Klumme

Tillidsfolkene på arbejdspladserne er under pres. Vi må forsvare deres essentielle arbejde

De seneste år har vi set adskillige historier om tillidsfolk, der bliver fyret, fordi de er for besværlige. Samtidig er rollen udfordret af arbejdspladser, hvor få taler dansk. Men tillidsfolkene er en krumtap i vores arbejdsmarkedsmodel, vi må forsvare, skriver tømrer Helga Mathiassen i denne klumme
Tillidsrepræsentanterne spiller en meget central rolle i at håndhæve de spilleregler, som arbejdsmarkedets parter aftaler, men ifølge tømrer Helga Mathiassen er de en truet art.

Tillidsrepræsentanterne spiller en meget central rolle i at håndhæve de spilleregler, som arbejdsmarkedets parter aftaler, men ifølge tømrer Helga Mathiassen er de en truet art.

Sigrid Nygaard

Debat
20. oktober 2021

I foråret skrev jeg et debatindlæg til Ekstra Bladet, og selvfølgelig havde de ændret i overskriften, da det blev udgivet. Jeg ringede naturligvis og brokkede mig: »Godt, du er tømrer og ikke journalist. Hvis der stod tillidsrepræsentant i overskriften, var der jo ingen, der ville læse dit debatindlæg,« meddelte Ekstra Bladet mig i telefonen.

All right. Måske har Ekstra Bladet ret. Men ikke desto mindre udgør tillidsrepræsentanterne og arbejdsmiljørepræsentanter nogle af krumtapperne i vores arbejdsmarkedsmodel. Og jeg er oprigtigt bekymret for, at vi ikke vedligeholder den fine og stærke tradition, vi har, for at vælge repræsentanter, der samler vores fælles krav til arbejdsgiverne. Uden dem står vi mere splittet på arbejdspladsen. Derfor skal vi opdyrke flere tillidsfolk og styrke dem.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Fagbevægelsen har et alvorligt problem, og det er, at arbejdet bæres frem som en guddom, alle må bøje sig for - i stedet for som et nødvendigt onde for langt de fleste, som vi i dag i det mindste kan behandle ordentligt og generøst, samtidig med at vi arbejder på at minimere de skader, det ofte medfører, og det kræver et andet tankesæt, hvor vi ser på arbejdets udkomme og mulige fordeling fremfor at kæmpe for at komme til udføre det som adgang til købekraft.

Maya Drøschler, Torben Skov, Eva Schwanenflügel og Claus Bødtcher-Hansen anbefalede denne kommentar