Klumme

Metaverset vil begrave os levende

Med Metaverset vil de magtfulde techgiganter skabe en virtuel virkelighed i 3D, hvor vi skal ’flytte ind’ og leve vores liv. De har i forvejen skabt det mest magtfulde middel til kontrol af borgere verden over, verden nogensinde har set. Nu bliver det værre, skriver forfatter Sofie Jama i denne klumme
Hvem har valgt Elon Musk til verdenspræsident og herre over de syv himle og universets planeter?

Hvem har valgt Elon Musk til verdenspræsident og herre over de syv himle og universets planeter?

Mike Blake

Debat
12. november 2021

Hvis nogen er interesseret, så har jeg en instinktiv angst for Metaverset. Det der helt nye, store, næste noget, vi skal til at vænne os til. Det vendte sig faktisk kvalmeagtigt i min mave, da en bekendt fortalte om det første gang.

Så læste jeg om det forblommede, håbefulde ord, der udpenslede en helt ny virkelighed. Metaverset, hvor vi, hvis Mark Zuckerberg, Elon Musk, Jeff Bezos, Bill Gates og de øvrige wonderboy-psychos, får deres vilje, skal ’flytte ind’ og have vores arbejdsliv og vores sociale og økonomiske liv.

Giv mig et lille hus med levende lys, rindende vand, fysiske kroppe, træer og blomster i haven, rigtige følelser og ægte, uforudsigelige ansigter, der ikke ligger i planlagte folder på opstillede billeder. Lad dem drukne i deres indbyrdes ego-oppustede opgør om, hvem der kan fylde flest kryptovaluta-pengetanke, hvem der først kan indtage atmosfæren og rummet, hvem der kan få størst hyldest og være forbillede for flest grådige teenagesind.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Kieran Cantrell

Jeg deler din bekymring. Er allerede flyttet på landet...

Mette Johansson, Torben Skov, Anders Graae, Gitte Loeyche og Ernst Petersen anbefalede denne kommentar

Fremmedgørelsen mennesker imellem er den største fare for jorden. Det bliver hverken krig, forurening, klimaet eller robotter der gør kål på os alle. Det bliver kunstig intelligens.
Sidste skud på stammen i forsøget på, i den hellige profits navn, at tage livet af menneskeheden, er Facebooks nye projekt hvor de vil skabe et ”Metaverse”.
Et virtuelt univers, hvor man kan mødes uden at være i kontakt med hinanden.
Af uransagelige årsager ignorerer utroligt mange det faktum, at mennesket er et flokdyr som ikke kan leve uden fysisk kontakt. Ej heller kan vi leve uden samtidig at have øjenkontakt med de som vi er i kontakt med. Uden dette forpligter intet af de vi siger eller gør og den gensidige respekt, tillid og empati forsvinder som dug for solen. Kommunikation gennem elektroniske medier og i virtuelle rum, er ikke kontakt. Det er tom forestilling om at være sammen med andre.
Vi må og skal være fysisk sammen. Høre musik spillet af musikere vi kan se, læse bøger, se skuespillere optræde, tale med mennesker ansigt til ansigt.
Kun hermed kan vi opbygge tillid, empati og respekt. Kun hermed kan vi udveksle meninger, blive klogere på hinanden og der igennem fjerne frygten for ”Det andet menneske” og lære at leve sammen.
De sociale medier og den virtuelle verden, deler, skaber frygt og isolerer os i en tom forestilling om livet og kommer på sigt til at tage livet af menneskeheden.

…..og ja, gu´ er det de svine-ironisk at jeg oprindeligt skrev det her som et oplæg på ”Fæcesbog”

Thomas Frisendal

Som IT kyndig er jeg ikke så imponeret af de såkaldte tech giganter. Der er en del gammel vin på nye flasker. Men, indrømmet, håndtering af meget store data mængder, som også er båret fra af udviklingen af lagringsteknologi (som tech giganterne ikke har designet selv). Den anden dimension er jo smartphonen, hvor kun Apple kan bryste sig af at have været en oprindelig pioner. Goggle gik så ind med Android, men det var for at få bedre kontrol med brugernes data, selv.
Hvad er det så, der er problematisk? Det er forretningsmodellerne. De er ikke drevet af spidsfindig teknologiudvikling, men af profit. Vi er en del IT veteraner, som føler os taget som gidsler. Selv tænker jeg på "overvågningskapitalismen" som "stalking som forretningsmodel". Det er det, der er problemet.

God klumme.

Søren Kristensen

Jeg er ikke bange for Metaverset, måske fordi jeg allerede har valgt det fra - fuldstændig som jeg vælger reklamer og computerspil fra. Jeg ved tingene eksisterer og at mange mennesker ser dem, men jeg ser dem ikke fordi jeg ikke bryder mig om dem og jeg er ret ferm til at fornemme hvornår de er på vej. På en måde er reklamer lidt ligesom biler der krydser min vej - det gælder om at finde hullerne imellem dem, hvis jeg ikke gider vente på det bliver grønt. Altså en slags støj, som der bliver mere og mere af. Men så er det jo godt man kan træne sig i at høre udenom. Rigtige mennesker bruger jo heller ikke hele dagen på at spille computerspil, vel?

Mette Johansson, Ole B. Lindqvist og Klaus Lundahl Engelholt anbefalede denne kommentar

"Giv mig et lille hus med levende lys, rindende vand, fysiske kroppe, træer og blomster i haven..."

Det lyder utrolig hyggeligt. Du ville dog stadig gerne have mad, strøm, varme osv., så hvis du koblede dig af de andres virkelighed, så skulle du være selvforsynende.

Hvis vi ser på hvor meget landjord på planeten vi mennesker allerede har "overtaget" til landbrug, så er det ca. halvdelen. 3/4 af denne landbrugsjord er det man bruger til at dyr kan græsse, og 1/4 bruges til marker. Du kan ikke bruge græsningsjord til marker, fordi jorden ikke indeholder nok næring (den "mangler gødning").

Hvis vi ser på den mængde jord der reelt kan dyrkes fordøjelige planter på og holder snitterne fra at fælde mere skov, så har hver verdensborger, hvad der svarer til 0,14 hektar. Det er en have som er f.eks. 28x50 meter. På den jord skal du bygge dit hyggelige hus, producere føde, have træer du kan brænde i brændeovnen, bore en brønd, have en vindmølle og et stort batteri til vindstille dage, for slet ikke at tale om plads til al hyggen.

Det er absolut ikke for at spolere hyggen, men det ville ikke kunne lade sig gøre. Grunden til at vi kan brødføde 7-8 millioner mennesker er industrielt landbrug. Det er fuld skrue på kunstgødning, fossil energi, kunstvanding, pesticider og alt det andet vi belaster biosfæren med, men det reelle alternativ er at vi mangler mad til milliarder af mennesker. Det er nedern, men det er ikke desto mindre sådan det er.

The Metaverse behøver du til gengæld ikke være bange for. Et af de områder hvor vores energiforbrug eksploderer er IT, men en computer virker ikke uden strøm. Vi kommer til at mangle energi langt før alle sidder med hovedet i et VR headset. Det er blot endnu en utopisk drøm, men det er absolut værd at se på, hvor meget energi vi bruger på at se på søde katte på Facebook eller kager på Instagram.

Ole B. Lindqvist og Frederikke Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg begik "selvmord i cyberspace" for et par måneder siden. Dvs. slettede min facebookprofil. Det er egentlig gået ganske godt efter de værste abstinenser og underlige kompulsioner om at dele noget har fortaget sig.

Da jeg for mange år siden stoppede med at ryge, var der ingen slinger i valsen eller trang til begynde igen. Min indre styrke udsprang fra erkendelsen af, at jeg ikke var herre i eget hus, men at det var tobaksfabrikanterne, der bestemte over mig, og tvang mig til at ødelægge mit helbred, for at de kan tjene penge. Det var mig så meget imod, at jeg aldrig siden har opholdt mig i rygerselskab. Da jeg i en periode arbejdede udendørs kunne det godt være ensomt at spise udenfor skurvognen i alt slags vejr. Eller i min bil. Til gengæld slap jeg for alt skvalder og opblæsthed, og bestemte selv, hvad jeg hørte i radioen. XD

Jeg fik mønstret den samme beslutsomhed, da jeg opgav facebook. Baseret på erkendelse af min psykiske afhængighed. På en måde føles det mere ensomt, men det er godt nok at være sluppet ud af Suckerens kløer. Jeg overvejer at bygge et website og invitere venner til at interagere med mig der. Og tusind andre projekter.

Til sidst vil jeg blot citere Edward Snowden:
Businesses that make money by collecting and selling detailed records of private lives were once plainly described as “surveillance companies.” Their rebranding as “social media” is the most successful deception since the Department of War became the Department of Defense.

Og pas lige på med facebook- watch, der tonser amerikansk lort ind i folks hoveder!