Læserbrev

Psykologistuderende: At ledelsen hører os er ikke det samme, som at den lytter

Det er positivt, at ledelsen tager de studerendes kritik alvorligt og indkalder til stormøde på psykologistudiet. Når så mange studerende er enige om et fælles mål, bør ledelsen forstå, at kritikken ikke er overfladisk og forbigående. Vi mener det, skriver psykologistuderende Sandra la Cour i dette debatindlæg.
Debat
6. december 2021

Mandag den 29. november afholdt prodekan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Sara Hagemann, et stormøde om de studerendes ønsker for faglighed og de krav, vi havde sendt til ledelsen.

Afholdelsen af et stormøde markerer, at instituttet tager kritikken alvorligt. Det er naturligvis meget positivt og lover godt for de kommende forhandlinger. Ligeledes er det kærkomment, at institutleder Vibeke Koushede i et indlæg i Information den 2. december understreger, at ledelsens ambitioner er en bred og fagligt funderet psykologiuddannelse. I lyset af disse begivenheder er det imidlertid nødvendigt for os, de studerende bag kritikken, at fremlægge vores perspektiv.

For det første: De studerendes kritik retter sig på ingen måde mod det videnskabelige personale. De er alle meget kompetente og leverer god forskning og undervisning. De studerendes kritik er henvendt til ledelsen og den skævvridning i fordelingen af faglige kompetencer, som ledelsen er ansvarlig for. Skævvridningen angår blandt andet prioriteringen af kompetencer i forbindelse med ansættelser, som har konsekvenser for den teoretiske bredde i mange af fagenes undervisning og pensum.

Vi håber, at ledelsen har blik for, at når så mange studerende med så bred enighed kan rette sig mod en problemstilling, må det være udtryk for en valid og reel bekymring. Den må ikke fejldiagnosticeres som overfladisk og forbigående.

For det andet: I indlægget den 2. december understreger Koushede, at Instituttet deler de studerendes ønske om bred faglighed. Som belæg nævner hun oprettelsen af »et helt nyt obligatorisk fag, der kommer til at hedde kvalitative metoder«. At det ligefrem vidner om ambitioner om en bredere faglighed, at to obligatoriske kurser i statistik og kvantitativ metode suppleres af et enkelt kvalitativt kursus, er måske lidt af en tilsnigelse.

Hvis vi er så enige om ambitionen om at sikre den brede faglighed på uddannelsen, hvorfor er det så problematisk for ledelsen at skrive under på de studerendes krav?

Afholdelsen af stormødet var en fin start på en proces, hvor vi forhåbentlig kan nå en fælles forståelse af psykologistudiets faglighed i fremtiden. Vi ser frem til at blive lyttet til i en forestående dialog. Det er som bekendt ikke det samme at blive hørt som faktisk at blive lyttet til.

Sandra la Cour er kandidatstuderende ved Psykologi på Københavns Universitet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tak for indlægget - jeg vil opfordre Sandra la Cour til senere at oplyse Informations læsere om, hvad der rent faktisk kommer til at ske af regulære ændringer på psykologistudiet.