Intermetzo

Georg Metz: Dronningen bør trække sin husflid tilbage og stoppe hærværk på vævers værk

Majestætens virkelyst på alle regnbuens tangenter
Dronning Margrethe deltog i slutningen af november i højmesse i Roskilde Domkirke i anledning af opsætningen af ’Dronningernes antependium’. Et antependium er et alterbordsforhæng.

Dronning Margrethe deltog i slutningen af november i højmesse i Roskilde Domkirke i anledning af opsætningen af ’Dronningernes antependium’. Et antependium er et alterbordsforhæng.

Claus Bech

Debat
17. december 2021

Der var engang, da kongen som mæcen ved sit kyndige embedsværk bestilte rette folk til at udføre kunstneriske opgaver og betalte for det. Senere overtog Finansudvalget rollen; endnu senere med oprettelsen af Statens Kunstfond har fagfolk på skift behandlet bestillinger og ansøgninger, hvilket i seks årtier har givet grøde i kunstens miljøer til blandet glæde for nationen. Fondens aktiviteter holder liv i dansk kunstdebat, hvor udsagn og kritik bestandigt udveksles. Debatten om de kunstneriske præstationer domineres til tider ligefrem af striden om statsmæcenatets dispositioner.

Statens overhoved, dronningen, har imidlertid med årene ladet sig anbringe bagvendt med omvendt fortegn i dette system. Teatre og andre har i adskillige tilfælde bestilt værker af dronningens hånd så vidt vides uden vederlag, men under en særlig uudtalt indforståethed: at dronningens særstilling – ikke som kunstner, hvad hun med al respekt ikke er, men som dronning – betyder, at nøgtern kritik af disse arbejder bredt ud i flere genrer som regel forstummer på forhånd.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Birgitte Johansen

Enig.
Og det på trods af, at jeg egentlig aldrig har været vildt begejstret for Anna Thommesens værk. Men ved sammenligning står det pludselig lysende klart, at Anna Thommesen var en sand kunstner, og at værket fremstår som et gennemtænkt element i den helhed, det indgår i. Jeg har aldrig før set de to antependier afbildet sammen, og det var noget af en øjenåbner!

Dennis Madsen, Klaus Thommesen, jens raahauge, Poul Genefke-Thye, Gitte Loeyche, Vibeke Olsen, Jens Peter Madsen, David Zennaro, Bjarne Tingkær, erik pedersen og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar

Godt og kraftfuldt talt, Metz !
Poul Damgaard

Godt at Journalist/ Skribent Georg Metz, går til tasterne og reagerer nu præcis ligesom afdøde Arkitekt Henrik Steen Møller, gjorde allerede i 80erne. Han skrev netop om samme "seance," som er et tilbagevendende problem hvert år. Roskilde Menighedsråd har åbentbart glemt, hvem giverne af Domkirkens Alterudsmykning
er. Den er skabt på bestilling af Statens Kunstfond. Opgaven fik en af vores fineste Billedevævere, Anna Thommesen (1908- 2004) som udsmykningsopgave i 70´erne. Vævningerne blev indviet, da de var færdig anbragt foran alterbordet og gulvet foran den fløjdelte altertavle i Roskilde Domkirke i 1978. Der udstråler den en sammenhæng med det store kirkerum, som INGEN amatør kan lave. Kræver viden og farvesans i rum. Men at den hvert år skal lide skade af at blive pillet op og rullet sammen, fordi vores dronning skal bruge kirken - og nu igen " skal vige pladsen" for dronningens hobby broderier er ganske enkelt uhørt ! De er IKKE KUNST. Og bliver det aldrig. Hof Snobberiet er også nået til Roskilde Domkirke, fordi ingen rigtig tør sige nej til DRONNING MARGRETE. Heller ikke Roskilde Domkirkes Menighedsråd.

Lone Plaetner
Billedkunstner.

Kan huske debatten, da den dukkede op på det tidspunkt hvor dronningen begyndte at broder. Da udtalte Anne Thommesen at så ville hun fjerne sin vævning. Dronningen blev efter Anne Thommesen udsagn rasende, og i den forbindelse udtalte Erik Thommesen om dronningen "at det er dilettantens overmod, der ikke forstår kunstens alvor". Men det overmod må vi så leve med. Findes der i øvrigt på dansk en objektiv seriøs vurdering af dronningens kunstneriske frembringelser?

Kieran Cantrell

Der røg ridderkorset Georg!