Klumme

Der kommer nok flere børn i grimme flyverdragter i gadebilledet næste år. Men smil til dem, det er udtryk for ligestilling

Øremærket barsel og lige fordeling af børnepengene er to store skub i retning af bedre vilkår for os fædre. Nu må vi så vise, at vi reelt ønsker ligestillingen i familielivet. Selv har jeg taget orlov, men aldrig købt et eneste stykke tøj til mine børn, skriver journalist Kristian Villesen i denne klumme
Reglen om øremærket barsel kommer til at hjælpe mange fædre, som gerne vil på orlov, men hidtil har haft svært ved det af økonomiske eller kulturelle årsager.

Reglen om øremærket barsel kommer til at hjælpe mange fædre, som gerne vil på orlov, men hidtil har haft svært ved det af økonomiske eller kulturelle årsager.

Søren Bidstrup

Debat
18. november 2021

Forleden fik jeg en sjældent interessant besked i min e-Boks. Den var fra Udbetaling Danmark, som kunne fortælle, at min kone og jeg fra det nye år hver især får halvdelen af børnepengene udbetalt. I dag får hun – og alle andre mødre – automatisk alle pengene. De nye regler kommer kort efter en anden nyhed, som i hvert fald set med ligestillingsbriller er glædelig, nemlig beslutningen om at øremærke en del af barslen til faderen.

Ligestillingskampen handler – med rette – især om at sikre kvinder de samme rettigheder som mænd, men lige når det kommer til familielivet, er det os mænd, der har været forfordelt. Så ja, man kan vælge at se det som to store sejre for ligestillingen i familielivet.

Jeg er færdig med at holde barsel, min tredje og sidste sluttede for lidt over et år siden, og fordi jeg har en rummelig arbejdsgiver og en god overenskomst, har jeg holdt meget orlov med mine børn. Reglen om øremærket barsel havde derfor ikke hjulpet mig personligt, men jeg er overbevist om, at den kommer til at hjælpe mange fædre, som gerne vil på orlov, men hidtil har haft svært ved det af økonomiske eller kulturelle årsager.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her