Kommentar

Børnenes statsminister frarøver 3.000 udsatte børn en succesoplevelse i deres skolegang

Det vil kun føre til større mistrivsel for en i forvejen udsat gruppe af børn, hvis vi fratager behandlingsskolerne muligheden for at lave behandling ude på skolerne. Regeringen er ved at smide nogle af de mest udfordrede børn ud med badevandet, skriver landsforkvinde for SF Ungdom, Anna Kjær, i dette debatindlæg
Debat
26. november 2021

Regeringen foreslår nu at fjerne behandlingsskolernes mulighed for at lave behandling ude på skolerne. Forhandlingerne begyndte midt i november, og jeg kan ikke være den eneste, der synes, det lyder absurd, at behandlingsskoler ikke må lave behandling. Det er fejlslået og asocial socialpolitik, der får store konsekvenser både for børnene og for samfundet i fremtiden.

Regeringen vil afskaffe behandlingen på private dagbehandlingstilbud for at gøre dem til specialskoler med en social profil og dermed frarøve børnene det yderst nødvendige og vigtige behandlingstilbud.

Det er ikke det samme som en behandlingsskole, der er eksperter i undervisning og behandling af børn og unge med komplekse psykiske udfordringer. Det er vigtigt, at vi har fagligt specialeret personale, der kan vurdere, hvilke behov børnene har, og hvilke betingelser der skal være til stede for, at disse børn kan trives i deres skolegang og lære noget.

Beslutningen vil derudover stjæle flere tusinde børn deres første, og for manges eneste, succesoplevelse med at gå i skole.

Når folkeskolen og den kommunale specialskole gang på gang har fejlet og sendt børn med psykosociale udfordringer ud i massiv mistrivsel og desuden givet dem dårligt selvværd på grund af fejlslået inklusion og personale uden de nødvendige kompetencer, bliver de i dag visiteret til en privat behandlingsskole. Men hvis regeringens forslag bliver vedtaget, vil de blot kunne se frem til endnu flere nederlag, mere mistrivsel og ingen hænder til at gribe dem.

Mere undervisning, nationale test og manglende behandling er ikke ingredienserne, der skaber en vellykket skolegang for de mest udsatte og udfordrede børn i vores samfund. Nærmere tværtimod.

Børn, der har psykosociale udfordringer, har brug for at trives, før de kan lære noget som helst. Trivsel er en forudsætning for at lære. Alligevel virker undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til at tro, at mere undervisning er vejen frem. Det viser en meget lille forståelse for den gruppe af børn, som det nye forslag rent faktisk rammer.

Behandlingsskolerne er trygge rammer med gode normeringer og et bredt felt af fagligt personale. Og det er vigtigt, fordi disse børn har brug for tryghed, struktur og stærke relationer. Ikke test, undervisning og lektier.

En rød regering skal ikke lave asocial socialpolitik og frarøve børn deres behandlingstilbud og muligheden for en velfungerende fremtid. Jeg håber virkelig, at børnenes statsminister indser, at de allervigtigste børn at være statsminister for er dem, hun er ved at smide ud med badevandet.

Anna Kjær er landsforkvinde for SF Ungdom

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Annette Månestjerne

Det er helt galt, at nægte mange børn der har brug for en særlig tilgang til udvikling, trivsel og læring - at få det rette tilbud. I disse år udvandes den faglighed der skulle holde hånden under de mest udsatte børn. Ideen om, at flertallets pædagogik virker for alle, bliver en dyrekøbt erfaring på længere sigt.
Alt dette rammer børn i alle aldre, i disse år.
Helt og holdent et fejlskud !
Særlige tilgange kan eksistere i almenmiljøer, hvis der er kapacitet til rådighed. Dette omfatter både specialpædagoger og plads nok til holddeling, så man kan tage hensyn til alle børns behov.