Læserbrev

Bare der er overskud på kontoen til at købe aflad hos Greenpeace bagefter

Verden er ved at gå under, er der ikke nogen, der kan redde den? Jeg skal desværre til julefrokost med pakkeleg den dag, så det passer ikke mig så godt. Men jeg følger altså Greenpeace på Instagram, så jeg deltager jo allerede i klimakampen, skriver kommunikationskonsulent Sidse Østergaard i dette debatindlæg
Debat
17. november 2021

Rastløs. Halvlunkne eller helhjertede løfter på COP26?

Jeg forstår ikke nok til at skelne. Går verden under, eller er nogen ved at redde den?

Black Friday-reklamer overtager min opmærksomhed på Instagram og drukner kortvarigt angsten i tomme billeder af ting, jeg ikke mangler og ikke kan leve uden.

Køb mere, køb flere, køb angsten væk, køb, til du glemmer, eller køb, til du har købt din bekymring væk.

Stresset. Udveksling af julegavebestillingslister på Messenger. Hvem skal have hvad? Har alle fået? Har de fået nok? Har de fået lige meget? Er det ikke lige meget? Begyndende julestress i reneste form. »Du har en begivenhed senere i dag: Klimadebat,« afbryder Facebook; »Deltager du?« Det er vigtigt. Jeg tror ikke, jeg kan nå det.

Til gengæld når jeg julefrokosten. Det forventes. Overplanlagt overflodsjulefrokost med ’oversete’ massive mængder madspild. Spis min gris, i morgen skal du slagtes. Dobbeltbitre flæskesvær med dyremishandling og klimakræft som tilbehør. Men de er sprøde …

Har jeg overskud til nærvær i det nære efter madoverflod, rødvin i stride strømme, for meget larm, og spis, til du revner? Træt. Dagen derpå. Jeg kravler dybere ned i mobilen og overdøver tømmermænd, børnenes konflikt, bekymringens banken og julestressens uro.

Jeg kobler af fra nyheder, reklamer, bestillingslister, begivenheder, bekymringer, klimaforandringer, dyrevelfærd og madspild med online shopping. Bedøvende, værdsat hverdagsagtigt og tilpas trivielt.

Overdøver bekymringen og frustrationen over uoverensstemmelsen mellem hverdagen og hensigten om en grønnere fremtid. Noget andet at koncentrere sig om. En god hårkur vil få mig til at få det bedre. Klimaet? Nogen har vel til hensigt at klare det?

Fortsætter min overflod. Forkælede indkøbsvaner er også svære at slippe. Det er rart at have hårkur og rødvin og mørk chokolade nok.

Er der overskud på kontoen til at købe aflad hos Greenpeace bagefter?

Jeg kan lige følge dem på Instagram, i det mindste. Vise, at jeg støtter klimaet …

Sidse Østergaard er kommunikationskonsulent.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Leanette Nathalia Chresta Jensen

Sidse Østergaard ….. Så skarp du er. Med humor rammer du hovedet på sømmet. Håber nogle med smil på læben får lyst til handle mere efter hjertes overbevisning.