Kronik

Når regeringen fritager selvstændige mænd fra øremærket barsel, taber kvinderne

Det bliver solgt som en sejr for de selvstændige mænd, der nu kan fokusere på at passe deres virksomhed. Men kvinder lades i stikken med de udgifter og risici, der er ved at holde barsel som selvstændig, skriver tidligere selvstændig Sigrid Hallberg i denne kronik
»De seneste måneders debat har netop vist, at mændene hverken tør eller er villige til at drikke en ultralight udgave af den barselsmost, kvinder har drukket koncentreret i årtier,« mener Sigrid Hallberg.

»De seneste måneders debat har netop vist, at mændene hverken tør eller er villige til at drikke en ultralight udgave af den barselsmost, kvinder har drukket koncentreret i årtier,« mener Sigrid Hallberg.

Christian Lindgren

Debat
5. november 2021

Siden regeringen offentliggjorde, at den vil øremærke 2+9 ugers barsel til fædre, har utallige selvstændige erhvervsdrivende mænd været i medierne og forklaret, hvorfor det både er for dyrt og driftsmæssigt umuligt at holde barsel.

Regeringen har lyttet, og det er netop vedtaget, at selvstændige erhvervsdrivende mænd og kvinder bliver fritaget fra den øremærkede barsel. Det er en sejr for den selvstændigt erhvervsdrivende mand, der fortsat kan nøjes med at passe sin virksomhed uden at skulle bekymre sig om den udgift og de risici, der er ved at holde barsel. Men hvad med den selvstændige kvinde?

Hun har følgende muligheder:

• At holde barsel under de barselsforhold, som, mændene lige har gjort opmærksom på, er så elendige, at de skal fritages fra dem

• At vælge ikke at holde barsel med sine børn overhovedet og møde op hos kunder med mælk løbende ud af brysterne og et gennembanket underliv
  • Helt at lade være med at få børn

Ingen af de tre muligheder er tiltalende, og derfor er der mange kvinder, som helt fravælger at blive selvstændige.

Mænd er ikke mere risikovillige

Man hører ofte, at flere mænd end kvinder bliver selvstændige, fordi mænd er mere risikovillige og initiativrige. Men er det virkelig grunden til, at så få kvinder springer ud i at blive selvstændige? Mit bud er, at kvinder faktisk er lige så risikovillige som mænd, men at vores tøven har med barselsforholdene at gøre.

De seneste måneders debat har netop vist, at mændene hverken tør eller er villige til at drikke en ultralight udgave af den barselsmost, kvinder har drukket koncentreret i årtier. Derfor skynder vi os at lave særregler, der kommer mændene til gode, mens der absolut ingen forbedringer er sket for de selvstændigt erhvervsdrivende kvinder og deres børn. Selv orker jeg ikke at høre på flere mænd, der bryster sig af øget risikovillighed. Når jeg gennem de seneste par måneders ophedet debat har set selvstændige mænd udtale sig om, hvorfor det ikke kan lade sig gøre at tage barsel, har det undret mig, at de ikke tør tage 2+9 ugers barsel fra deres virksomhed. Hvor blev risikovilligheden af?

I stedet for at regeringen kom mændenes svigtende risikovillighed til undsætning, kunne man have gjort noget helt andet – nemlig at lave barselsforhold for selvstændige, som er tålelige. Det ville være kommet begge køn til gode. Så var vi fri for den her særpolitik, der udelukkende gavner de selvstændige mænd, og skævvrider vilkårene for at drive virksomhed for mænd og kvinder i den fødedygtige alder. Jeg synes, at vi som minimum bør stoppe med at tale om mænd som mere risikovillige end kvinder. Den nye særregel viser netop, at mænd nægter at acceptere den risiko, som selvstændige kvinder løber, hver gang de får et barn. Lad os i samme ombæring stoppe med at tale om, at mænd og kvinder driver virksomhed på lige vilkår. For det gør vi ikke.

Uændrede dårlige vilkår for kvinder

Men hvorfor er barselsvilkårene for selvstændige så elendige? Det eneste svar synes desværre at være, at selvstændigt erhvervsdrivende kvinder historisk set har været dårlige til at organisere sig. Vi har ikke formået at skabe gode barselsforhold for os selv eller sætte fokus på det. De selvstændige mænds opråb vedrørende de elendige barselsforhold så i nogle måneder ud til også at komme de selvstændige kvinder til gode, hvilket ville være et kæmpe fremskridt. Men nu falder det hele til jorden. For nu, hvor selvstændige er fritaget fra at holde barsel, stopper mændene med at råbe op. Medierne har givet utrolig meget taletid til selvstændige mænd – men ikke til kvinderne.

Selv har jeg taget kontakt til adskillige journalister for at få belyst barselsforholdene for kvinder. Men ingen er vendt tilbage. Ingen taler om, hvordan det dog lykkes selvstændige kvinder at holde barsel. Og ingen taler om, hvordan vi får forbedret barselsforholdene for selvstændige kvinder. Selvstændige kvinder er også berettigede til at lade være med at holde barsel, men det er på ingen måde en sejr. Prøv at bede de kvinder, der er offentligt ansat, om det samme.

Et yderligere element er naturligvis, at det er de færreste kvinder, der kun tager 11 ugers barsel. For er der noget, den seneste tids debat har lært os, så er det, at fordi kvinden ammer, så er det eneste rigtige, at mor tager minimum 12 måneders barsel. Vi taler vel at mærke om de samme barselsvilkår, mændene netop er blevet fritaget fra. Men hvorfor er de nuværende barselsforhold for selvstændige kun et problem, når det gælder mænd?

Personligt kunne jeg være fuldstændig ligeglad, da jeg ikke længere er selvstændig og ikke skal have flere børn. Men det er jeg ikke, for der er dygtige unge kvinder, som bliver holdt tilbage af de nuværende barselsregler for selvstændige. Ofte hører vi, at Danmark har brug for flere selvstændige og flere iværksættere. Jeg vil vove den påstand, at barselsforholdene er så elendige, at de er en gigantisk hæmsko for at få fat i det kæmpe potentiale, der ligger hos dygtige og risikovillige kvinder i den fødedygtige alder.

Personligt kommer jeg aldrig til at anbefale en kvinde at blive selvstændig, før hun har fået de børn, hun gerne vil. Ikke før vi har fået forbedret barselsforholdene for selvstændige – og det kan kun gå for langsomt. Her er tre bud på, hvordan barselforholdene for selvstændige kvinder kan blive forbedret:

1. Lav barselsdagpengereglerne om

For at være berettiget til barselsdagpenge, skal man, året inden man går på barsel, have haft et overskud på minimum 231.921 kroner. Har man som kvinde en kompliceret graviditet, kan man kun blive officielt sygemeldt, hvis ens graviditetsgener skaber varig skade for en selv eller ens barn. Det gør månedsvis med opkast ikke – men det nedsætter alligevel ens evne til at gå på arbejde markant, hvorfor ens overskud bliver voldsomt forringet. Det er ikke rimeligt, at nedsat indtjening på grund af graviditetsgener er en afgørende faktor for, om man er berettiget til barselsdagpenge.

Det er i øvrigt kun rimeligt, at selvstændige kvinder bliver sidestillet med fastansatte kvinder i deres mulighed for at blive sygemeldt under graviditet.

2. Sæt pensionsindbetalingerne på pause

Nogle fastansatte kvinder stopper med at indbetale pension, mens de er på barsel uden løn. Efter barslen fortsætter de på samme pensionsordning, som de forlod. Giv samme mulighed for selvstændige erhvervsdrivende kvinder, så de ikke på forhånd skal spare op til de pensionsindbetalinger, som falder under deres barsel.

3. Oprethold løn de første seks måneder af barslen

De fleste fastansatte kvinder har fuld løn de første seks måneder af deres barsel. Giv samme mulighed for selvstændige. Alle i Danmark har glæde af det overskud, selvstændige tjener til statskassen, derfor er det også i alles interesse, at der er bedre barselsforhold for selvstændige.

Sigrid Hallberg er cand.mag. i musikterapi og tidligere selvstændig.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Når man er selvstændigt så er det ikke nemt at få ting til at hænge samme. som en normale lønmodtager kan

Så som:
Gælde til udstyr og maskiner, husleje ansatte OSV. Eller for slet ikke at snakke om at man er selv er drivkraften i sit firma... hvor man er ved at bygge det op eller måske kæmper for at holde det i gang. så har man ikke lyst eller den luksus som lønmodtager har til at forlade sin post..

Men sådan nogle fakta skal ikke stå i vejen for ideologi, vel, for regnearket skal gå op 50/50

Ps. "Mænd er ikke mere risikovillige" der er nok af data der påvise noget andet og tro man ikke på date så kan man bare se ud i den normale verden(og nej dette gælder ikke alle, jeg snakker generelt)

Tænk at vi lever i en tidsalder hvor biologi er en fy fy ting....
Men ja kvinde på grund af biologi, stå i en problemstilling, når de vil have alt og tro de kan alt, på samme tid..

Og dette komme fra et hankøn, der var selvstændig og hjemmegående for min dejlige datter...på samme tid.

Enig i at der bør kikkes på at forbedre barselsforhold for selvstændige, mand/kvinde, fordi selvstændige bare generelt ikke får megen kærlighed af velfærds-Danmark.
Men la nu vær med at gøre det til en umulig kamp om det "urimelige" i biologien....

Frederikke Nielsen

Det er jo nemt ikke at være risikovillig, når man(d) får alt serveret på et sølvfad. Så bliver man(d) forkælet i stedet.

I sager som denne, tænker jeg altid tilbage på den mandlige dyrlægestuderende, jeg talte med for mange år siden. Emnet var, at det var svært for nyuddannede kvindelige dyrlæger at få job, hvormed han svarede "jamen, så er der flere jobs til mig"...

Gert Friis Christiansen

Det er klart, at der er forskel på mange forhold, alt efter man er erhvervsselvstændig mand eller kvinde. Det skal man naturligvis kompensere på en eller anden måde. Men hvad det har at gøre med risikovillighed, er ikke helt klart; Man skulle tro, at problemerne var ret ens for selvstændige af begge køn. At kvinder føder kan vi ikke lave om på, men du kan målrettet gå efter en mand ansat i det offentlige, og få ham til at tage den lange orlov

Tak for artikel, jeg er meget enig.

Samtidig vil jeg tilføje, at vi som benytter os af håndværkere er vandt til at vente i flere måneder på at få løst en opgave, så hvis vi skal vente på at håndværkeren kommer tilbage efter barsel, så er det ikke noget, vi regner for noget.