Ny kronikserie

Lad os ikke dysse biologien ned, men lade den larme: Vi bør fejre overgangsalderen

Vi fejrer livets overgange, men sjovt nok ikke overgangsalderen. Alderdommen har trange kår under bestræbelsen på at leve ungt hele livet. Men i stedet for at forsøge at dysse biologien ned, kunne vi jo lade den larme, stoppe op og tænke os om, skriver lektor i antropologi Line Dalsgård i den første kronik i serien om overgangsalderen

Overgangsalderen forbindes ofte negativt med tab af fertilitet og forfald. Kunne vi gøre det anderledes, spørger Line Dalsgård.

Tobias Nicolai

Debat
17. november 2021

Kvinders overgangsalder er endelig blevet noget, man kan og vil tale om. Der er et helt åbenbart behov for det. Vi lever længere og sundere, og årene efter overgangsalderen udgør en betydelig del af mange kvinders levetid. Men overgangsalderen forbindes ofte negativt med tab af fertilitet og forfald. Kunne vi gøre det anderledes?

Antropologien viser, at biologiske begivenheder altid også er kulturelle. Vi kan derfor forholde os anderledes til dem, hvis vi vil. Kunne vi skifte fokus fra tab til transformation i vores syn på overgangsalderen? Fordi tab kan være nye begyndelser, hvis man lader dem være det.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Glimrende tekst. 1000 tak.

Hvordan får vi den bragt videre, og omsat til konkret handling?

Lotte Tvede, David Zennaro og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Det er sandt, der ikke er noget ritual forbundet med overgangsalderen. Der er ingen religion eller noget samfund, som hylder kvinders rolle ud over den fødedygtige alder.
Pæne er vi heller ikke i traditionel forstand, den med timeglasfacon, struttende bryster og glat hud.
Man kunne måske hævde at vi mere og mere kommer til at ligne heksen i eventyrerne.
Og det er måske en af de roller, vi kan spille efter overgangsalderen: heksen. Hemmelighedsfuld og altid med en gryde over ilden. ;-)

En af de ting jeg godt kunne tænke mig, var badestrande som i særlig grad var tilegnet mennesker over 55 (m/k). Det er et af de steder jeg har sværest ved at komme og overvinde mig til at være ligeglad med alderstegnene.

Maria Ulsig, Eva Schwanenflügel, Palle Jensen og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

I øvrigt; Der er heller ingen som hylder eller holder rituel fejring af mænd, når de når over 55 år og har fået anfægtelser om alder og alderstegn.

Meget interessant emne. Men lige en lille rettelse: også kvinders stemmer går i overgang i puberteten; man kan sagtens høre forskel på en kvindes og en piges stemme. Skiftet er bare ikke så dramatisk, at piger/kvinder mister kontrollen over den.

Anders Sørensen

Hvorfor fejre, at vi går mod døden? Altså medmindre man har et nærmest religiøst forhold til denne.

Der er INGEN grund til at fejre overgangsalder. Det eneste, denne symboliserer, er, at man ikke længere er i stand til at reproducere. I mange tilfælde vil det selvfølgelig være grund til at fejre, det kan jeg godt se.