Kommentar

Det er sejt at være fodboldfan, men det er pinligt at være Bieber-fan

Teenagedrenge hyldes for at have fodboldikoner, mens teenagepiger udskammes for at elske Justin Bieber. Det er et tegn på en underliggende misogyni, og jeg frygter, at det lærer vores piger, at de ikke bliver taget alvorligt som mennesker, skriver radiovært Nana Mille Nilsson
Teenagedrenge hyldes for at have fodboldikoner, mens teenagepiger udskammes for at elske Justin Bieber. Det er et tegn på en underliggende misogyni, og jeg frygter, at det lærer vores piger, at de ikke bliver taget alvorligt som mennesker, skriver radiovært Nana Mille Nilsson

Mia Mottelson

Debat
11. oktober 2021

Det sidste, drengene i min folkeskole ville være, var Justin Bieber-fans. For ham kunne pigerne jo lide. Og alt det, pigerne kunne lide, var slet ikke sejt. Det hørte vi ikke kun fra de jævnaldrende præpubertære drenge, men også fra de voksne. For eksempel fra musiklæreren, som sagde: »One Direction laver jo ikke rigtig musik« og fra samfundet, hvor det lød, at »Twilight-filmene er jo ikke banebrydende filmkunst.«

Tak, der formåede I lige at forbinde det eneste trygge holdepunkt, jeg havde i mine formative år, med skam.

Når teenagepiger er fans af noget, skal det altid udskammes, og pigerne skal forsvare det. Jeg frygter, at det får unge piger til at miste et frirum, et trygt sted at udfolde sig i og blomstre.

Jeg er bange for, at unge piger tidligt lærer, at de ikke tages alvorligt som publikum, som fans og vigtigst af alt som mennesker. Og det på grund af en tilsyneladende underliggende misogyni forklædt som jokes om, at vitterligt alt er en bedre kærlighedshistorie end deres yndlingsfilm.

Som teenagepige stilles man til ansvar for kvaliteten af det givne popkulturelle produkt, man er interesseret i, i langt højere grad end jævnaldrende drenge. Ingen sætter nogensinde spørgsmålstegn ved teenagedrenge, der har sengetøj og plakater med fodboldidoler. For det er jo en alvorlig sport. Hvad er forskellen på at skrige til en koncert og skrige på et stadion?

Det kan opleves som en modsat Midas-effekt: Alt, hvad teenagepiger rører ved, bliver til et objekt for latterliggørelse. Samfundet bestemmer, at teenagepigers interesse i et fænomen er det modsatte af et kvalitetsstempel. Det samme så man med The Beatles, der først blev taget alvorligt, da deres fanskare blev overvejende mandlig.

Lad nu teenagepiger gå helhjertet op i noget uden at skulle være pinligt berørt over samme. Det kan kun gavne hele samfundet.

For nylig havde et af medlemmerne af K-pop-gruppen BTS fødselsdag. Det fejrede hans kinesiske fans ved på eget initiativ at organisere et samarbejde med Sydkoreas største lavprisflyselskab Jeju Air. I tre måneder vil Jeju Airs fly være beklædt med kunstnerens ansigt og have tematiserede flybilletter. Hele dette projekt er organiseret af dedikerede teenagepiger.

Tænk på, hvad de piger kan udrette, når de bliver voksne. Og selv hvis de ikke forvandler deres misundelsesværdige dedikation og koordineringsevne til en direkte gevinst for alle andre, så fortjener de alligevel et trygt frirum, de kan udleve deres teenageår i.

Nana Mille Nilsson er radiovært.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her