Folk

Coronaepandemien sænker Folketingets CO2-udledning

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Foletingets medlemmer tegner markant færre striber på himlen.

Foletingets medlemmer tegner markant færre striber på himlen.

Ulrik Hasemann

Debat
8. december 2021

Pandemien har grounded de flyveglade folketingsmedlemmer, så Folketinget nu kan rose sig af en CO2-reduktion på 44 procent.

De reduktionsivrige: Sig ikke, at der aldrig sker noget! For det gør der, selv om det er svært at få øje på. Folketinget har således reduceret sin CO2-udledning med hele 44 procent i 2020 i forhold til 2017, viser en aktuel opgørelse. Det er der ved nærmere granskning én afgørende forklaring på.

De flyveforhindrede: Forklaringen på det store CO2-fald er, at folketingsmedlemmerne ikke som vanligt har fløjet verden rundt, hver gang de har følt den mindste anledning. Primært pandemien, men også folketingsvalget i 2019 har ret bogstaveligt grounded de normalt så rejselystne politikere.

De talknusende: Af Folketingets reducerede CO2-udslip i 2020 udgjorde udledningen fra flyrejser 318 ton, svarende til 18 procent af totalen. I 2017 var der tykkere kondensstriber over den blå himmel: Udledningen fra flyrejser var 1.805 ton, som udgjorde 37 procent af tingets samlede udledninger.

De ukompenserende: Ifølge Informations kortlægning fløj tinget fra 2015-oktober 2019 så meget, at det svarede til 189 gange rundt om jorden. Endda uden klimakompensation! Gad vide, om det stadig er sådan – eller om Folketinget bare venter på at komme i luften og give den maks. gas.

Serie

FOLK

Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels Peter Nielsen

Selvfølgelig er det rigtig positivt, at MFerne tager betydelig mindre del i flyvningen og forhåbentlig også fortsætter med det. Men for mig at se kan der vel først blive tale om reel CO2-reduktion, når luftfartselskaberne kan dokumentere færre fløjne km. En sådan reduktion taler dansk-luftfart.dk IKKE om.
Omvendt må man så huske, at kører MFerne alene i en bil til fx en konference i Hamborg, udleder de mere CO2, end hvis det var med fly. Først ved to personer i bilen bliver det mindre, end hvis man flyver.