Læserbrev

Lønnen stiger, når efterspørgslen er høj. Det burde også gælde for sygeplejersker og SOSU’er

I byggebranchen stiger lønnen, når de mangler arbejdskraft. Men når det handler om livsnødvendige sygeplejersker, er lønnen fast. Det er absurd, når man tænker på, at byggebranchen handler om mursten, og sundhedssektoren handler om liv, skriver gymnasielærer Kristina Schrøder
Debat
29. november 2021

I oplever lige nu et enormt pres på jeres arbejdspladser. Der er travlt, og jeres løn er lav – sådan har det været længe. Men nu er der også dukket et andet pres op fra ledere, fagforeninger og Sundhedsstyrelsen: Bliv vaccineret mod vinterens influenza. Man appellerer til jeres samvittighed. Begrundelsen er, at pleje- og sundhedsområdet er i knæ oven på sidste års pandemi, og at der vil blive ekstraordinært hårdt brug for jer i den kommende influenzasæson. Igen. For I kæmpede også en brav kamp sidste år.

Når der er mangel på arbejdskraft i byggebranchen, stiger håndværkeres og ingeniørers løn til langt mere af, hvad I får i lønningsposen nu. I byggebranchen holder man hovedet koldt og ser til med is i maven, at fastlagte budgetter eller fastsatte datoer overskrides, hvis der ikke er mandskab nok til at løfte opgaven. Højere lønninger trækker folk til byggebranchen, og så bliver opgaverne løst.

Jeres arbejdsområde handler ikke om mursten. Jeres arbejde handler om liv og død. Det er vigtigt. Det er en helt central del af vores liv. Lige nu står I i en gunstig forhandlingssituation for at kræve den løn, I er værd. Brug den. Hold hovedet koldt, og hav is i maven, ligesom håndværkerne. Også når I ser, at udsatte mennesker bliver overladt til sig selv i senge og på overfyldte stuer.

I har lagt krop til meget allerede. Skal I lægge hud til endnu et stik med begrundelse i, at alt bryder sammen uden jer, så kræv et vaccinationstillæg oven i lønforhøjelsen. Jeg foreslår 100.000 kroner pr. stik. Så I kan mærke, at I og jeres arbejde er noget værd. Det skal selvfølgelig ikke være i stedet for en lønforhøjelse. Det skal være oveni, så vi kan udligne en smule af det løngab, I ydmygt skræver hen over hver eneste dag, når I går ind ad døren til jeres arbejdsplads.

Kristina Schrøder er gymnasielærer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

God ide Kristina - men desværre kommer det ikke til at ske. Jeg er sygeplejerske med 30 års pædiatrisk erfaring som går på efterløn 1/12 iår. Efter Corona pandemi efterfulgt af RS epidemi, og med influenza og Corona på vej igen har jeg smidt håndklædet i ringen. Havde egentlig tænkt at det ikke var endnu jeg skulle stoppe på arbejdsmarkedet, men dette er simpelthen for vildt. Efter min opsigelse blev jeg så spurgt om jeg ikke ville annullere min opsigelse - for jeg er jo det grå guld som kunne være både koordinator og oplære alle de nyansatte ( ca 1/3 af afsnittets ansatte har sagt op det sidste halve år). Hvilket jeg indvilgede i, men stillede som betingelse at jeg skulle have en højere løn end den jeg får nu ( vi taler få tusinde kroner/ måned). Det kunne der ikke være tale om - det kunne jo skabe præcedens. Så - om 2 dage går jeg, total influenza og 3. gangs Corona vaccineret, på efterløn/pension. Spild?

Alvin Jensen, Steen K Petersen, Mette Johansson, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Ole Olesen, Inge ambrosius, Egon Stich og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Claus Bødtcher-Hansen

28/nov/2021

Kære Erene Rusmann,
jeg ønsker dig alt det bedste :-) ...

Kærlig hilsen
Claus

Ete Forchhammer

Hvis nu hver enkelt der siger op af samme grund som skribenten, gjorde det højlydt, så politikere og offentligheden ikke kun fik en udmelding, fx at en trediedel af alle.., men de og vi fik en lind strøm af fortællinger om opsigelser, ville det mon ændre prioriteringen af mursten frem for mennesker? Jeg ville gerne tro det, men gør jeg det?
Så længe "offentligheden" er en tung størrelse at danse med, har medierne virkelig et stort ansvar.

Jens Voldby Crumlin

Markedet for offentligt ansatte fungerer ikke fordi vi er låst fast af en neoliberal planøkonomi som, uanset de helt åbenlyst katastrofale forhold i sundhedsvæsenet, dikterer at offentligt ansatte ikke må få større lønforhøjelser end privatansatte, men systematisk skal stilles ringere og dermed sikre at der altid er de bedst mulige forhold for den private sektor. Vi står i en situation hvor konsekvenserne af nedskæringerne i den offentlige sektor, og budgetlovene der skubber yderligere på privatiseringerne af vores kernevelfærd, skaber en hel umulig situation hvor samfundets manglende modstandskraft overfor de alvorlige kriser vi står i spiller tilbage på hele samfundets mulighed for at fungere og dermed også den private sektor. Disse styringsmekanismer for vores økonomiske system er politisk bestemt og desværre bakker stort set alle partier op om denne økonomiske dagsorden til trods for dens åbenlys katastrofale konsekvenser. Det er stærkt at sygeplejerskerne fortsætter kampen og får opbakning fra mange andre faggrupper på græsrodsniveau. Det er beskæmmende at fagtoppen og selv venstrefløjen glimrer med deres fravær i denne kamp og ikke mobiliserer til et opgør med den neoliberale planøkonomi og kræver en løsning nu.

Alvin Jensen, Steen K Petersen, Mette Johansson, Egon Stich, Lillian Larsen, Kent Bajer, Eva Schwanenflügel og Ole Olesen anbefalede denne kommentar

I folkeskolen ansætter man jo bare en masse uuddannede for at afhjælpe den store lærermangel. Det kan også nemt ske andre steder i det offentlige system, så taktikken med at følge byggebranchens eksempel kan ikke bruges.

Eva Schwanenflügel

På hospitalerne er man i stigende omfang nødsaget til at ansætte vikarer fra private firmaer, sygeplejersker som er flygtet fra det offentlige til bedre løn og arbejdsvilkår.
Det udhuler regionernes stramme budgetter, og et kollaps må forventes snart.

Ringen er sluttet, når sygehusene holder op med at fungere, fordi det private igennem de sidste 20 år har fået bedre og bedre vilkår på bekostning af det offentlige, ganske som planlagt af en hvis statsminister, der idealiserede minimalstaten.

Idag blev min gode veninde sendt hjem fra skadestuen, selvom hun har en blodprop i benet.
Hun kunne næsten ikke få ordene frem for smerter, da hun ringede og fortalte, at hun forventedes at transportere sig selv op på hospitalet med et ben, der er dobbelt så stort som normalt næste dag, istedet for at blive indlagt her og nu.

Det er livsfarligt at blive syg i øjeblikket.

Alvin Jensen, Steen K Petersen, Lillian Larsen, Jens Voldby Crumlin og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar