Kommentar

Selvfølgelig skal man have taletid, selv om man spiser kød

Vi skal have grønnere og mere plantebaserede spisevaner. Men vi lever i et demokrati med ytrings- og pressefrihed, hvor alle mennesker bør få taletid. Derfor er det udemokratisk, når Dansk Vegetarisk Forening foreslår at udelukke »plantebenægtere« fra debatten, skriver folketingskandidat Iben Krog (V) i dette debatindlæg
Debat
3. november 2021

Jeg fik morgenkaffen galt i halsen, da jeg i sidste uge kunne læse i Information, at generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening, Rune-Christoffer Dragsdahl, dybt alvorligt mener, at vi ikke skal give taletid til dem, der mener, at vi i Danmark skal fortsætte med at producere mælk og kød.

Jeg holder meget af generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening, som jeg ellers altid har oplevet som vidende og nuanceret. Derfor kommer det bag på mig, at generalsekretæren vil indskrænke ytringsfriheden for dem, som mener noget andet end ham selv.

Jeg mener selv, at vi bør spise mindre kød og flere planter, men jeg går ikke ind for et forbud mod animalsk produktion.

Gør det mig mon til en »plantebenægter« i Dragsdahls øjne?

Danmarks fødevareproduktion skal rykke sig i en markant mere bæredygtig retning. Det siger erhvervet også, og Danish Crown har endda meddelt, at de også mener, at vi skal spise mindre kød.

Men selv om de fleste er enige i, at vi skal have grønnere og mere plantebaserede spisevaner, lever vi i Danmark i et demokrati med ytrings- og pressefrihed som bærende søjler, hvor alle mennesker bør kunne få taletid, uanset om de spiser kød eller ej. Det forstår jeg ikke, at Dragsdahl og Dansk Vegetarisk Forening kan være modstandere af.

Dansk fødevareproduktion er blandt de mest klimaeffektive i verden. Det blev slået fast i en rapport, som World Resources Institute (WRI) udgav i foråret. Samtidig bakkes WRI’s konklusioner op af en ny rapport – lavet med input fra over 200 forskere, ngo’er og erhvervslivet – der viser, at fremtidens fødevareproduktion skal satse på både dyr, planter og kunstigt kød.

I den forbindelse påpeger professor og medforfatter, Svend Christensen, at den danske animalske produktion i fremtiden bør have cirka samme størrelse som i dag, »fordi vi mener faktisk, at vi kan gøre det så klimaeffektivt, at Danmark har en rolle at spille her«.

Mener generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening, Rune-Christoffer Dragsdahl, også, at sådanne rapporter og ekspertvurderinger bør fjernes fra den offentlige debat, eller hvem er det, der skal forbydes taletid?

Iben Krog er folketingskandidat (V).

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kære Iben Krog man kunne jo prøve at se produktionen af animalske produkter fra et etisk synspunkt også . Forbedre forholdene for “produktet” . De klimavenlige sterile stalde er ren dyremishandling . Dyrevelfærd handler ikke kun om at undgå sygdom.

Mvh Hanne Pedersen

Kirstine Knudsen, Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar
Christian de Thurah

Selvfølgelig kan man se det fra et etisk synspunkt, men det flytter jo bare problemet et andet sted hen: Skal man forhindre folk, der er etisk uenige med en, i at ytre sig?
At spørgsmålet er etisk, gør ikke det ikke mere demokratisk at lukke munden på nogen.

Rune-Christoffer Dragsdahl

Overskriften på min kommentar i Information var ikke min, men Informations. Det var dumt af mig at acceptere den.

Men nu kører det så helt af sporet i ovenstående indlæg, hvor jeg bliver tillagt synspunkter, som ikke står i min kommentar, og som bestemt heller ikke er mine synspunkter.

Det er helt sort.

For selvfølgelig kan man deltage i debatten, også hvis man spiser kød. Mit indlæg handlede blot om, at debatten skal foregå på et naturvidenskabeligt grundlag, ikke fantasterier og benægtelse.

Et genmæle er på vej.

Og jeg har desuden klaget til debatredaktionen.

Kirstine Knudsen, Rune Mariboe, Eva Schwanenflügel og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Iben Krog spilder læsernes tid når hun ikke kender forskel på produktion og at tale om produktion.

Efter at have læst: Vi bør ikke give taletid til dem, der hævder, vi kan fortsætte vores enorme kødforbrug

Konkludere Iben Krog at Rune-Christoffer Dragsdahl mener: at vi ikke skal give taletid til dem, der mener, at vi i Danmark skal fortsætte med at producere mælk og kød.
Hvis cand.scient.pol Iben Krog's ringe evner m.h.t. tekstanalyse er generel for partiet venstre er sammes drastiske reduktion straks meget lettere at forstå.

Martin Sørensen

Der er ufattelig meget debat om plantemad, men ingen af dem der råber højt om dette har så meget som ET ord til overs for hvordan de så vil give PLANTERNE mad.
Ja plantemad debatten er helt tydeligt ført af by mennesker der ikke forstår at planter ikke bare gror af sig selv.

jeg mener naturligvis også at vi har en alt for massiv især svineopdræt der på ingen måder er i harmoni med naturen ja vores debat er fuldstændig forkert fokuseret, og og skulle hellere handle om hvor vi henter proteinerne fra. i modsætning til hvad mange tror, så er kvægbruget ikke den store synder når det handler om at importere soya til proteinfoder. ja man importere også en smule soya skrå men ikke i nærheden det omfang der er til den store svineopdræt der er vores landbrugs hovedprotem i bæredygtigheden

nu vil man så fra storbyen sige "jamen de der grimme køer de prutter og bøvser metan NÅ....." ganske korrekt, men den metan de prutter og bøvser bliver i atmosfæren i omkring 10 år. og omdannes nu til co2 som planterne igen optager. og kvægets gylle er langt mere næringsrigt for planterne ja det er ganske enkelt den bedste kilde til gødning. vi har. da kreatuer sender størstedelen tilbage som effektivt, gødning. der var eksembelvis omkring dobbelt så mange kvæg i danmark i år 1950 end idag, og i år 1900 ja der var der også lidt flere end nu, så påstanden om at vi har ååå så mange kvæg er ganske enkelt skudt forbi målet af storby veganernes højtråbende debat uden substans, og viden.

lad os fokusere på proteinkilden. og sørge for at vi ikke importere proteiner, til dansk landbrug. det er en langt mere effektiv måde og sørge for at vi ikke overbelaster kloden, landbruget vil være oppe på den opgave med at blive selvforsynende med protein, mens vi så kan holde jorden frugtbar med vores dyrehold. sådan giver vi planterne mad

i storby veganer debatten er jord jord, ude i virkligheden i det danske landbrug er jord bestemt ikke bare jord. der er en verden til forskel fra den fede lollandske muld til jysk sandjord i sandkassen der er fra vest fra silkeborg, fra Limfjorden og til grænsen, med mange sandkasser ind i mellem dette i det øvrige område. med meget magre udbytter ja jord der faktisk ikke egner sig specielt godt til at dyrke "plantemad" da planterne ikke kan få mad uden vi har dyrehold, det er omkring 2/3 dele af alt dansk landbrugsjord der er hvad man på fagsprog kalder marginal jord. som der faktisk er bedst til fodring eller dyrkning af majs til foder ensialge til kreatuer,

vi har en bunden opgave med at få øget biodiversiteten i danmark og her kan og vil landbruget bidrage positivt, ved og oprætte små biopoler der er sammenhængende og lad os udfase de værste sprøjtemidler vi ved der slår indsekter ihjel og lad os få langt flere kvæg ud på markerne igen, som der er det der er den mest effektive måde til at holde jorden frugtbar og effektive måde at få mest biodiversitet på.

storby veganer debatten er afsporet den bygger på fordommen om at man ikke vil forandre sig på landet mens jeg ikke kender nogen landmand der ikke ønsker og omstille sig, til den nye tid. spørgsmålet om antallet af svin kommer med største sandsynelighed til at løse sig selv. da kina nu er næsten lukket land for svine eksporten. ja prisen pr smågris har aldrig været lavere, og der må snart reguleres i antallet af smågrise, og med det vil vi se mindre og færre svinebesætninger i danmark. . ved og fokusere på proteinkilden vil dansk landbrug gå fra at være et klima problem til at være en klima løsning der opbygger humus og ikke nedbryder jorden som der ja har været et problem i det moderne landbrug. vi skal ha fokus på at give platerne mad og holde jorden frugtbar så især vi ikke udpiner jorden med at udvaske den vitale fosfor,

der er ikke en veganer i storbyen der tænker på at planterne faktisk skal ha mad. at deres kostbase består af proteiner fra ja langbortistan, og fra områder med enorme problemer. med især tørke mens vi kan omstille dansk landbrug til at udelukkende og bruge lokale protenkilder vi kan IKKE brødføde verden uden dyrehold. og vi vil som mennesker degenerere ja direkte blive dummere med lavere iq hvis vi alle skiftede til en ren vegansk diet.

.