Klumme

At bringe ofre ligger meget langt fra vores kultur, men vi har brug for at lære det

Noget af det mest provokerende, man kan sige til folk, er, at de skal ofre noget for den grønne omstilling. I vores kultur går selv kirkeligt indstillede mennesker ikke rundt og ofrer ting og sager. Vi er vant til, at man kan bede om noget, og så kan man håbe, at man får det, skriver forfatter Nanna Goul i denne klumme
Umiddelbart er det måske ikke særligt tillokkende, men jeg tror, vi skal til at øve os i den provokation, ofringen er. Det er på tide, at vi giver noget igen. Og starter med et offer. Om det så er en bøf, en flyrejse eller bare at gå ud i haven og plante et træ. Det hele tæller, skriver Nanna Goul i sin klumme.

Umiddelbart er det måske ikke særligt tillokkende, men jeg tror, vi skal til at øve os i den provokation, ofringen er. Det er på tide, at vi giver noget igen. Og starter med et offer. Om det så er en bøf, en flyrejse eller bare at gå ud i haven og plante et træ. Det hele tæller, skriver Nanna Goul i sin klumme.

Rune Johansen

Debat
24. november 2021

For nylig sad jeg i bilen og var på vej på arbejde, da jeg ramte en kantsten. Et ganske kort øjeblik havde jeg været uopmærksom, da jeg tændte for radioen, kort efter fisede luften ud af højre fordæk. Pludselig sad jeg stavnsbundet i et usædvanligt betongråt forstadsområde til København. Der gik lidt tid, før jeg kom i tanke om Falck, og lidt længere før jeg kom i tanke om, at jeg tilmed havde et abonnement. Endelig fik jeg ringet, og da jeg lagde på, blev jeg prikket på skulderen. Bag mig stod en spinkel asiatisk udseende dame og spurgte mig, om jeg da ikke ville komme indenfor og vente.

Det var indehaveren, viste det sig, af en professionel massageklinik, der lå lige bag mig. Der var ikke nogen kunder, jeg kunne bare sætte mig i sofaen, kvinden kom med te i et lille glas og en appelsin, satte sig tilbage til sit skrivebord og læste i sit blad.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Det var da et spændende og tankevækkende indlæg. Mange tak for det.

Jeg synes det er forkert at snakke om at ofre noget, når man taler om at vi skal sænke vores forbrug. Når jeg tænker på vores situation i dag, så får jeg et billede af et typisk par i luksusfælden. De har i årevis haft et overforbrug finansieret med lån, og nu skal de sælge bilen og til at køre med bus - både billedligt og rent praktisk. De skal sætte tæring efter næring. Det er ikke et offer. Det er voksen ansvarlighed.

Mikael Velschow-Rasmussen

Nanna skriver:
-"Ifølge den protestantiske tankegang er mennesket sat i verden for at herske over den uciviliserede natur, over dyrene, jorden og træerne, ikke til at være ydmyge over selvsamme".

Er der virkelig ikke nogen religiøse mennesker, der reagerer på dette !

Nu er jeg jo selv en hybrid mellem agnostiker og ateist - agnostiker på de gode dage, og ateist på de dårlige, så jeg føler mig ikke ramt :)

Men det lyder da som om, de religiøse er nogen værre selvfede, egoistiske, magtliderlige og ubehagelige væsener, eller ?