Med den nye dagtilbudslov får vi sat en længe ventet prop i besparelserne på dagtilbudsområdet. Det sker efter årtiers nedskæringer, men vi mangler alligevel at lukke ét hul. Vi skal, ligesom vi har en lov om minimumsnormeringer, lade normeringen følge barnet, så man aldrig kan spare ved at lave normeringsforringelser. Vælger man ud fra pædagogiske argumenter at lade børn begynde i SFO før skolestart, så skal normeringen følge barnet.
Flere og flere kommuner vælger at sende børnene tidligere i sfo, og næsten hver gang er det i forbindelse med en sparerunde. Odense Kommune har stillet forslag om at fremrykke sfo-starten fra marts til februar. Vi så også forslag om tidlig sfo-start i Aarhus for år tilbage. Her kunne man spare 36 pædagogstillinger væk, fordi normeringen er meget lavere i sfo end i børnehave.
Det er ikke kun på normeringen, kommunerne høster ved at indføre tidlig sfo-start. Der er nemlig ikke noget loft over forældrebetalingen på sfo. Derfor oplever mange forældre, at de i sfo’en får et ringere tilbud til næsten samme pris som en børnehaveplads – også derfor skal der ændres i loven.
Der er ingen forskning, som peger på, at børn har godt af at komme så tidligt i sfo. Børnepsykologen Grethe Kragh-Müller har tidligere udtalt, at børn ikke er parate til at starte i skole, før de er syv år. Nu ser vi børn i tidlig sfo, som i nogle tilfælde ikke engang er fyldt fem år. At starte så små børn op uden tilstrækkeligt med voksne omkring dem, gør dem langtfra skoleparate, snarere tværtimod. Børn i den alder har eksempelvis brug for hjælp til at indgå nye venskaber. Den hjælp kan være svær at få i en sfo med alt for få voksne.
Der er desværre også kommet krav til, at børnehaven skal gøre børnene skoleparate, hvilket ville give mening, hvis børnene gik i børnehave, indtil de startede i skole i august. Men når de allerede starter i februar, så betyder det, at nogle børn har lavet skoleøvelser, fra de var fire år. Når børnene begynder så tidligt på at lære ting, som deres hjerne ikke er udviklet til, så kan det have negativ betydning for deres trivsel. Vi ved faktisk, at mistrivsel ved skolestart har negativ indvirkning på resten af livet.
Besparelser på børn kan aldrig betale sig.
Signe Nielsen er formand for FOLA
Ja vanviddet har ingen ende-hvad med mennesket som sådan? Tror vores system at det at skole er det eneste rigtige med fast struktur, krav og undervisning? Det har i hvert fald ikke en kæft med livslæring at gøre og barndom! hvis børn ønsker viden om lyde ,tal og bogstaver, skal de nok sige til og så får de lov ,hverken mere eller mindre.
De voksnes ansvar er så at sikre at legemuligheder og kreative, så vel som fortællinger, drama, natur er en del af dagen i en institution sammen med omsorg, Sker det skal de fleste børn, som ikke har handicap nok blive klar.