Folk

Sygeplejersker er rasende over statsministerens opfordring

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
På mandagens coronapressemøde bad statsministeren de allerede pressede sygeplejersker om at yde endnu mere.

På mandagens coronapressemøde bad statsministeren de allerede pressede sygeplejersker om at yde endnu mere.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Debat
10. november 2021

Statsministerens opfordring til at sygeplejerskerne skal yde en ekstra indsats mod corona gik ikke rent ind hos alle sygeplejersker

Mette Frederiksen: Statsminister Mette Frederiksen kom på corona-pressemødet mandag med en opfordring til landets sygeplejersker. »Jeg beder jer om, at I yder ikke bare en indsats, for det gør I fuldt ud allerede. Men også en ekstra indsats igen.«

Signe Amtoft: En opfordring som måske kan virke en anelse desperat efter regeringens indgreb i sygeplejerske-konflikten: »Regeringen er sygeplejerskernes eks, der altid kun ringer i en brandert kl. 2,« bemærker sportsvært Signe Amtoft på Twitter.

Luca Pristed: Statsministerens opfordring gik heller ikke rent ind hos alle sygeplejersker. »Jeg blev decideret rasende, da jeg hørte pressemødet,« siger Luca Pristed, der er talsperson for de stadigt punktstrejkende sygeplejersker til DR.

Luca Pristed II: Ifølge Luca Pristed kan opfordringen virke imod hensigten, da pressemødet kan få ham og andre sygeplejersker til, at »planlægge arbejdsnedlæggelser og kollektive opsigelser i Danmark for at vise hende, at det her finder vi os ikke i længere«.

Serie

FOLK

Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ete Forchhammer

Forståeligt raseri! Men ret protester og forsøg på påvirkninger mod vælgerne, MF har nu i flere år vist at det der gør virkelig indtryk på hende, er udsigt til tal under 90 i Folketinget.

Kieran Cantrell, Stella Nielsen og Eva Kjeldsen anbefalede denne kommentar

Ja, - hele den offentlige sektor er udsultet og udpint til sidste led.

Rigtig mange penge er gået til krigen i Irak, men man må også huske alle de store bankskandaler, og skatteunddragelserne, hvidvaskninger m.m., der har haft betydning for ret mange spildte milliarder.
Så er der den med minkfarmerne, hvis solgte skind har været en meget stor skatteindtægt.
De skal også have en stor erstatning, og det er ikke småpenge.
Og alle den blå bloks skattelettelser igennem 20 år, dens politik hen imod stadig mere privatisering, stadig mindre fokus på velfærden i det offentlige system.

Disse vilkår er ikke kun sygeplejerskens, men hele den offentlige sektors. I den befinder vi os alle.

Som pårørende er jeg total magtesløs. Har dog stemt.

Kieran Cantrell, Finn Egelund, Magnus Fischer og Stella Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg troede ellers, at alle danske sygeplejersker er repræsenteret i de aktuelle protester, beskrevet i stort set alle medier.

Overrasket over voldsomheden og de entydige angreb på Mette Frederiksen, udpeget af de protesterende til den ansvarlige for tjenestemandsreformen fra 1969 (8 år før MF var født), tillige overrasket over de oprindelige fædre til '1969-tjenestemandsreformen' blandt partipolitiserende medier, nu forenede i enigheden om spalte-støtte til de MF-angribende sygeplejersker, som om de var en homogen gruppe... Det er det ikke, opdagede jeg i dag.

I virkeligheden bliver den voldsomme aktivisme leveret af Facebook-gruppen 'Sygeplejersker er mere værd' (der bl.a. er det direkte ophav til lobbyisme mod overenskomsten med DSR), samt manden bag punkt-arbejdsnedlæggelserne over hele landet - Luca Pristed, fra hvis side kan vi forvente tilskyndelse til endnu flere punktstrejker i sundhedsvæsenet over hele landet, tillige med agitationen for kollektive opsigelser, fordi i "2007 lykkedes det eksempelvis ansatte i Finlands sundhedsvæsen at kæmpe sig til en lønstigning på mellem 22 og 28 procent ved kollektivt at sige op" (kilde: Nyheder.tv2.dk/samfund d. 9.11.2021).

Det er således Facebookgruppen og Luca Pristed (den vragede kandidat til valget om formandsposten for DSR' Kreds Hovedstaten), der deler kortene ud, så nogen 'våbenhvile' i forhold til den aktuelle corona-situation sundhedsvæsenet, skal samfundet nok ikke regne med.

Det skal Facebooks 'Foreningen af Danske Sygeplejersker' og Luca Pristed nok sørge for at hindre.

Min store agtelse for sygeplejersker generelt er som den altid har været, mens for den hovedløse, egen-gren-savende aktivisme praktiseret af mindretallet, har jeg intet tilovers for, alene p.g.a. de to rådne valg aktivisterne har truffet: 1. timing og 2. 'venner'.

Thomas Helbo Hansen

@Tina P
Det er et ganske godt forsøg, du gør dig, på at undergrave den (nærmest) totale enighed jeg oplever, blandt alle de sundhedsarbejdere jeg omgås. (SOSU, sygeplejersker og læger)

Det er altså DSR, der har opsagt aftalen om frivilligt ekstra-arbejde, ikke en FB-gruppe.... Ligeledes er det DSR der i dag er kommet med et krav på 5000 kr/md i øjeblikkelig lønstigning..

@Thomas Helbo Hansen. Enig i, at der hersker en enighed om målet blandt alle de sundhedsarbejdere du omgås, men der hersker ikke en tilsvarende enighed om midlerne - nogle tror på, at de kan råbe sig til sejr, andre gør ikke.

@"ikke en FB-gruppe...." : At sygeplejersker i juni i år har forkastet mæglingsforslaget var Facebookgruppens "Sygeplejersker er mere værd" fortjeneste: https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/5303-sociale-medier-er-ble...

@"den (nærmest) totale enighed": https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy-nr-2021-8/haard-tone-ogsaa-mellem...

Thomas Helbo:
Jeg anerkender at sygeplejersker har et meget vigtigt job og jeg anerkender de er presset generelt på grund af mange faktorer, men jeg anerkender ikke at vi som samfund fra top og til ca middelklasse bare kan betale mere i løn og så er alt godt.
Coronaepidemien har presset alle og krævet store beløb fra vores fælles kasse, og derfor synes jeg at det er det helt forkerte tidpunkt at aktionere, for mere mammon, som om anerkendelse kun kan måles på løn.
Om Mette Frederiksen så menneskelig set kvajede sig i sin opfordring, kan så diskuteres.

Peter Beck-Lauritzen

Kære Mette, du yder en stor indsats for DK, sikkert også mere end 37 timer om ugen. Fair nok at du beder de andre offentlige ansatte om det samme! Dog vil jeg lige minde dig om, at dit og de andre offentliges lønniveau, er stærkt afvigende! Men giv dem samme løn, til sygeplejerskene, samt alle de andre offentlige, så vil de give den en "skalle" på niveau med dig!
Og, - corona udgiften for staten lød på 2-300 mia kroner, men blev ca. 6 mia i 2020!
Mette, har du ansat disse uduelige "regne-drenge"?

Thomas Helbo Hansen

@Viggo O
Den aktuelle situation i sundhedssektoren skyldes kun i meget ringe grad covid-19, men i LANGT højere grad dårlig (undergravende) politik ført gennem de seneste ca 20 år, af forskellige regeringer. Specielt har indførslen af de pengeløse regioner (nul skat) ødelagt rigtig, rigtig meget..
Der mangler nu så meget mangel på personale, at (selv uden covid19) opstår der flaskehalse, som så igen foresager forsinkelse andre steder, hvor resourserne ikke er så knappe.

Hvis ikke hele sundhedssektoren skal vælte helt, er det nødvendigt, at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.. og i en liberal økonomi (som den danske) har arbejdsgiverne reelt kun ÉN knap, at skrue på, hvis de vil tiltrække kvalificeret arbejdskraft. LØN. Derfor er det HELT nødvendigt med et lønløft til sygeplejersker (og SOSU?)