Kære bilist
I disse vintermåneder med regn og slud vil cirka 50 procent af københavnerne tage deres cykel til arbejde eller uddannelse. De vil hver morgen tage jakke, handsker, regnbukser, hue og taske på for derefter at sætte sig op på deres cykel og køre gennem byen.
Her vil de møde dig, kære bilist.
Du sidder inde i varmen i din tonstunge stålmaskine, der fylder, forurener og gør alle andre syge. Det er super for dig, men fordi du har valgt at transportere dig på denne måde, vil alle andre i byen få en markant dårligere transportoplevelse.
Cyklisterne skal vente på dig gennem hele byen, hvor rødt lys bremser deres flow. Om morgenen ser man nogle steder ti, tyve eller tredive cyklister vente på, at et par enkelte biler kan passere. Cyklisterne står i regnen og venter på, at du kører forbi, mens de indånder forureningen fra din udstødning, der fører til, at de vil dø tidligere. En forurening, som i øvrigt også siver ind igennem airconditionen i din bil.
Nogle af cyklisterne vil måske tænke på, at det er mærkeligt, at vi belønner bilisme i form af kørselsfradrag, mens cyklisme ikke får fordele. Hvorfor opfordrer vi aktivt flere til at tage bilen, når de fylder ekstremt meget på vores veje, udleder CO2 og forurener vores lunger?
De vil måske også irritere sig over alle de parkerede biler, der bare står og fylder. I alt bruger vi i København omtrent lige så meget plads på parkering til biler som alle cykelstier tilsammen.
Mon ikke mange cyklister undrer sig over, hvorfor vi egentlig har indrettet hele byen efter et mindretal, der vælger at transportere sig rundt i store biler, når vi andre på cykler og i offentlig transport kun fylder en brøkdel. Måske de i deres stille sind om morgenen i regnvejret tænker på, hvor dejligt det kunne være at cykle gennem en by uden biler. Tænk, hvor fantastisk det kunne være at cykle med sine børn uden at være konstant nervøs eller bekymre sig om, hvor meget bilos de indånder på vej til skole.
Så skænk cyklisterne en kærlig tanke her til vinter, kære bilist, når du sidder tørt i varmen i din store, forurenende maskine. Og hvis du bliver irriteret over, at trafikken igen er gået i stå, og du holder stille og venter, så husk på, at du ikke sidder fast i trafikken. Du er trafikken.
Mikkel Bahl er medstifter af Klimapartiet Momentum
Tak for den vinkel.
Hvis cykel/gang og kollektivtrafik blev opprioriteret så var fx. en 3 Limfjords forbindelse i Ålborg ikke nødvendig og øen i Limfjorden kunne forblive et åndehul for borgerne.
For den gruppe der ikke har den nødvendige kollektive transport eller cykelmulighed så bør der laves delebilordninger, opsamlingspladser og parkeringsmuligheder ved tog og busstationer.
Hold nu kæft, hvor helligrøv kan man være. Jeg cykler ofte ind til KBH på arbejde. Der er cyklesti hele vejen, hvilket i sig selv er fantastisk og ja der er ca. 20 lyskryds på vejen jeg skal forbi, men sådan er det nu en gang med trafik. Når jeg sidder på cyklen i regnvejr tænker jeg ikke "sådan nogle svin i bilen". Næææ, jeg håber de sætter pris på at jeg tager cyklen, så der er mere plads til bilerne. Ind imellem tager jeg også selv bilen og er da glad for at se cyklister, for så er der mere plads til mig. Vi må simpelthen væk fra der der "cyklister mod biler er omvendt".
Nogle af os ville simpelthen ikke kunne have kunnet komme på et arbejde, hvis vi skulle cykle fra Københavns omegn dvs. Storkøbenhavn. Problemet med "helliggørelsen" af cyklismen contra den onde bilisme/ onde bilist er jo at byen tilsyneladendde kun skal være arbejdplads og opholdsplads for segmentet af unge og yngre raske og stærke personer. Dem med fysiske svagheder eller tidsmæssige forpligtelser f.x afhentning af børn inden lukketid i udkanten af storkøbenhavn, de skal åbenbart formenes adgang.
Kun et invalideskilt og invalidestempel vil i fremtiden give adgang til at arbejde i byen eller komme ind i København i en bil.
Vi kunne i stedet gøre fornuftig bilkørsel herunder fornutig arbejdskørsel, - og fornuftige parkeringsmuligheder samt cyklisme og offentlig traffik til en samlet sammenhængende plan med overvejelser om forureningsfrihed, co2-reduktion, billig offentlig transport, der fungerer til tiden mv. Og ordentlig cyklistopførsel, overfor andre cyklister, gående og bilister ville nok også øge sikkerheden. Jeg kan beundre cyklisthelten drøngennemblødt i myldretiden med to børn i forvognen, i mørke,storm, sneslud og sjap, men fornuftigt, ufarligt og sundt var det ikke dengang jeg tilhørte segmentet og det er det næppe heller i dag. I dagliglivet har vi ikke brug for at skulle leve op til at være HELTE, snarere tværtimod. Vi har brug for at daglig tilværelsen er rummelig med plads til alle og gøres let- især også gøres let at være klimavenlig i.
Bilister fremfører altid den der med de handicappede og børnefamilier der 'adrig' ville kunne komme rundt i byen, hvis ikke de havde en bil.
Jeg vil giver jer ret så langt, at det ikke KUN er et spørgsmål om biler eller cykler. Det drejer sig om at klare de civilisatoriske kollektivopgaver i nærheden af, hvor man bor. Børnepasning, ældrepleje, sundhed, socialopgaver.Transport til og fra arbejdet kan klares med kollektiv transport til-og-fra, og skal man endelig supplere med en bil, kan den fint stå i omegnens P-huse der er opført tæt på den kollektive transport til-og-fra bopælen. Så kan man nemt komme til den og den kan bruges til det den er beregnet til nemlig til transport til destinationer hvor der er mangel på kollektiv traffik. Og det er ikke ind og rundt i byen.
Jens christian Jacobsen
Livet er mere end " de civilisatoriske kollektivopgaver". Enig i at de fleste af diss bør kunne klares i nærheden af hvor man bor. Men byen er også arbejdsplads, og kultur : museer, teater, ,koncerter, restauranter mv. og byen er besøg hos familien som bor i byen. Som jeg skriver skal man nu snart/allerede nu have et handicapskilt for at kunne
lykkes med at få adgang til byen. Vi taler så meget om blandede boligområder, men hvis byen fx. København kun er kommunen og ikke storkøbenhavn, så kommer man både til at mangle arbejdskraft og underlag for kultur mv. Hvis man er ældre og med begrænset fysik ( men ikke dømt handicappet) så er forestillingen om en fyldestgørende kollektiv transport ind og rundt foreløbig ikke tilnærmelss en realitet .
Nej, vi er langt fra kollektive transportformer der kan betjene byens befolkning i tiltsrækkeligt omfang. Her et scenarie der principielt kan realiseres ret hurtigt - selv i en individualistisk kultur som den danske.
I Madrid kører der der små, gasdrevede busser rundt i den indre by hvor biltraffik er forbudt. Det betyder, at busserne kan komme rundt uden problemer selv i de ældste gader fra 1700-tallet. Og de kører i pendulfart og er vistnok gratis eller i al fald meget billige. Desuden er der under de fleste større beboelsesejendomme p-kældre. Bilerne er væk fra gaderne. Men beboerne har dog mulighed for selv at køre ud og ind af byen. De store indfaldsveje kan fleksibelt i myldretiden lukke og åbne kørebaner alt efter i hvilken retning trafikken er tungest, og banerne kan desuden åbnes og lukkes for kollektiv transport. Og uden for byen er der større bus- og sporvognscentraler, hvor folk kan komme ind og ud af byen.
Så små gasbusser til den indre trafik (hvor der i alle er indrettet plads til handikappede, barnevogne etc). Og større busser og sporvogne til og fra byen ud i forstæderne.
Helt ærlig - hvor svært kan det være? Men jeg vil godt give dig ret i, at det er op ad bakke. Det skyldes ikke at løsningerne er specielt dyre eller vanskelige at gennemføre, men at byboere og politikere i Danmark elsker deres metalkasser mere end alt andet.
Jeg tror ikke på udskamning som middel til noget som helst. Heller ikke selvom jeg har sympati med målet og selvom jeg mere end 9 ud af 10 dage tager el-cyklen på arbejde. Jeg har også en bil, der således langt de fleste hverdage bare står og fylder, men altså ikke forurener imens. Tror mere på konstruktive løsninger som andre indlæg her i tråden peger på. For antallet er biler vokser og trængsel og støj forsvinder ikke med elbiler. Antallet er biler pr. 1000 voksne i Københavns kommune er vokset med 7,2 pct. fra 2008 til 2020 https://www.kk.dk/sites/default/files/2021-08/24.%20marts%202021%20-%20s...æsager%20%28C%29%20om%20Udviklingen%20i%20antal%20kommunale%20parkeringspladser%20og%20bilejerskabet%20i%20København.pdf.
Antallet af indbygger er vokset med mindst 22 pct. https://www.kk.dk/sites/default/files/2021-04/Status%20på%20København%202020_0.pdf
Mikkel Bahl.
Til orientering; cyklister kan også benytte befordringsfradraget når blot man opfylder afstandskravet - det er ikke forbeholdt bilister.
Vil du gøre noget godt for klimaet kan du arbejde for, at befordringsfradraget helt fjernes - for alle. Og hvorfor det - jo, fordi det indbyder til at pendle langt og fordi - det logisk bliver de borgere, der ikke kan udnytte fradraget der betaler gildet.