Læserbrev

Overgangsalderen skal hverken sygeliggøres eller bagatelliseres

Med overgangsalderen forlader mange kvinder flinkeskolen og får fuld fart på i livet. Vi er nødt til at tale om overgangsalderen, så der er plads til både de positive historier og til fortællinger om ubehag og usikkerhed, skriver læge og forfatter, Lotte Hvas, i dette debatindlæg
Debat
25. november 2021

»Yes!«, tænkte jeg. Omsider en serie om overgangsalderen, der handler om at lave en ny fortælling om kvinder i deres bedste alder. Det giver en mulighed for at fortælle en historie, som også handler om de mange muligheder, der kan være ved at komme ind i et nyt livsafsnit. Og samtidig et opgør, der handler om, at kvinder skal have ret til at blive ældre uden at føle sig usynlige, mindreværdige eller til og med skamfulde.

Selv har jeg siden sidst i 90’erne fulgt debatten om overgangsalderen og de forskellige historier, der udspiller sig. Jeg har ligeledes haft det som fokus i min forskning, hvor jeg har dykket ned i kvinders oplevelser af overgangsalderen.

Vi er vel alle klar over det, men lad os gerne gentage det: Kvinder er vidt forskellige. Og det er deres oplevelser af overgangsalderen også. Nogle kvinder stråler og har det godt, mens andre har et helvede med natlige svedeture og søvnproblemer, og nogle befinder sig et sted midtimellem.

Grundlæggende har kvinder i overgangsalderen det godt i vores del af verden, især hvis de ikke tilhører det segment af kvinder, der bliver slidt ned af deres livsomstændigheder. Kvinderne har som regel fuld fart på i livet. Det gælder både på arbejdet, i familien, med vennerne og med egne interesser, selv om mange kan opleve symptomer eller fejler noget andet.

Kvinderne kan fortælle om en større frihed seksuelt, økonomisk og tidsmæssigt, og de oplever, at de er blevet bedre til at prioritere og stå ved egne meninger. De kan fortælle, at de er gået ud af flinkeskolen, ligesom de oplever glæden ved at være mere erfarne, selv om de også kan opleve, at deres værdi på arbejdsmarkedet er dalende, hvis de skal ud og finde nyt job.

Tilmed føles det på det helt konkrete plan fedt at slippe for bind, tamponer og behovet for prævention.

Men kvinder kan også føle usikkerhed og ubehag, når kroppen opfører sig anderledes, end den plejer. En hedetur under et foredrag, en svær arbejdsopgave eller en lønforhandling kan føles meget fremmed og uforeneligt med et moderne kvindeliv.

Det er vigtigt, at vi bliver i stand til at fortælle en nuanceret historie om, hvordan det er at blive ældre, hvor overgangsalderen er en naturlig del af et kvindeliv, som hverken skal sygeliggøres eller bagatelliseres.

Lotte Hvas er læge og forfatter til bogen Overgangsalderen – bedre end sit rygte

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her