Klumme

Mette Frederiksen må sande, at magten aldrig er ufarlig – end ikke for den, der besidder den

Mette Frederiksen gjorde sig sårbar for magtens skyggeside ved at samle magten om sig selv, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann
Mette Frederiksen har i sin retorik og opførsel under pandemien netop brugt medfølelsen, når hun anvendte magten, som her hvor hun græder over de aflivede mink. 

Mette Frederiksen har i sin retorik og opførsel under pandemien netop brugt medfølelsen, når hun anvendte magten, som her hvor hun græder over de aflivede mink. 

Mads Nissen/Ritzau Scanpix

Debat
5. november 2021

Lige nu er folkestemningen vendt mod Mette Frederiksen. For to år siden kunne de fleste lide hende, nu er det ret svært at sidde til et middagsselskab og sige, at man elsker hende. Skiftet i popularitet er forudsigeligt. Det er med til at gøre politik trættende, at man som borger skal følge med på de strømninger, der først hvirvler nogen op og siden styrter dem. Den ene dag helt, den næste dag skurk. Man får lyst til at betvivle kritikken og spørge, hvorfor man ikke må udvise forståelse for en presset statsleder og sige, OK, hun begik fejl, men det var force majeure.

Er der ikke noget næsten teenageagtigt over, at vi nu skal hade den skikkelse, der før spillede mor for os, som om det handler om en helt banal psykologisk frigørelse? Der er helt klart sådan nogle mekanismer i spil. Men på den anden side skal man også være forsigtig med at være for menneskeligt tilgivende over for en magtfuld politiker. Det vil være at behandle magten som noget ufarligt.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Meget præcis beskrivelse af magtens natur. Tak for det, Katrine Wiedemann!
Nuanceringen af ideen om medfølelse er også rigtig god. Og Shakespeare er formodentlig den bedste ledelseslitteratur der findes.

Ole Olesen, Olaf Tehrani, erik pedersen, Josephine Kaldan, Holger Nielsen og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Morten Bo Johansen

Når man hører og ser Mette Frederiksen, får man følelsen af at kigge direkte ind i magtens knyttede næve. Måske er det på tide at hun ændrer den stil en lille smule. Anders Fogh Rasmussen kørte en sådan utrolig magtarrogant stil i 10 år med succes, men måske er vi mindre villige til at godtage det over langt tid, når det handler om en kvinde? Er ingen fan af hende eller hendes regering, men tanken om at dette bizarre sammenrend på højrefløjen kan komme til magten igen, er helt ubærlig

Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm, Ole Olesen, Ole Meyer, erik pedersen, Josephine Kaldan, Holger Nielsen, Tomas Hoch, Peter Wulff og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Meget upræcis og litterær kritik. Eller det det bare en formanende pegefinger tilsat klassiker-namedropping?
Eller bare Widemann, der vil gøre opmærksom på sig selv.?

Frederikke Nielsen

Jeg synes Mette Frederiksen klarede sig rigtig godt. Hun stod frem med oprejst pande på trods af hetzen. Vil folk have, at hun skal stå og græde for at virke ydmyg nok, eller hvad er I på vej ud i?

Noget eksemplarisk forløb har mink-affæren - med Mette Frederiksen for bordenden - ingenlunde været.

Blot to spørgsmål.

1. Hvorfor har hun ikke helt af egen drift spurgt ind til lovligheden af et så vidtgående indgreb, inden hun gav grønt lys til nedslagtning af helt legitimt erhverv?

2. Hvorfor har hun ikke foranlediget, at en eneste sms er blevet journaliseret ? Er vi helt og aldeles overbevist om, at journaliseringspligten i enhver henseende er blevet overholdt i hele minkforløbet?

Jesper Frimann Ljungberg og Niels K. Nielsen anbefalede denne kommentar
Frederikke Nielsen

Erik Fuglsang, jeg tænker at Mette Frederiksen har uddelegeret alle de opgaver, mange forventer, at hun sidder og nørkler med. Ville du egentlig ikke forvente dette ift. øverste leder i en kæmpe statslig organisation? Og hvad forventer du egentlig, at der står i disse SMS'er som Mette Frederiksen ikke allerede er blevet dømt af folkedomstolen for? Jeg har voldsomt svært ved at finde på noget som helst.

Viggo Okholm, Steffen Gliese og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Rikke Nielsen

Jo, Mette Frederiksen har utvivlsomt uddelegeret rigtig mange opgaver; også i dette her forløb. Men hun er den øverst ansvarlige og har således det formelle ansvar for, at regeringen overholder loven og holder sig inden for dens rammer. Opgaverne kan uddelegeres, men ansvaret ikke uddelegeres.

Jeg aner ikke, hvad der står i den sværm af sms'esser, som utvivlsomt har været skrevet i forløbet, men ikke en eneste af Mette Frederiksens sms'esser er blevet journaliseret. Ikke en eneste. Det undrer mig såre.

Jeg gætter på, at der i sms' esserne er blevet udvekslet mange journaliseringspligtige informationer, godkendelser, beslutninger, ordrer.
Om vi nogensinde får syn sagen, tvivler jeg dog på.

Jeg tror dog ikke, at der findes sms a la: "Jeg vil s...på, om der er hjemmel til at "lukke lortet"".. Nok er hun meget bramfri, kontant og ikke bange for at bruge sin magt, men hun er - i mine øjne - både dygtig, dreven og sikkert også et langt stykke hen ad vejen ordentlig. Men om der også kan findes eksempler på, om hun er anløben, aner jeg ikke....

Under alle omstændigheder kunne det være meget interessant at få vide, om hun har givet journaliseringspligtige ordrer i de sms'esser, hvad hun har modtaget af rådgivning, om hun har overholdt journaliseringspligten osv.

Tilrettet:

@Rikke Nielsen

Jo, Mette Frederiksen har utvivlsomt uddelegeret rigtig mange opgaver: også i dette her forløb. Men hun er den øverst ansvarlige og har således det formelle ansvar for, at regeringen overholder loven og holder sig inden for dens rammer. Opgaverne kan uddelegeres, men ansvaret kan ikke uddelegeres.

Jeg aner ikke, hvad der står i den sværm af sms’esser, som utvivlsomt har været skrevet i forløbet, men ikke en eneste af Mette Frederiksens sms’esser er blevet journaliseret. Ikke én eneste. Det undrer mig såre!

Jeg gætter på, at der i sms’ esserne er blevet udvekslet mange journaliseringspligtige informationer, godkendelser, beslutninger, ordrer o.lign..
Om vi nogensinde får syn sagen, tvivler jeg dog på.

Jeg tror dog ikke, at der findes sms a la: "Jeg vil s...på, om der er hjemmel til at "lukke lortet"".. Nok er hun meget bramfri, kontant og ikke bange for at bruge sin magt, men hun er - i mine øjne - både dygtig, dreven og sikkert også et langt stykke hen ad vejen ordentlig. Men om der også kan findes eksempler på, at hun stedvis er anløben, aner jeg ikke....

Under alle omstændigheder kunne det være meget interessant at få vide, om hun har givet journaliseringspligtige ordrer i de sms’esser, hvad hun har modtaget af rådgivning, om hun har overholdt journaliseringspligten osv.

Frederikke Nielsen

Erik Fuglsang, jo, men hendes ministre er ansvarlige for deres ministerier, så det er ikke helt så simpelt. Og der er jo intet som helst juridisk problem i, hvis hun eller nogen som helst anden skulle have skrevet "at lukke lortet" i en SMS. Det kan ganske enkelt ikke bruges til noget som helst ift. at placere et ansvar.

Jesper Frimann Ljungberg

Et af Mettes største problemer er hendes departement chef. Tror I at departementchefens tone, måde at behandle folk på, især i fagembedsværket skaber ekstra loyalitet ?
Den type går man normalt langt uden om i større virksomheder, og sørger for at man har så lidt med dem at gøre.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på da vedkommende var DC i justitsministeriet og fik Søren PApes lov om ungdomskriminalitet igennem, ved at fyre formanden for strafferetsrådet, det råd der vurdere strafferet, og lade være med at ansætte en ny, for at få loven igennem, for uden formand kunne de jo ikke træde sammen. En lov der er et stort overgreb på børn mellem 10 og 14 års rettigheder.

// Jesper

Eva Schwanenflügel, Lasse Glavind, Steen Obel, Ole Olesen, erik pedersen og Jane Jensen anbefalede denne kommentar

"Det er med til at gøre politik trættende, at man som borger skal følge med på de strømninger, der først hvirvler nogen op og siden styrter dem."

Endnu værre; ikoniseringen og idoliseringen af politikere forvrider det folkeligt-demokratiske perspektiv, således at persongallerier og performance får overvægt i forhold til realpolitikkerne og de strukturelle forhold, som det politiske arbejde (re)producerer. Tivoliture og tombola-tvivl er hvad vi står tilbage med.

Lasse Glavind, Ole Meyer, Steffen Gliese, René Arestrup og Jesper Frimann Ljungberg anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

@Hanne Utoft.

Tak for perspektiveringen.

// Jesper

Nogen synes tilsyneladende, at det er tæt på forargeligt, at der bliver stillet kritiske spørgsmål til den måde statsministeren og regeringen agerer på....

Hvad forestiller I jer? At vi skal klappe hælene sammen og indskrænke os til et 'javel''?

Det er i høj grad et demokratisk sundhedstegn at der er nedsat en mink-kommission, at pressen insisterer på at få svar på allehånde spørgsmål og at vi - os alle - diskuterer, hvad det er der foregår.

Og det uanset, at man synes at MF er en helt og at hele diskussionen er udtryk for urimelig mistænkeliggørelse og proportionsforvrængning.

Erik Fuglsang og Jesper Frimann Ljungberg anbefalede denne kommentar

Rene Aarestrup:
Pressen!! ja enkelte af dem er rimelige nuancerede men to aviser, som trækker de ikke så kritiske til det havde overskrifter dagen der på, som vist siger alt om rimelig kritik og saglighed. Fy for pokker så hellere
tro på Mette!

@Viggo Okholm
Jeg gider ikke at stå på mål for bestemte mediers redaktionelle fejlskud. Men jeg vil til enhver tid forsvare pressens ret - og pligt - til at udfordre magten.

Pressens ret og pligt til at udfordre magten har i vor samfundsorden imidlertid dén svære problematik knyttet til sig, at den er drevet af profitmotiver, og dét på flere niveauer. Den demokratiske fordring består dog ikke i at vælge side mellem en vulgariseret presses skingre turnering af dramaer og magtens aktørers konstante bestræbelse på at sætte åbenlyst uoplyste og totaliserende diskurser.

Frederikke Nielsen

René Arestrup, jeg læser ikke, at nogle er imod, at der er nedsat en mink kommission. Ejheller at det skulle være et problem, at vi har den demokratiske debat. Præcis denne debat modbeviser jo, at der ikke er et demokratisk problem i vores land.

Det er mere, når debatten bliver misbrugt til et andet formål, at det bliver et problem. F.eks. som ammunition i kommunalvalget. Denne pludselige opståede fokus på SMS'erne, der har nået hysteriske dimensioner.

Ingen taler om, at der er overført mailbokse og millionvis af dokumenter til Minkkommissionen parallelt med. Debatten er ganske unuanceret.

Og jeg tør næsten vædde på, at debatten forstummer d. 17. november.

Det går over min forstand, hvilket motiv Mette Frederiksen skulle have i at slette sine SMS'er Hvad skjuler hun dér, som ingen ikke allerede mistænker hende for? Og som ikke allerede skulle fremgå af alt det andet materiale, der er oversendt.

Hvis jeg virkelig ville skjule noget, ville jeg slette enkelte SMS'er, det ville ingen undre sig over.

Frederikke Nielsen

modbeviser=beviser :-)

Jesper Frimann Ljungberg

@Hanne Utoft
Den politiske direkte indflydelse på medierne er nok endnu mere skræmmende, det er så måske to sider af samme sag, nu hvor pengene har enorm indflydelse på de store etablerede partier.
Vi ser bestyrelsesmedlemmer i f.eks. DR's bestyrelse direkte blande sig i indhold i DR som de ikke bryder sig om. Vi ser ministerierne, med væsentlig mere medie muskler end godt er, forsøge (og slippe godt fra det) med at styre, hvad der kommer i medierne. Vi ser en 'lukkethed per default'.

Så åben som mulig regeringsførelse tak.

// Jesper

@Hanne Utoft
Du har ret fsv at medier også er styret af kommercielle og ideologiske hensyn. Men jeg tror trods alt, at de fleste 'seriøse' medier anerkender, prioriterer og arbejder efter deres publicistiske ansvar som frie medier i et frit, demokratisk samfund.

Og det primære publicistiske ansvar handler om at udfordre magten.