Klumme

Der er stadig et gran af sandhed i Dave Chappelles grænseløse humor

Komikeren Dave Chappelle har altid appelleret til den brune mand i mig. Den del af mig, der er træt af hykleri, ubevidste fordomme og racisme. Men Chappelle har mistet grebet om de hierarkier forbundet med race, klasse og kønsidentitet, han beskriver, skriver diversitetskonsulent Fahad Saeed i denne klumme
Chappelle siger selv, at hvis man kender ham og hans virke, så er det klart, at det altid har været de hvide amerikanere, han er gået mest efter, skriver diversitetskonsulent Fahad Saeed

Chappelle siger selv, at hvis man kender ham og hans virke, så er det klart, at det altid har været de hvide amerikanere, han er gået mest efter, skriver diversitetskonsulent Fahad Saeed

Ritzau / Scanpix

Debat
4. november 2021

Kender du det der med at genbesøge en barndomsfavorit og opdage, at magien er forsvundet? Eller se et afsnit af sin ungdoms yndlingsserie og opdage, at ikke alene er skuespillet og effekterne dårlige, men den stemmer heller ikke overens med ens nutidige værdier?

Det var frygten for at opleve sådan et øjeblik, der havde fået mig til at udskyde at se den amerikanske standupkomiker Dave Chappelles seneste comedy special, The Closer, der havde premiere på Netflix i oktober. Showet har affødt voldsomme reaktioner, blandt andet protester fra Netflix’ ansatte, fordi Chappelle med fuldt overlæg hopper direkte ned i samtidskomikkens største dilemma: Må én undertrykt gruppe lave grin med en anden undertrykt gruppe? Har Chappelle som sort komiker frikort til at lave grin med homoseksuelle og transpersoner?

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Kenneth Jacobsen

Har han set The Closer? Det virker ikke sådan.