Læserbrev

Regeringen svigter, hvis ikke de nye almene boliger bliver grønne

Jeg troede lige et kort øjeblik, at Mette Frederiksen var blevet grøn, men det viste sig blot at være i åbningstalen, eftersom de grønne ambitioner er fraværende i regeringens boligudspil. Sæt grønne krav til opførslen af almene boliger, og byg dem i træ, skiver kandidat til Københavns Borgerrepræsentation for De Radikale, Katrine Kildgaard, i dette debatindlæg
Jeg troede lige et kort øjeblik, at Mette Frederiksen var blevet grøn, men det viste sig blot at være i åbningstalen, eftersom de grønne ambitioner er fraværende i regeringens boligudspil. Sæt grønne krav til opførslen af almene boliger, og byg dem i træ, skiver kandidat til Københavns Borgerrepræsentation for De Radikale, Katrine Kildgaard, i dette debatindlæg

Mia Mottelson

Debat
14. oktober 2021

Da Folketinget åbnede, sprang Mette Frederiksen (S) ud som grøn. Hun lagde nærmest lyrisk ud med en fortælling om elbiler, grøn kost og vild natur. Hun spurgte retorisk med stolthed i stemmen »Lyder det vildt?« hvorefter hun understregede, at fremtiden skal være kendetegnet ved mod til at træffe grønne beslutninger.

Jeg tror ikke, at det lyder vildt for særlig mange andre end Mette Frederiksen.

Det vildeste er, hvis det ikke er gået op for hende før nu, at fremtiden er grøn. For mig gav åbningstalen alligevel håbet tilbage om, at der endelig er tegn på en regering, der vil sætte det grønne først.

Men efter kun en uge sidder jeg skuffet tilbage.

Regeringens boligudspil er næsten blottet for grønne initiativer. Det viser for mig, at regeringen ikke er klar til at tænke grønt i alt, hvad de laver. I stedet har regeringen forpasset en gigantisk chance for at stille tårnhøje grønne krav til opførslen af de 22.000 nye almene boliger.

Hvis statsministeren virkelig mente de flotte ord i åbningstalen, så skulle hun have sat handling bag ordene. Bygninger, broer og veje står for 30 procent af Danmarks CO2-udslip, så der er nok at tage fat på.

Selv om det er positivt, at man vil udnytte eksisterende bygninger til nye almene boliger, er det er langtfra nok. Vi skal turde tænke nyt i byggeriet.

Jeg mener, at man skal stille krav til, at de nye almene boliger skal være bygget af træ.

Der er et enormt uudnyttet potentiale i træbyggeri. Træbyggeri har en meget lavere klimabelastning end konventionelt byggeri. Derfor skal de nye boliger selvfølgelig bygges i træ.

I Danmark mangler vi fortsat eksempler på, hvordan man bygger storskala i træ, men der kan vi bare kigge til Tyskland, Finland, Norge og Sverige for inspiration. Der er træbyggeri ikke kun til sommer- eller enfamiliehuse, men også store projekter som universiteter og kontorbygninger.

Det kan sagtens lade sig gøre, så jeg kan ikke se nogen god grund til ikke at komme i gang med at gøre træbyggeri til en del af de danske byer.

Mette Frederiksen var ikke bange for at udrulle store ambitioner i sin tale, men der er ikke meget grønt mod at spore i regeringens udspil.

Katrine Kildgaard er kandidat til Københavns Borgerrepræsentation for De Radikale

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels Peter Nielsen

Der burde udskrives en arkitektkonkurrence, der stiller højere miljø- og klimakrav, end dem som det aktuelle bygningsreglement er nået til.
Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Fx har Henning Larsens tegnestue allerede i et par år begyndt at se muligheder i halm som byggemateriale https://henninglarsen.com/da/news/archive/2019/09/30-making-straw-a-main....
Firmaet Ecococon fremstiller halmelement huse, der er passivhus-certificeret https://ecococon.eu/dk/
Blot for at nævne et par oplagte muligheder.

Lise Lotte Rahbek

Har vi træ nok i Dk til den slags byggeri? Ellers kan det sørme blive en lang vej inden byggeriet bliver færdig og prisen.. fy for pokker. Transportudfordringer, udbud og efterspørgsel.. pyha, det ser rigtig slemt ud pt.

Træ er jo ikke bare træ.
Træ har forskellige egenskaber og holdbarhed, - for ikke at tale om vækst-potentiale, som gør det mere eller mindre velegnet til byggeri.

Jeg sympatiserer bestemt med udviklingen af halmbyggeri.

Lise Lotte Rahbek

Og her dukker så lige en fin udvikling op omkring træbeskyttelse.
https://csr.dk/forskningsprojekt-baner-vej-mere-effektiv-tr%C3%A6beskytt...