Klumme

Pesticiderne vender frygteligt tilbage i de produkter, vi importerer

Selv om neonikotinoider er forbudt i EU, er sprøjtegiftene stadig i vores fødevarer - vi importerer nemlig produkter fra lande uden for EU, der er sprøjtet med gift fra vores egne europæiske storkoncerner. Vi bør sætte en stopper for pesticideksporten, skriver Karen Syberg i dette debatindlæg
De såkaldte neonikotinoider forstyrrer biers orienteringsevne, så de ikke kan finde hjem, og pludselig en dag, når man åbner sit bistade, er det tomt.

De såkaldte neonikotinoider forstyrrer biers orienteringsevne, så de ikke kan finde hjem, og pludselig en dag, når man åbner sit bistade, er det tomt.

Suhirrthavathy Thiruchelvam

Debat
29. november 2021

I årenes løb har min klumme lejlighedsvist lagt spalter til giftstoffer, jeg i særlig grad hader, nemlig de såkaldte neonikotinoider, imidacloprid, clothianindin og thiametoxam. Blandt deres skadevirkninger tæller, at de forstyrrer biers orienteringsevne, så de ikke kan finde hjem, og pludselig en dag, når man åbner sit bistade – er det tomt. Der er indtruffet en Colony Collapse Disorder, kolonien er brudt sammen.

Vi har selv oplevet det, i dag har vi – også af flere andre årsager –ikke længere bier, men det er en anden historie.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Karin Gottenborg

Nervegift der påvirker fostres hjerneceller får vi altså med i foderet til vores svin..!
Hvordan kan man forbyde stoffet i eget land, men tillade at eksportere?

Gert Romme, Benta Victoria Gunnlögsson, Lise Lotte Rahbek, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann, Arne Albatros Olsen og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Karen Syberg

Du skriver, at EU ikke kan enes om at forbyde export af de pesticider, som produceres i EU-landene; men ikke må anvendes indenfor EU.

Dobbeltmoralen driver ned ad væggen.

Vi vil ikke indtage disse pesticider; men det står andre lande frit for !!

Men i det mindste kunne EU måske bevæges til at forbyde import af produkter indeholdende disse pesticider. Du nævner soja og majs til svinefoder - og avocadoer og mangoer, som vel går til menneskefoder ?? - det kunne da være en god start.

Men EU er selvfølgelig en tung sag at danse med.

Jeg kan allerede høre hylene fra Dansk Landbrug for mit indre øre, hvis Danmark ville tage konkret EU initiativ til at forbyde disse pesticider i også importeret svinefoder!!! - det kommer bare aldrig til at ske på dansk initiativ.

Gert Romme, Karin Gottenborg, Lise Lotte Rahbek, Eva Schwanenflügel, Lars Jørgensen, Inge Lehmann og Anders Graae anbefalede denne kommentar

Det første der poppede op i mit hoved var Lone Kellermann "ryg dansk ryg dansk".

Det var nok en noget anden sammenhæng, den gode sang var tiltænkt, men det jeh prøver at sige er spis dansk spis dansk sig nej til udenlandsk.

Jeg tror sgu egentlig bare jeg snart graver mig ned i en jordhule og lever som en grævling.

John Graversgaard

Tusind tak..prøv også at følge den koncernkritiske www.CGBnetwork.org som følger Bayer og EU tæt.