Klumme

Georg Metz: For Rifbjerg var ’værre end antikrist’ en anerkendelse

Forfatteren Klaus Rifbjerg ville på onsdag være fyldt 90, hvis ikke – som Georg Metz skriver – mekanikken havde villet det anderledes

Klaus Rifbjerg var på ingen måde større end livet, men livet blev mindre, da han ikke var der mere, skriver Georg Metz.

Sofie Amalie Klougart

Debat
10. december 2021

Her i avisen – senere i Politiken – slog den unge forfatter sine folder som kulturens superjournalist. Han skrev om teater og andet forefaldende, der krævede sin mand samt mod til at lægge sig ud med den tradition, som hans jævnaldrende Leif Panduro sagde, man kunne rende ham og hans samtidige i.

Bag signaturen Rif: Klaus Rifbjerg – synonym for et generations- og attitudeopgør, et stilopgør, i sidste ende et politisk håndgemæng med efterkrigsdanmark, også med Heretica, surmuleri, overtro og dødbideri. Rif var modernismen på turbo. Han og Willy Sørensen kunne vandre lodret op ad husmure, sådan beskrev de retrospektivt rusen.

En sjofel Grundtvig

Provokerende forekom Rif i brede lag. Han er jo sjofel, sagde skribentens tante, der var konservativ, så det gjorde noget, vildt forarget over ord om nedre kropsdele, skønt hun selv bandede som en svensker, men i øvrigt aldrig fik læst en linje af den dybest set praktiserende borgerlige Rifbjerg. Hun og utallige overhørte anerkendelsen, da kulturminister Bodil Koch kaldte Rifbjerg vor tids Grundtvig.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Freddie Vindberg

Altså, de her kulturradikale, der er for få af dem i dag.

Tak for Georg Metz.

Poul Genefke-Thye, jens raahauge, Poul Erik Pedersen, Elisabeth From og Pia Vestersager anbefalede denne kommentar
Poul Erik Pedersen

Meget fin udgave af Intermetzo, i dagens avis. Ren læsefryd. Tak til Metz, det kan ikke gøres meget bedre.

mvh. poul.

Finn Egelund, Poul Genefke-Thye, jens raahauge og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar

Tak for et velgørende portræt af Rif.
Beklageligvis er han ikke længere blandt de forfattere, der skal læses i grundskolen, fordi han ved folkeskolereformen gled ud (høringsmaterialet var et A4-ark gemt blandt de flere tusinde læringsmål. Den eneste begrundelse blev givet på et orienteringsmøde af en virkelig arrogant, ledende læringskonsulent, som anførte, at han var for vanskelig for grundskoleelever. Derfor kom Henrik Ibsen på kanonlisten i stedet.
Men vi, der har læst Kanariefuglens begravelse i en skoleklasse, ved, at han om nogen formår at fremkalde undren af nysgerrighed, hvilket i min optik er en sand kulturradikal tilgang.

Poul Erik Pedersen, Finn Egelund, Freddie Vindberg og Poul Genefke-Thye anbefalede denne kommentar
Claus Bødtcher-Hansen

10/dec/2021

JA, Klaus Rifbjerg var god, og på rigtig mange måder :-) ...

Venlig hilsen
Claus

Allan Nørgaard Andersen

Tak, Metz, for at sørge for at denne fakkel stadig gløder og kan tænde ny ild. Jeg er dansklærer i gymnasiet, og jeg har husker hvordan en elev af yderst fremmed herkomst til eksamen trak Rif´s digt "Blandt pingviner" og uden nogen særlig opfattelse af hvem Rifbjerg var (min, lærerens, fejl) kom oprømt ind fra forberedelseslokalet og ville fortælle censor og lærer om at det her digt kunne noget helt fantastisk og derefter anstrengte for at få os, dommerne, til selv at forstå på kroppen (her strøg eleven sig op og ned over sin overkrop) hvordan det ville være gnidbingsløst og hydrofoilagtigt, at glide ind i samfundet som en pingvin i vand og bare tilpasse sig alting. - og hvorfor digtet var en protest mod netop dét, som det lovpriste,
Det viste mig at Rifbjergs rækkevidde er større end jeg anede.

Poul Erik Pedersen, jens raahauge og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

ja! den slags minderuner er velgørende at læse... og så er der endog en godbid til "lystpedanten": Villy Sørensen hed den navnkundige forfatter-m.m.-ven.