Kommentar

To indgreb, der udskyder drukdebuten, kan give os unge et mere modent forhold til alkohol

Den nemme adgang til alkohol giver os unge et usundt forhold til druk, hvor det bliver hjørnestenen i det sociale liv. Aldersgrænsen skal hæves til 18 år, og ulovligt salg straffes hårdere, skriver statskundskabsstuderende Anders Lind Thorning i dette debatindlæg
Hvis unges alkoholkultur skal være mere moden, skal alkoholvanerne dannes i en senere alder. Derfor skal der være en hårdere straf ved ulovligt salg af alkohol til unge samt en aldersgrænse på 18 år ved køb af alkohol, skriver statskundskabsstuderende Anders Lind Thorning i dette debatindlæg.

Hvis unges alkoholkultur skal være mere moden, skal alkoholvanerne dannes i en senere alder. Derfor skal der være en hårdere straf ved ulovligt salg af alkohol til unge samt en aldersgrænse på 18 år ved køb af alkohol, skriver statskundskabsstuderende Anders Lind Thorning i dette debatindlæg.

Niels Hougaard

Debat
4. oktober 2021

Da jeg var yngre, troede jeg, at jeg ville blive mere selvstændig og vokse fra mine blackouts og uheld, som jeg fik på drukture. Det er dog ikke helt så let at tage ansvar, når den danske alkoholkultur blandt unge udfolder sig gennem et direkte såvel som et indirekte pres.

Enten drikker du, fordi du bliver bedt om at drikke, ellers drikker du, fordi du tror, at andre forventer det af dig.

Det endte ofte med, at jeg enten kom galt afsted eller udviste grænseoverskridende adfærd. For mig var alkoholen, som for så mange andre unge, et middel til at glemme udfordringer, bekymringer og virkeligheden for en stund. Alkoholen udskød dog blot det pres og de personlige udfordringer, jeg havde, da jeg i en tidlig alder begyndte at drikke. 

Alkoholen fjerner derfor ikke tankerne og de psykologiske udfordringer, der kommer dagen derpå. Når unge bruger alkohol som en genvej til at klare tilværelsen, lærer man ikke at kunne håndtere det sociale pres og de personlige udfordringer ordentligt ædru. Det kunne jeg selv godt have lært tidligere.

Alkoholkulturen har så stor en betydning, at man nogle gange ikke ser andre alternativer end at tage ud at drikke, når man skal ses med vennerne. Alkoholkulturen har derfor taget overhånd både fysisk, psykologisk og socialt for os unge. Men hvordan ændrer vi den?

Vanerne er ikke et forældreansvar

Jeg har i lang tid følt en håbløshed efter mine utallige forsøg på at ændre mine til tider voldsomme alkoholvaner. Det har jeg følt på trods af, at jeg har forældre, som har introduceret mig til alkohol på en ansvarlig måde.

Men er forældrene ansvarlige for unge menneskers alkoholvaner?

Jeg tror ikke, at de kan lave de store forandringer. De kan som det vigtigste gøre unge opmærksomme på deres adfærd, når den bliver for meget. Det blev jeg indtil flere gange selv gjort opmærksom på af mine forældre, hvorfor jeg i dag er stoppet med at drikke.

Men forældrene styrer ikke, hvor meget der bliver drukket, når vi er sammen med vores venner. De alkoholvaner, vi har med vores forældre, er ikke de samme alkoholvaner, vi har med vores venner.

Det er i fællesskabet, at normerne for alkoholindtaget bliver dannet, og det bliver fastlagt, hvilken rolle alkoholen skal spille i det sociale liv. Der var ingen voksne til stede til de fester, som jeg var til, så mine og mange af mine venners alkoholvaner blev dannet på et umodent grundlag.

Det er klart, at alkoholvanerne varierer fra person til person og på tværs af fællesskaber. Faktum er dog, at størstedelen af unge i dag føler sig presset til at drikke, og mange kommer galt afsted. Det gjorde jeg også selv, og det varede ved på gymnasiet og på studiet.

Hæv aldersgrænsen for køb af alkohol

Hvis vi vil ændre markant på unges alkoholvaner, må vi ændre på de præmisser, der er for unges adgang til alkohol, og det kræver politiske tiltag.

Unge kan snildt købe mere alkohol, end hvad de får med af deres forældre. De kan også stadig købe våde varer med en alkoholprocent over 16, selv om de er under 16 år. Det gjorde jeg selv, men det burde jeg ikke have fået lov til.

Hvis unges alkoholkultur skal være mere moden, skal alkoholvanerne dannes i en senere alder.

For mig at se er hårdere straf ved ulovligt salg af alkohol til unge og en aldersgrænse på 18 år ved køb af alkohol ikke en dårlig idé. Det er klart, at en højere aldersgrænse ikke har nogen virkning uden konsekvenser for forhandleren, hvis grænsen ikke overholdes. En kombination af de to tiltag kan udskyde alkoholdebuten.

Hvis jeg ikke havde kunnet købe øl og vodka i den lokale kiosk, ville jeg formentlig ikke have haft de samme dårlige oplevelser med druk. Og hvis alkoholen havde fyldt mindre, da jeg var yngre, ville jeg bedre have kunnet træffe en moden beslutning om, hvilken rolle alkohol skulle spille i mit sociale liv.

I stedet blev alkoholen bestemmende for, om jeg kunne få venner og føle mig tilpas på mit gymnasium og på universitetet. Inden jeg og mange andre kom galt afsted, burde vi have lært, at alkoholen ikke er nødvendig og blot skal være et tilvalg i det sociale liv.

At tillade unge mennesker at være unge kommer ikke an på, om de kan drikke sig i hegnet eller ej. Et indgreb i alkoholkulturen giver snarere plads til selvudvikling og selvbestemmelse over egne alkoholvaner.

Anders Lind Thorning er statskundskabsstuderende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tak Anders Lind Thorning!