fra den gamle økonomis sorte brancher i form af politisk frygt for at genere vælgere og særinteresser og i form af træghed og usikkerhed i vort eget sind og i opgøret med vore indgroede vaner.« Den samme træghed ser jeg dog hos Information, når der henvises til principper, som er for vanskelige at fravige eller ændre. Information fremhæver ligefrem, at de »sætter pris på alle sine annoncører«.

I den nødsituation, som verden befinder sig i, skulle det nok være muligt for en så klimaengageret avis at justere sine annonceprincipper og vise samfundssind ud fra den tankegang, som Jørgen Steen Nielsen formulerer i lederen. Principperne bør i det mindste udelukke annoncering for ferierejser med det allermest klimaskadelige transportmiddel.

Mona Rosenberg er efterlønner.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det ville være at vise samfundssind

Mvh Hanne Pedersen

Ups den første røg for tidligt
Man behøver jo ikke købe alt hvad det reklameres for. Hvis annonceindtægterne holder liv i avisen, må man håbe læserne er så klimabevidste, at det er spildte udgifter fra annoncørens side

Mvh Hanne Pedersen

Hans Houmøller

Hvis Information gjorde som foreslået i debatindlægget, kunne det måske, udover at være til gavn, endda have afsmittende effekt på andre mediers holdninger til annoncer.