Kommentar

Vi skal boykotte VM i Qatar, fordi vi elsker fodbold

VM i Qatar viser en større tendens, hvor fodbold dikteres af en økonomisk elite, der hverken interesserer sig for fodbold eller menneskerettigheder. Som fans må vi boykotte VM og kæmpe for, at vores sport ikke filtres ind i korruption og brud på menneskerettighederne, skriver retorikstuderende Otto Engelhardt i dette debatindlæg
Mindst 6.500 migrantarbejdere er døde under arbejdet med at gøre Qatar klar til verdensmesterskabet i fodbold næste år.

Mindst 6.500 migrantarbejdere er døde under arbejdet med at gøre Qatar klar til verdensmesterskabet i fodbold næste år.

Hamad I Mohammed

Debat
13. december 2021

Som livslang fodboldfan var den seneste sommer magisk. Vi unge, der aldrig oplevede euforien i 1992, fik smag på den landsholdsfeber, vi altid har drømt om. Sammen oplevede vi forventningens voksende glæde, der brusede som skummen på øllet, når vi samlede os på barer, hos venner eller til storskærmsarrangementer mange timer før kampstart. Og sammen drog vi ud i natten, hvor vi overtog gader og stræder i rus og rabalder til en folkefest, der bare ikke ville stoppe.

Vi havde det ekstatisk i denne osteklokke, hvor landet var transformeret til et inferno af rød-hvide flag, båttende biler og jubelskrål.

De kollektive eksplosioner af lykkerus, som blev udløst, når det danske landshold scorede, runger stadig gennem sindet her fem måneder efter. Og det var i sandhed en fantastisk slutrunde. Men ikke kun på grund af landsholdets flotte præstationer.

Til EM var det fodbold, som var i fokus. Det handlede om spillet på banen.

VM i Qatar

Til VM i Qatar vil medier, eksperter og fans ikke snakke om fodbold, men om korruption, menneskerettighedskrænkelser og grov menneskelig udnyttelse. Det er uundgåeligt. For på de stadioner, hvor vi kan se kampene, og på de hoteller, hvor spillerne skal bo, er migrantarbejdere døde i flæng, mens de arbejdede i heden for at gøre Qatar klar til VM i 2022. Mindst 6.500 migrantarbejdere skulle være døde, efter Qatar fik tildelt verdensmesterskabet i 2010.

Jeg kan godt forstå, at man har lyst til at se VM. VM er den største fodboldbegivenhed, der findes, og det er en hellig fest for alle os med et dunkende fodboldhjerte. Personligt husker jeg, hvordan jeg i 2006 pjækkede fra skole, så jeg kunne se de tidlige eftermiddagskampe. Jeg ville sandsynligvis gøre det samme i dag, for VM spilles kun hvert fjerde år, og derfor synes forestillingen om at boykotte et VM uvirkelig.

Men som Christian Eriksens kollaps i kampen mod Finland mindede os om, findes der ting, som er større og vigtigere end fodbold, og det bør det kommende VM i Qatar også huske os på.

Det er nu, vi skal sige fra

Vi fans undgår ikke at skulle træffe et valg. Ikke at gøre noget er også en handling. I den forbindelse vil jeg gerne bede alle fodboldinteresserede om at overveje den udvikling, som fodbold har gennemgået de seneste år.

Motiveret af højere indtægter lancerede FIFA i september ideen om at afholde VM hvert andet år. Motiveret af højere indtægter lancerede 12 af de største europæiske fodboldklubber i maj ideen om Super League. Og motiveret af højere indtægter tog flere højtstående FIFA-delegerede imod bestikkelse og stemte for at tildele verdensmesterskabet i 2022 til Qatar.

Vi fans er vidne til en udvikling, hvor fodbold i stadigt højere grad dikteres af et umætteligt profitbegær. Det vil have fatale følger. For spillerne, der vil lide af flere overbelastninger og karrieredefinerende skader, når de skal spille slutrunder hvert eneste år. For fodboldens underholdningsværdi, der vil lide under, at de mindre klubber ikke længere kan skabe overraskelser og klatre op i fødekæden. Ja, det har allerede haft fatale følger for de tusindvis af migrantarbejdere, der har mistet livet, imens de gjorde Qatar klar til at afholde VM.

VM i Qatar er del af en større tendens, hvor fodbold dikteres af en økonomisk elite, ikke af fans og spillere. En økonomisk elite, der hverken interesserer sig for fodbold eller menneskerettigheder. En fanboykot af VM i Qatar er en kamp om at definere fodbold som sport. Ingen af os fans har interesse i, at vores sport filtres ind i korruption og menneskerettighedskrænkelser.

Et fanboykot vil gøre en forskel

Til alle mine fodboldvenner, der ikke tror på, at vi kan gøre en forskel: Husk på, at uden fans findes der hverken stadion eller tv-indtægter, trøjesalg eller sponsorer.

Det er fans, der udgør efterspørgslen på fodboldmarkedet, og derfor må vi også indse, at vi er i en privilegeret position, hvor vi kan gøre en forskel, når vi samler os. Jo færre, der tager til Qatar for at opleve slutrunden, jo færre, der ser kampene på tv, jo færre indtægter vil FIFA og styret i Qatar få. Lad denne vished sprede sig til de foreninger og klubber, I er aktive i.

Vi skal gennemføre en fanboykot af VM i Qatar, fordi vi elsker fodbold. Fordi vi nægter at se til, mens fodbold danner grundlag for korruption og menneskelig udnyttelse. Fordi fodbold skal være en sport, der er til for spillere og fans, ikke sheiker og andre sarte sjæle, der tager imod bestikkelse, så snart muligheden byder sig.

Otto Engelhardt er retorikstuderende og spiller selv fodbold.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Nemlig .

Mvh Hanne Pedersen

Claus Bødtcher-Hansen

13/dec/2021

JA, jeg er helt enig ...

Med bekymret hilsen
Claus

Michael Schilling

Godt den debat bliver holdt levende. Der er sikkert mange der godt kunne tænke sig den gik i sig selv, for den minder os om at hvor meget indflydelse og ansvar vi kunne tage på os - hvis vi vil.