Læserbrev

Ældreplejen skal også kunne hjælpe Liudmilla, der har glemt, hvordan man taler dansk

Vejen til et bæredygtigt seniorliv for sårbare og udsatte grupper af ældre går gennem en ny tankegang. Her skal der fokuseres på den enkeltes liv og fællesskab. Og så skal vi give dem mere medbestemmelse og et godt hverdagsliv, skriver kandidat til kommunalvalget Irina Bjørnø (EL) i dette debatindlæg
Debat
15. november 2021

Jeg er frivillig i organisationen Besøg på modersmål.

Jeg er besøgsven til russisk-fødte Liudmila, som bor i et ældreboligkompleks i en toværelseslejlighed. Hun er dement, og hendes danskkundskaber er næsten væk. Hun skal plejes med medicin og mad tre gange dagligt, men uden fornuftig kommunikation kan plejepersonalet misforstå hendes signaler.

Hun kan ikke huske, hvordan man taler dansk og taler derfor kun russisk. Derfor kan hun ikke give udtryk for, om hun har spist nok, eller om hun har ondt.

Uden kommunikation er der ikke rigtig pleje og trivsel. Hun føler sig ensom og fortabt med sine to katte.

Jeg er sammen med hende et par gange om ugen, og vi oplever mange ting sammen, vi har et fællesskab, og vi snakker godt sammen om Liudmilas liv. Hun smiler og smågriner. Spiser og drikker lidt. Vi læser bøger på russisk sammen og ser gamle film.

Jeg kan mærke hendes magre krop, fyldt med smerter i fingre og led. Hun vejer mindre og mindre, hver gang jeg kommer og besøger hende. Hun er næsten kun skind og ben.

Et godt helbred afhænger ikke kun af den fysiske tilstand, men også af humør og særligt af kommunikation med venner, men desværre får man jo færre og færre venner, når man bliver ældre.

Derfor skal vi arbejde for en mere individualiseret tilgang til hverdagsliv, fællesskab og afslutning på livet til de medborgere, der har brug for ekstra omsorg og pleje. Så vi kan hjælpe ældre som Liudmilla.

Vejen til et bæredygtigt seniorliv for sårbare og udsatte grupper af ældre går gennem en ny tankegang, som handler om tid, nærvær, empati, omsorg, medbestemmelse og et godt hverdagsliv.

Vi har i Høje-Taastrup Kommune en gruppe sårbare og udsatte ældre beboere. Den gruppe vil vokse i fremtiden. Vi har valgt i Alternativet at have størst fokus på de mennesker, der har brug for andres hjælp.

Liudmila kan ikke vente på, at politikerne bruger lang tid på at finde en løsning. Hun har brug for, at vi handler nu.

Irina Bjørnø er kandidat til kommunalvalget i Høje-Taastrup Kommune (Å) og frivillig i foreningen Besøg på modersmål.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her