Kronik

Venstres borgmesterkandidat i Aarhus: Aarhus skal være Danmarks grønneste kommune

Vi vil lave en realistisk grøn omstilling, som aarhusianerne kan bakke op om. For at gøre det, må vi sætte en stopper for den socialdemokratiske symbolpolitik, involvere landbruget i klimakampen, satse på grønne indkøb og lægge letbanen i skuffen, skriver borgmesterkandidat for Venstre i Aarhus Christian Budde i denne kronik
»Letbanen var en fejl – og vi skal på ingen måde have en anden etape af letbanen. Det er her, vi ser en af de helt store grønne skillelinjer mellem Venstre og Socialdemokratiet i Aarhus,« skriver Christian Budde.

»Letbanen var en fejl – og vi skal på ingen måde have en anden etape af letbanen. Det er her, vi ser en af de helt store grønne skillelinjer mellem Venstre og Socialdemokratiet i Aarhus,« skriver Christian Budde.

Morten Rasmussen

Debat
4. november 2021

Jeg er træt af den fortælling, der til stadighed hænger ved, når vi taler grøn omstilling og fremtidens grønne Danmark: Fortællingen om, at venstrefløjen har monopol på den politiske dagsorden, der hedder bæredygtighed og grøn omstilling.

Det er den selv samme fortælling, der siger, at et liberalt parti som Venstre nok aldrig for alvor kan blive et grønt parti. Jeg står i spidsen for Venstre i Aarhus Kommune. Her har vi sat et mål, der hedder, at Aarhus skal være Danmarks grønneste kommune. Det er det, vi arbejder for, og det er det, vi vil måles på: en realistisk og holdbar grøn omstilling.

Landbruget og erhvervslivet skal være med

Når vi i Aarhus præsenterer Venstres grønne ambitioner til diverse vælgermøder og debatter, bliver jeg ofte mødt af spørgsmålet: »Er Venstre ikke landmændenes parti? Hvordan hænger det sammen med en ambitiøs grøn omstilling?«.

Her vil jeg gerne slå to ting fast. For det første er Venstre i Aarhus ikke landmændenes parti. Vi er aarhusianernes parti. Når det så er sagt, så synes jeg, at det er både forældet og decideret forkert at opstille en modsætning mellem den grønne omstilling og et stærkt dansk landbrug. Vi skal se vores landbrugssektor og fødevareerhverv som en del af løsningen på den grønne omstilling – ikke som en modstander. Jeg bliver så ærgerlig, når jeg støder på fortællingen om, at vores landbrugssektor er en skurk, der ødelægger vores grundvand og står i vejen for den grønne omstilling.

Det er langtfra den opfattelse, jeg har, når jeg er ude at tale med vores aarhusianske landmænd. De ønsker faktisk at være en del af og bidrage til den grønne omstilling. De ved, at de for alvor kan gøre en forskel for den bæredygtige dagsorden – og det er de klar til. Det, synes jeg, er rigtigt set. For vi borgere kan ikke drive den grønne omstilling alene. Vi skal simpelthen samarbejde med vores landbrugssektor om det. 

Hvis den grønne omstilling skal lykkes for både vores landbrug og vores erhvervsliv, er det helt essentielt, at kommunen bliver en medspiller. Det er særligt her, at jeg mener, kommunalpolitik kan gøre en seriøs forskel. Vi ved, at vores erhvervsliv har grøn ild i øjnene. De er klar til at give den fuld gas på den grønne omstilling. Men de oplever, at kommunen trækker farten ud af processen med en række bureaukratiske processer, der går alt for langsomt.

Ifølge den seneste erhvervsmåling fra Dansk Industri er det særligt sagsbehandlingstiden, der virkelig halter i Aarhus Kommune. Her har Aarhus en plads som nummer 73 ud af 93 – en klar indikation på, at vi simpelthen har alt for langsommelige sagsbehandlingstider. Det trækker farten ud af virksomhederne og forsinker væksten. Det er ikke godt nok. Vi har et erhvervsliv, der brænder for den grønne omstilling. Så duer det simpelthen ikke, at kommunen bliver en flaskehals.

Stop den socialdemokratiske symbolpolitik

Hos Venstre i Aarhus har vi fået nok af den grønne symbolpolitik, som vi ofte ser hos Socialdemokratiet her i Aarhus. Eksempelvis har det røde flertal i Aarhus – med Socialdemokratiet i spidsen – besluttet, at der skal opstilles to vindmøller på Aarhus Havn. Et projekt, som vi, i Venstre, er store modstandere af og ikke kommer til at lægge mandater til.

Det handler hverken om, at vi i Venstre er imod grøn energi eller vindmøller. Det handler udelukkende om, at to vindmøller på Aarhus Havn ikke kommer til at gøre nogen synderlig forskel for den grønne omstilling. Faktisk vil effekten af to vindmøller slet ikke være stor nok til at gøre op for de gener, det vil give beboerne i Aarhus Ø at have sådanne vindmøller i baghaven. Socialdemokratiet og venstrefløjens måde at tænke grøn omstilling på risikerer at give os den komplet modsatte effekt: Ingen reel grøn omstilling, og aarhusianere, der ser sig sure på de grønne løsninger, fordi de bliver direkte generende for deres hverdag. Det er ikke holdbar eller realistisk grøn omstilling.

Flere solceller og grønne kommunale indkøb

Vi mener, at den grønne omstilling skal ske med gulerod og ikke med pisk. Det skal være attraktivt for aarhusianere at vælge og bakke op om de grønne tiltag. Vi skal huske, at den grønne omstilling ikke bare er noget, vi kan tvinge igennem i et par år, og så er klimaudfordringerne løst. Vi skal tænke i lange, holdbare og realistiske tiltag, der er gennemførlige for aarhusianerne, og som de ønsker at være en del af og bidrage til. Ellers vil vi på et tidspunkt stå tilbage med grønne løsninger, der kun virkede på den korte bane.

Vi har slået et slag for blandt andet solcelleparker og udviklingen af geotermi som seriøse grønne tiltag. Her ved vi, at der for alvor er noget grønt at komme efter. Derfor er det her, vi skal sætte ind, så vi får mest mulig grøn omstilling for pengene.

Aarhus Byråd har allerede udpeget 11 områder i kommunen, hvor det vil være oplagt at anlægge solcelleparker. Eksempelvis har området omkring Sabro et stort potentiale. Udpegningen er ingen facitliste, men den giver en god pejling om, hvor i kommunen det vil være realistisk at anlægge solcelleparker.

For at sikre at Aarhus Kommune bliver Danmarks grønneste, må vi dog også som kommune blive bedre til at fokusere på grønne kommunale indkøb. Aarhus kommune køber hvert år ind for rigtig mange milliarder – milliarder der kan investeres direkte i den grønne omstilling, hvis vi som kommune prioriterer det. 

Letbanen forhindrer grøn infrastruktur

Når vi taler fornuftig grøn omstilling, kommer vi ikke uden om Letbanen. Letbanen var en fejl, og vi skal på ingen måde have en anden etape af letbanen. Det er her, vi ser en af de helt store grønne skillelinjer mellem Venstre og Socialdemokratiet i Aarhus.

Letbanen er dyr, den er ufleksibel, og den tager penge fra andre former for grøn kollektiv trafik. Vi ser langt hellere, at der sættes ind med grønne elbusser. De er langt mere fleksible end letbanen og giver i sidste ende mere grøn omstilling for pengene.

Når jeg turnerer rundt til debatter og vælgermøder, hører jeg ofte fra Socialdemokratiet, at vi bliver nødt til at have en etape mere af letbanen, men det er en helt skæv måde at tænke grøn infrastruktur på. For det aarhusianere, der er bosiddende i oplandet, oplever, er, at flere og flere af deres lokale busruter nedlægges. Det tvinger dem til at tage bilen på arbejde eller i skole, selv om de faktisk gerne ville hoppe på en bus.

Her må jeg bare i al stilfærdighed konstatere, at de penge, der kunne sikre os en fleksibel og bæredygtig sammenkobling af hele Aarhus, er gået til letbanen. Derfor står det helt klart for os i Venstre, at letbanen skal lægges i skuffen.

Det er ikke et projekt, vi kan komme videre med uden støtte fra kommunens største parti, Socialdemokratiet. Derfor kan vi kun håbe på, at også Socialdemokratiet inden længe ser det grønne lys og erkender, at letbanen ikke er svaret på holdbar grøn infrastruktur i Aarhus.

Som politisk leder og borgmesterkandidat for Venstre i Aarhus skal mit klare budskab lyde: Aarhus kan mere. Særligt på den grønne omstilling. Vi ved, at aarhusianerne er klar. Vores erhvervsliv er klar. Landbruget er klar.

Nu skal vi bare have alle de politiske partier til at indse, at tiden ikke er til at pynte sig med grønne symbolpolitiske fjer. Tiden er til reel grøn omstilling. Aarhus skal være Danmarks grønneste kommune.

Christian Budde er politisk leder og borgmesterkandidat for Venstre i Aarhus

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Thomas Helbo Hansen

Venstre er hverken liberale eller grønne, og dette indlæg er blot et ynkeligt forsøg på at "greenwashe" egne idéer...
Landbrug og andet erhver er klar!, skrives det.. Ja, klar til flere frivillige ordninger, der aldrig flytter en skid.. Den narresut er vi blevet serveret ALT for mange gange, og vi har gennemskuet det.
Grønne busser?? Det kommer fra en politiker, der har deltaget i at nedlægge så meget kollektiv trafik som muligt.. Men nu skal der vaskes grønt - og grønne busser lyder jo helt godt...

Kristian Spangsbo, Lise Lotte Rahbek, erik pedersen, Finn Egelund, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Jeppe Gregersen, Jan Damskier og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar

Greenwashing, desværre.
Tom snak, generaliteter, overordnede grønne floskler, ingen reelle bud på løsninger.
Hr Budde har en masse konkrete bud på hvad han IKKE vil og lige præcis NUL konkrete bud på hvad der er Venstre som bæredygtigt parti gerne vil.
At Venstre mener, at sagsbehandlingstiderne skal ned for erhvervslivet, er der intet nyt i. Virksomhederne står åbenbart på spring og i kø for at realisere alverdens grønne tiltag, som de desværre bliver bremset i af kommunens træge maskineri. Men ingen konkrete eksempler fra hr Budde.
Solcelleparker er vejen frem, men igen udviser Venstre en berøringsangst med at melde ud mere præcist HVOR disse parker skal ligge. Måske fordi de ved at netop den oplysning potentielt er den, der vil gøre ondt på nogen.
Og landbruget står, ifølge Venstrekandidaten, ligeledes på spring til at tage det helt store ansvar. Hvad der bremser dem, står lidt hen i det uvisse. Der har gennem de sidste mange år været masser af gode og frivillige ordninger for landbruget, men i det store hele har det rykket meget lidt.
Skøn og dejligt, at hr Budde og Århus-Venstre gerne vil rykke på den grønne dagsorden. Men desværre bliver det ikke til meget andet end tomme ord og teatertorden.
Øv, nu troede jeg lige.....

Søren Lind, Kristian Spangsbo, Lillian Larsen, Lise Lotte Rahbek, erik pedersen, Finn Egelund, Eva Schwanenflügel og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar
Poul Erik Pedersen

Hvad angår trafik-politikken, hvor letbanen får nogle gedigne hug: her savner jeg en mere konkret beregning, der påviser at det (angiveligt) er en dårlig investering. Jeg savner endvidere en mere udbygget argumentation for, at den er ufleksibel.
Generelt kan man jo spørge, om ikke al kollektiv trafik har et vist element af ufleksibilitet i sig? Al kollektiv trafik kører efter en køreplan, hvilket betyder at brugerne af den kollektive trafik må indrette sig efter denne. Det er klart at dette ikke kan konkurere med den fleksibilitet der ligger i, at bilejeren kan sætte sig bag rettet i lige nøjagtigt det øjeblik han og hun måtte ønske det. På den anden side: hvor meget fleksibilitet ligger der i at sidde i kø, på tæt trafikerede indfaldsveje?
Det er derfor indlysende, at den trafikpolitiske dimension i borgmesterkandidatens kronik må siges at lade noget tilbage at ønske. Dette naturligvis under forudsætning af at kandidaten havde til hensigt at gøre os klogere på både problemanalyse og virkemidler.

mvh. poul.

Søren Lind, Lillian Larsen, Lise Lotte Rahbek, Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Kollektiv trafik bliver ufleksibel og sen at bruge, når der er for lidt af den. Så kan den ikke hænge ordentligt sammen, og flok gider ikke bruge den.
Hans ordvalg røber hans tankegang: "Vi ved, at vores erhvervsliv har grøn ild [!] i øjnene. De er klar til at give den fuld [natur-]gas på den grønne omstilling." "Vi har et erhvervsliv, der brænder [udleder CO2] for den grønne omstilling."

Søren Lind, Poul Erik Pedersen, Carsten Munk, Lise Lotte Rahbek, Thomas Helbo Hansen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Det kunne være rart, om Venstre-kandidaten havde haft et bud på at rette op på den skandaløse hullede affaldssortering i Aarhus.
Så længe der ikke udsorteres tilstrækkeligt rene fraktioner, kan der ikke komme gang i en rentabel (!) forarbejdningsforretning i det højtbesungne erhvervsliv - som åbenbart ikke skal bekymre sig om at etablere solceller på tagene, for det kan da klares med at inddrage andre og større arealer. :-/

Birger Bartholomæussen

Hvem kan det genere, at der opstilles 2 vindmøller på Århus havn? Og apropos gulerod eller pisk. Jeg er lige flyttet til Lammefjorden og cyklede i går en tur fra Audebo pumpestation til Gislinge. På venstre side af vejen cyklede jeg forbi en række Siemens-vindmøller, som snurrede lystigt. Ingen støj overhovedet, selv om der kun var en 20- 30 meter hen til vindmøllerne. Og ellers er der noget, der hedder "støjdæmpning" af vindmøller. Vist nok også opfundet af Siemens (tak til Henrik Stiesdal). Ved vindhastigheder mellem 6 -8 m/sek. drosles rotationen ned. Ved vindhastigheder under 6 m/sek. høres støjen ikke og over 8 m/sek.
overdøver vindstøjen fra omgivelserne støjen fra en vindmølle. Og så har jeg for øvrigt fået at vide, at det ikke hedder støj, men lyd (sound emissions).

Kristian Spangsbo og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar
Kristian Spangsbo

Venstre er selv skyld i den manglende troværdighed... Med AFR og LLR i spidsen har vi forspildt den ene chance efter den anden for at rykke på en klimadagsorden. Et eksempel er nedsættelsen af afgifter på fossilt drevne biler og det modsatte for elbiler...
Venstre er sgu i virkeligheden tæt på at være klimafornægtere...