Læserbrev

Jeg kan ikke genkende hudkræft i brun hud, hvis jeg ikke får undervisning i det

Københavns Universitet har et ansvar for, at undervisningen er repræsentativ for den patientskare, som vi kommende læger vil møde i sundhedsvæsnet. Men sådan er det ikke lige nu, og jeg frygter, at det fører til fejldiagnosticering, skriver lægestuderende Nasra Ashur
Debat
21. december 2021

Formelt set har alle lige adgang til sundhedsvæsnet, men i dag er det ingen garanti for, at alle får lige behandling. I samtalen om ulighed i sundhed overses et centralt aspekt – uddannelsen af vores nye læger. For den brune hud bliver forsømt på lægeuddannelsen.

Når man får et flåtbid, skal man holde øje med, om man udvikler et karakteristisk rødt ringformet udslæt. Det ved de fleste danskere. Men hvordan ser sådan et udslæt ud på mørk hud? Det ved de færreste brune danskere og lægestuderende. Det ligner ikke lærebogseksemplerne. Sådan et udslæt kan ubehandlet føre til Borreliose med ansigtslammelser og nervesmerter i værste tilfælde.

Ovenstående er ikke et enkeltstående eksempel. Problematikken gælder alle former for hudmanifestationer. Hvordan skal jeg have en jordisk chance for at diagnosticere hudkræft, skoldkopper eller helvedesild hos en brun patient, når jeg aldrig er blevet præsenteret for, hvordan det ser ud på brun hud?

Den anbefalede lærebog for hudsygdomme på Københavns Universitet er fyldt med billeder. Det er fantastisk, for ved hudsygdomme handler det i høj grad om genkendelse. Jo flere gange man bliver præsenteret for billeder af en sygdom, desto bedre bliver man til at diagnosticere den. Faktisk indeholder bogen mere end 800 fotos. Alligevel er kun en håndfuld af disse billeder af patienter med mørk hud, hvoraf tre er af samme sygdom.

Alligevel skal jeg kunne diagnosticere den brune patient, når jeg bliver læge.

Rødme, varme og hævelse er et dogme inden for lægevidenskaben. Denne triade af symptomer er klassiske tegn på infektion. Hvis du har været på operationsbordet eller har fået et sår, kan du næppe have undgået at høre vigtigheden af at holde øje med disse tegn, fordi en infektion kan have alvorlige konsekvenser. Men hvad hvis din hud ikke bliver rød? Hvad gør du så?

Jeg frygter, at jeg, ubevidst, kommer til at bidrage til en skævvridning af sundhed ved at fejl- og underdiagnosticere brune patienter. Mest af alt er jeg vred over, at mit universitet ikke ruster mig til at behandle alle typer patienter.

Københavns Universitet bærer et ansvar for, at undervisningen er repræsentativ for den patientskare, vi møder i sundhedsvæsnet. Et ansvar, som det lige nu ikke lever op til.

Nasra Ashur er lægestuderende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her