Kommentar

Skolelærer: Sophie Hæstorp må starte med at rydde op efter sit eget partis skolereform

Socialdemokratiets underfinansierede skolereform spænder ben for at lave projekter som skolehaver og skoleskak, som Sophie Hæstorp ellers skriver, at hun ønsker sig. Rådhuset burde sikre reel mulighed for kortere skoledage og ordentlige omgivelser for børnene, skriver folkeskolelærer Jessica Uebelin i dette debatindlæg
»Skal der være plads til mere bevægelse og praksisfaglighed, må faglokalerne og udearealer på skolerne opgraderes,« skriver folkeskolelærer Jessica Uebelin.

»Skal der være plads til mere bevægelse og praksisfaglighed, må faglokalerne og udearealer på skolerne opgraderes,« skriver folkeskolelærer Jessica Uebelin.

Asger Ladefoged / Ritzau Scanpix

Debat
10. november 2021

Kære Sophie Hæstorp

Hverken skolehaver eller skoleskak hjælper os med at skabe en skole for alle elever, så længe de grundlæggende forudsætninger ikke er på plads: tid til forberedelse af undervisningen, fornødne lærerressourcer, mindre klassestørrelse og en kortere skoledag.

Det ærgrer mig, at du i din kronik i Information den 2. november fokuserer på kønsforskelle og konkluderer, at folkeskolen svigter drengene. Årsagerne til blandt andet karakterforskelle er mangfoldige, og med 20 års erfaring i den københavnske folkeskole ved jeg, at løsningen er mere kompleks, end at drengene skal have mere bevægelse og mindre røv-til-bænk-undervisning. Desuden kan man spørge, om pigerne trives bedre, hvis næsten hver anden pige på 19 år på et tidspunkt i sit liv har modtaget psykologhjælp.

Men jeg er da enig i, at det er hjerteskærende, at en stadig større andel elever bliver undervist i specialtilbud eller har skolevægring. For i de seneste 20 år er vi kommet konstant længere væk fra en skole, der kan rumme de fleste elever, ligegyldigt om de er drenge eller piger.

Socialdemokratiets reform har gjort problemerne værre

I din kronik vælger du at kigge på perioden 2013-2020. Og når du skriver om, at »børn i København skal mærke naturen under neglene«, og »samarbejde med byens museer, teatre, musikskoler, idrætsforeninger og virksomheder«, »hvor undervisningen bliver taget ud af de traditionelle rammer« er det som at læse en kronik fra 2013, hvor din partikollega Christine Antorini ville have os til at slagte geder i skolen.

Skulle de problemer, du peger på, ikke løses gennem den skolereform, dit parti fik indført? Hvorfor er problemerne syv år senere ikke blevet løst, men tværtimod blevet værre? Hvorfor er forskellen i karakterne især vokset i perioden 2013-2020?

Svaret er, at mens timetallet for eleverne steg med 29 procent, faldt antallet af lærere i folkeskolen med 19 procent, altså mere end 10.000 færre lærere. Det betyder, at tiden til at forberede undervisningen er blevet halveret. Dit partis underfinansierede reform har gjort undervisningen til en shake ’n bake-discountversion, holdt i læringsplatformenes snævre rammer. Rammer, som lærerne gerne vil sprænge, men sjældent har tid, overskud eller mandskab til.

Før 2013 fik mine elever jord under neglene på ture til økobaser i skoven, bevægede sig i projektet ’Løb og læs’ og kiggede på geometriske mønstre på Thorvaldsens Museum. For om eleverne oplever naturen er ikke så afhængig af antallet af skolehaver, men tiden til at forberede turen og muligheden for at få en ekstra lærer med.

Kortere skoledag og ordentlige omgivelser

Hverken skolehaver eller skoleskak er en dårlig idé. Men når du drømmer om at udvikle de »bedste værktøjer« og »afgørende forandringer«, tænker jeg på de utallige kurser og koncepter, jeg er blevet præsenteret for af smarte konsulenter de seneste ti år, som netop lovede dét, men som vi sjældent er lykkedes med.

En ordentlig finansiering af folkeskolen er ikke alene kommunens ansvar, og en ændring af budgetloven er en væsentlig forudsætning. Men der er også noget, vi kan starte med i København. Når Borgerrepræsentationen beslutter at støtte op om muligheden for at afkorte skoledagen, skal beslutningen finansieres, så tiltaget ikke bliver bremset af, at klubber og Københavns Kommunes fritidsordninger ikke har mulighed for at udvide deres åbningstider.

Skal der være plads til mere bevægelse og praksisfaglighed, må faglokalerne og udearealer på skolerne opgraderes. Mine børns skole har for nylig fået afslag på en tiltrængt helhedsrenovering. Du er velkommen til at komme forbi og vise os, hvor du ser mulighed for bevægelse og kreativitet.

Lærerne i København vil gerne arbejde sammen med dig om at skabe en skole, hvor alle, både drenge og piger, trives, lærer og bliver udfordret på deres præmisser. Lad os starte med det grundlæggende, nemlig ordentlige arbejdsvilkår for lærerne i form af den fornødne forberedelsestid og lærerressourcer, skoler med tidssvarende lokaler og materialer og muligheden for at afkorte skoledagens længde. Så skal vi nok sørge for at give eleverne jord under neglene.

Jessica Uebelin er folkeskolelærer i København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steen K Petersen

Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet - men vel at mærke ikke Socialdemokratiet - meldte inden folketingsvalget 2019 ud, at de er parate til at give lærerne og KL en pose penge med ind i forhandlingslokalet og for at støtte op om, at lærerne igen skal have en arbejdstidsaftale.

De ville alle – minus S - før folketingsvalget specifikt sende statslige penge efter lærernes arbejdstidsaftale til en del af ekstraomkostningerne ved at indføre bedre arbejdsvilkår til lærerne i en kommende ny arbejdstidsaftale.

I (lærerne) kommer ikke til at mærke, at Købehavn får en ny socialdemokratisk Overborgmester, se bare på landsplan, hvordan det går med sygeplejerskerne

Rolf Andersen, Hans Houmøller og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Hans Houmøller

Stærkt indlæg med rigtig gode pointer og argumenter, der er umulige at komme udenom, hvis politikere (ikke mindst en eventuel kommende socialdemokratisk af slagsen) vil have troværdighed.

Jeg minder lige om, at vores nuværende socialdemokratiske statsminister, Mette Frederiksen, var ministeransvarlig for Lov 409, som var gundlaget for at kunne indføre den såkaldte reform af Folkeskolen i 2013 efter at Kommunernes Landsforening med Erik Nielsen (daværende borgmester i Rødovre) som formand og Michael Zielger (borgmester i Taastrup) som forhandler med Danmarks Lærerforening, i tæt på forhånd aftalt parløb med den socialdemokratiske regering, smadrede Den danske Model for forhandlinger mellem arbejdsgiver- og tager på det offentlige marked.

Rolf Andersen, Steen K Petersen og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar

Var det ikke dengang i september 2011, i Det Sorte Tårn, at Margrethe Vestager dikterede følgende til regeringsgrundlaget: "udgangspunktet for regeringen er VK-regeringens økonomiske politik i bredeste forstand"?

Socialdemokratiet burde sige nej til Radikale Venstre, og så havde vi ikke fået en 'skind-socialdemokratisk' regering, der siden blev anklaget for alskens effekter af VK-regeringens unoder, mens Margrethe Vestager og de Radikale Venstre gled ud i fremtiden under radaren - blev aldrig stillet til ansvar for samme.

Steen K Petersen, Rolf Andersen og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar