Læserbrev

Udskift præsterne på universiteterne med psykologer

Det er helt forkert, at folkekirkepræster er tilknyttet danske universitetsuddannelser. Religion bør holdes ude af det offentlige rum, i særdeleshed når det gælder vidensinstitutioner, skriver landsformand for Frit Forum Jakob Schrøder i dette debatindlæg
Det er helt forkert, at folkekirkepræster er tilknyttet danske universitetsuddannelser. Religion bør holdes ude af det offentlige rum, i særdeleshed når det gælder vidensinstitutioner, skriver landsformand for Frit Forum Jakob Schrøder i dette debatindlæg

Mia Mottelson

Debat
20. oktober 2021

Danske uddannelsesinstitutioner er igen åbne, og hverdagen er tilbage, som vi kender den.

Mange nye studerende har været indskrevet på deres uddannelse i over et år, men kender stort set ikke deres nye studiekammerater. Ensomhed, stress og mistrivsel generelt er en kæmpe udfordring, som uddannelserne og det omkringliggende samfund skal tage meget seriøst!

Kigger man på de tilbud, der er til rådighed for studerende, som har det svært, så er der især ét tilbud, jeg ikke forstår.

Stort set alle de store videregående uddannelsesinstitutioner har nemlig folkekirkepræster ansat med henblik på at tilbyde personlige samtaler med de studerende om forskellige forhold i livet (sorg, angst, ensomhed m.m.). Der er i alt ansat 21 studenterpræster på universiteter og læreranstalter.

Men det kan ikke være rigtigt, at folkekirken kan udnytte mistrivsel blandt universitetsstuderende til at få flere kunder i butikken.

Det virker helt forkert, når universitetet uddanner psykologer med udgangspunkt i den nyeste forskning om for eksempel håndtering af angst, at det så er præster, som varetager den opgave på selv samme universitet. Jeg forstår det ikke.

Det er godt, at uddannelsesinstitutioner prioriterer samtaler med de studerende med henblik på bedre trivsel, men er det virkelig en opgave for den kristne folkekirke?

Hvis du spørger mig, er svaret klart nej. Religion bør i videst muligt omfang holdes ude af det offentlige rum, i særdeleshed når det gælder vidensinstitutioner.

Universiteterne er den højeste instans for viden – og ikke bare viden, men videnskab. Religion står i fundamental kontrast hertil og er altså ikke noget, der hører til på universitetet.

Jeg mener, at studenterpræsterne er et levn fra en svunden tid og bør erstattes af ikkereligiøse alternativer.

Prioriter i stedet midlerne til studievejledning, sociale arrangementer og fagprofessionelle psykologer, som ikke tager udgangspunkt i biblen eller andre religiøse skrifter.

Jakob Schrøder er studerende og landsformand for Frit Forum.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Nu er det at være præst ikke i sig selv en forbrydelse og jeg er nok ret sikker på. at det ikke er forkyndelsen der er mest på tapetet i de roller man har som studenterpræst.
Tavshedspligten er det centrale og er du sikker på psykologer er bedre til det?
Mon ikke begge parter er vigtige på et uddannelsessted?

Nu er det at være præst ikke i sig selv en forbrydelse og jeg er nok ret sikker på. at det ikke er forkyndelsen der er mest på tapetet i de roller man har som studenterpræst.
Tavshedspligten er det centrale og er du sikker på psykologer er bedre til det?
Mon ikke begge parter er vigtige på et uddannelsessted?

Søren Nørgaard

En helt igennem relevant anke!
Personligt er jeg chokeret over, at der overhovedet findes præster ansat på universiteterne og kan faktisk slet ikke forestille mig, hvilken funktion de kan have. Jeg er helt enig med Jakob i at der må være tale om et levn fra en svunden tid. Om der er nogen universitetsstuderende tilbage, der i deres liv for alvor refererer til religiøse forestillinger, så er jeg sikker på, at disse givetvis få mennesker vil kunne finde tilfredsstillelse for deres hula hula i sammenhænge udenfor universiteterne.
Godt råbt!

Søren Nørgaard:
du har en holdning og helt ok og jeg skal ikke forsvare præsterne som sådan, da jeg ikke mere er officiel kristen ,men er det nødvendigt at bruge nedsættende ord i den her sammenhæng? hula hula? det kan man vist også sige om psykologer ind imellem.
Jeg har kun kendt en studenterpræst og han stod bl.a. for fredsbevægelse og en af initiativtagerne til OOA.

Søren Nørgaard:
du har en holdning og helt ok og jeg skal ikke forsvare præsterne som sådan, da jeg ikke mere er officiel kristen ,men er det nødvendigt at bruge nedsættende ord i den her sammenhæng? hula hula? det kan man vist også sige om psykologer ind imellem.
Jeg har kun kendt en studenterpræst og han stod bl.a. for fredsbevægelse og en af initiativtagerne til OOA.

Med den her sætning viser Jakob Schrøder har misforstået hele konceptet med studenterpræsterne: "Men det kan ikke være rigtigt, at folkekirken kan udnytte mistrivsel blandt universitetsstuderende til at få flere kunder i butikken."

Det er ikke og har aldrig været pointen, at studenterpræsterne skal være missionerende. Ligeledes bliver der ikke som udgangspunkt snakket om trosspørgsmål medmindre den studerende eksplicit ønsker det. Ej heller er det et krav, at man skal være kristen.

Præsternes rolle er at være sjælesørgere, og deres legitimitet er deres religiøse baggrund. Det kan man synes om eller lade være. Men de er ikke missionerende, og nu er det heldigvis heller ikke sådan, at det absolut skal være enten eller. Jeg er alt for, at der kommer bedre psykologhjælp til unge mennesker. Men det her er en rimelig søgt anklage.

Peter Nicolai Halvorsen

Vi er nogle studenterpræster som har skrevet et svar. Det kom i avisen i mandags
https://www.information.dk/debat/2021/10/studenterpraesterne-staar-kontr...