Klumme

Georg Metz: Som DR-lytter skubber man uforvarende døren op til et privatiseret karlekammer for selvkritikresistente

Når formidleren forvrider formidlingen
DR skulle forsøge sig med analyser af hele formidlingskulturen i den gamle institution.

DR skulle forsøge sig med analyser af hele formidlingskulturen i den gamle institution.

Thomas Borberg

Debat
12. november 2021

Medmindre det er dramaets krav, forventes skuespilleren at følge teksten og ikke pludselig betror tilskuerne sine personlige problemer eller morer sig over en forkludret replik. Selv den mindste afvigelse distraherer et publikum, der frem for at følge spillet fokuserer al opmærksomhed på afvigelsen.

I radio og tv har værterne degenereret en autoritetsfornægtende form eller snarere kliché, der mere forstyrrer end gavner.

Værtsrollen er udviklet over tid fra den stilige nyhedsoplæser i Pressens Radioavis over tv’s barndom med den begavede Flemming Madsen, der i egen attitude af utilnærmelig autoritet, iblandet lejlighedsvise grynt af mishag eller tilrettevisende småbemærkninger inden for rammerne, supplerede rollen. Madsen var et fænomen af de sjældne.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Kjeld Christensen

Det forekommer, at Georg Metz i denne artikel langtrukkent revser de tendenser, han selv kritiserer. Synd, fordi den korte, velanbragte kritik, både direkte udformet og mere underfundigt leveret, opfanges hurtigt og huskes bedre. Ironi er som parfume: tiltrækker, men kvalmer/bedøver ved overdrivelse.

Leanette Nathalia Chresta Jensen

Jeg må så også sige, jeg langt hen ad vejen er enig med Georg Metz …
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at nyhederne blev leveret konkret, med dybde, at spørgsmål blev besvaret hele vejen rundt om emnet. Så ville det også være befriende ikke at skulle forholde sig til vandrende værter. Der er så lidt kød på nyhederne og ofte er jeg ikke mere vidende end hvad andre overskrifter har informeret mig om i løbet af dagens online liv. Så ja tak til selvkritik fra DR med håb om at de vil tage mig deres bruger mere seriøst, og tro på jeg godt kan komme igennem 1/2 times konkret alvor

Allan Nørgaard Andersen, Anne Svendsen, Sonja Rosdahl, Lone Bech, Steen Obel, Dagmar Holdensen, Jørgen Hilm, Torben K L Jensen, Svend-Erik Runberg, ole eising, Gitte Loeyche, Thomas Frisendal, Elise Berg, Thomas Tanghus og lars søgaard-jensen anbefalede denne kommentar

Ja, der er mere tøhø end aha. Men der er undtagelser: Jeg lytter fx med glæde til Karen Secher og Tore Leifer; dem kunne DR bruge som rollemodeller, som alternativ til selvsmageri i karlekammeret

Ole Olesen, Jørgen Hilm, Marianne Stockmarr, Svend-Erik Runberg, ole eising og lars søgaard-jensen anbefalede denne kommentar
lars søgaard-jensen

Det er jo ikke fordi vi ikke har hørt denne kritik før fra Georg Metz; men hvor har han ret! Tak for endnu et opråb til DR om at behandle os lyttere som voksne mennesker der gerne vil vide mere om den verden vi er. Vi har absolut ingen interesse i værternes liv og hang til fredagsøl. Der pludres for meget i morgenfladen, og de banalt "kritiske" spørgsmål stilles i et tonefald som venter journalisten at få en pulitzerpris for sine "skarpe" spørgsmål.
Hvis man virkelig vil vide mere, er Verden ifølge Gram et godt sted at være. Nøgtern kvalificeret journalistik og analyse.
Når det kommer til morgenfladen er det anbefalelsesværdigt at lytte til svensk SR1 - kan fås som app! Det er gammaldags informativ radio - men mangler jo dansk indenrigspolitik; men den kan man sædvanligvis godt undvære om morgenen.

Anne Svendsen, Lone Bech, Steen Obel, Jørgen Hilm, Hans Larsen, Marianne Stockmarr, Svend-Erik Runberg og Gitte Loeyche anbefalede denne kommentar
Svend-Erik Runberg

Forklar mig hvorfor middagsradioavisen skal starte med brummelyde bag Rådhusklokkerne og videre under oplæsning af dagens overskrifter samt igen bag vejrudsigten?
Uvæsnet har nu også bredt sig til TVAvisen! Her slører man nu baggrundsbillederne med farvede mønstre, som om billederne har fået mæslinger.
Dette pjat fremmer ikke seriøsiteten.

lars søgaard-jensen, Lillian Larsen, Ole Olesen, Hans Larsen og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Svend-Erik Runberg

Forklar mig hvorfor middagsradioavisen skal starte med brummelyde bag Rådhusklokkerne og videre under oplæsning af dagens overskrifter samt igen bag vejrudsigten?
Uvæsnet har nu også bredt sig til TVAvisen! Her slører man nu baggrundsbillederne med farvede mønstre, som om billederne har fået mæslinger.
Dette pjat fremmer ikke seriøsiteten.

Tak Georg Metz, for dit forsøg på
at stoppe denne ulidelige selvfedme og gestikuleren der har bredt sig på især
DR 1 . Ingen person angreb , men stop nu
den fægten med armene og skiftning af
hovedvinkling hvergang der er afleveret en
spørgsmål - TAK!

I baggrunden er der en slags udsmykning, som bevæger sig som en lavalampe, den minder om et landkort og er forstyrrende.
Og TV-oversigten skal stadig swipes vandret og kan være svær at få til at følge med, teksten er ofte halvvejs dækket af en startknap eller der er ikke plads til den. Det er håbløst upraktisk på en smartphone. Især hvis man vil se, hvilke film der kommer. Det er der ingen kategori for, og først nogen tid efter afspilningen ved man om den kan streames.
DR-lyd er en rodebunke, som en af dem med stærkt nedsatte udsalgsvarer. Kender man ikke titlen, kan det bedre betale sig at søge på Google.
Men Orientering er et godt program, og Marie Louise Toksvig gør ofte P1 debat mere seriøs uden antagonistiske spørgsmål. Hun er god til at grave ned i emnet.

har ikke læseadgang til selve artiklen, men bruger alligevel anledningen. Jeg lytter mindre til P1 end tidligere, fordi for mange indlæg opleves som tidsrøvere fremfor oplysende.

En indre 'bluepencil' er begyndt at overstrege al indholds-tom padlen for til sidst at summere andel reelt indhold, hvilket kan være deprimerende. Når real-indhold erfaringsmæssigt når et rødt blinkende lavt niveau, finder man på noget andet at lave. Udover rigeligt med komme-hinanden-ved-passiar, så bidrager speedsnakkere og de-overordentligt-lange-sætninger-uden-at-give-ordet-fra-sig-segmentet heller ikke altid til mere indhold.

lars søgaard-jensen, Thomas Tanghus og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Annette Knudsen

Jeg læser og lytter altid gerne til, hvad Georg Metz har at sige om DR radio. Synes altid , han har ret og ønsker meget, at ledende journalister af fag tager det til sig og kræver mere af sig selv og værterne. Jeg ser ikke fjernsyn og har efterhånden opgivet meget på sendefladen f.eks. P1 morgen. Endnu lytter jeg med kl.9 - 12.15 på hverdage, stort set, men ærgrer mig ofte over al den sludren og villede veloplagthed.
Helt galt går det på P2 morgen, mere vås og selvsmagende følelser end reel neutral oplysning. Ved koncerterne skal vi tåle Mathias Hammers ulidelige betoninger og stød og selvsmagende begejstring. Flere kunne nævnes, for DR's ansatte er tilsyneladende sin egen kaste og dyrker en særlig indspisthed til egen beskyttelse.
Men der er undtagelser. Mange værter på Orientering, Klog på Sprog og Supertanker. Bagklog- værten samler ofte flot op på ugens fadæser og er ikke berøringsangst over for 'tomme tønder'. Jeg savner Mennesker og Medier med Kurt Strand, som tog fat med alvor og ægte engagement.

lars søgaard-jensen, Thomas Tanghus og jens rasmussen anbefalede denne kommentar
Allan Nørgaard Andersen

Det værste er næsten at man har på fornemmelsen at de sludrende og ævlende studieværter selv ville være lige så lede ved at lytte til udgydelserne, som mange af lytterne. For man bør næppe slutte fra den fordummende form til at værterne også selv er dumme, pletvis kommer det jo til syne at de er vidende og begavede personer. Men som så mange er de med til at frembringe et produkt, som de ikke selv kunne drømme om at købe, de er almindelige lønarbejdere, der udfører arbejdet efter ledelsens (uforstandige) anvisninger. Som Metz så rigtigt påpeger, kommer den manglende interesse for den historie, som værten formidler, til udtryk i absurde betoninger i oplæsninger. Derfor kan man høre aktualitetsprogrammer, der lige har rapporteret om kriser, nød og død, blive afsluttet med en kæk bemærkning om at studieværten håber man var glad for de nyheder, de har valgt at bringe.