Kronik

Udlændingestyrelsens fejlagtige rapport er historieløs ansvarsforflygtigelse

Udlændingestyrelsens seneste rapport er behæftet med fejl og mangler. Det kan få katastrofale konsekvenser for de syrere, der mister deres opholdstilladelse i Danmark og sendes hjem til mishandling og seksuel vold, skriver generalsekretær i Amnesty International Danmark Vibe Klarup i denne kronik
Hjemvendte syrere bliver rutinemæssigt indkaldt til møde med efterretningstjenesten enten ved grænsen den dag, de ankommer, eller kort herefter. F.eks. af efterretningstjenesten i Damaskus.

Hjemvendte syrere bliver rutinemæssigt indkaldt til møde med efterretningstjenesten enten ved grænsen den dag, de ankommer, eller kort herefter. F.eks. af efterretningstjenesten i Damaskus.

Louai Beshara

Debat
27. december 2021

Der er meget på spil, når de danske myndigheder i denne tid tager stilling til, hvorvidt hundredvis af syriske flygtninge skal have frataget deres beskyttelsesstatus eller skal have lov at blive i Danmark.

Amnesty International, Human Rights Watch og andre organisationer har for nylig dokumenteret, at hjemvendte syrere er i risiko for forfølgelse, voldtægt og tortur, fordi de syriske myndigheder anser dem, der har vendt Syrien ryggen, som forrædere.

Flygtningenævnet henviser til brugen af ’forsigtighedsprincippet’, som betyder, at hersker der tvivl om, hvorvidt en syrer risikerer overgreb, når vedkommende vender hjem, skal tvivlen komme vedkommende til gode.

I praksis frygter vi dog, at det er så som så med forsigtighedsprincippet, når det viser sig, at både Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet i flere af deres afgørelser henviser til rapporter behæftet med fejl og mangler.

Det siger sig selv, at når myndighederne anvender mangelfuldt eller direkte fejlagtigt baggrundsmateriale, risikerer de fejlagtige vurderinger, hvilket kan få katastrofale konsekvenser for de herboende syrere, der får frataget deres opholdstilladelse og bliver bedt om at forlade landet.

Bruger subjektiv kilde

Den 27. november afdækkede Dagbladet Information, hvordan Flygtningenævnet i flere af de 100 afslag, der er blevet givet til herboende syrere, har baseret sig på to rapporter, hvor flere af kilderne undsiger nævnets konklusioner.

Også i Amnesty har vi fundet fejlagtigheder i Udlændingestyrelsens seneste rapport om Syrien: Issues Regarding Return fra oktober 2021. Landerapporten er udarbejdet således, at der ikke drages konklusioner, men at man fremlægger forskellige kilders udsagn på landets sikkerhed. I denne rapport optræder dog afgørende misforståelser, som er vigtige at rette. Menneskers liv er på spil.

Noget af det mest graverende er, at Udlændingestyrelsen i sin rapport stadig bruger det syriske udenrigsministerium som kilde til at understrege, at syrere, der har forladt landet illegalt i forbindelse med krigen eller ikke har aftjent værnepligt, kan kontakte de syriske myndigheder direkte for at rede trådene ud.

Det siger sig selv, at en udtalelse fra de syriske myndigheder ikke kan betragtes som objektiv. For en syrisk flygtning er det langtfra ufarligt at gå i dialog med en efterretningstjeneste, der er notorisk kendt for at forfølge, fængsle, tortere og dræbe mennesker. Selv hvis myndighederne går med til at fjerne den pågældende syrer fra listen over mistænkte eller eftersøgte, viser vores research, at det ikke er nogen garanti for, at den hjemvendte syrer ikke tilbageholdes ved sin ankomst.

De syriske efterretningstjenester opererer fragmenteret og ukoordineret – og i øvrigt med fuldstændig straffrihed.

Elektriske stød og brækkede fingre

Rapporten fra Udlændingestyrelsen efterlader altså læseren – der jo indbefatter Flygtningenævnet, som er den sidste instans, der skal tage stilling til syrerens sag – med en fejlagtig forståelse af, at hjemrejsende syrere relativt let kan få fjernet deres navn fra regimets liste over eftersøgte. At det ikke er så enkelt, understreges i både vores og Human Rights Watchs seneste rapport om overgreb på hjemvendte syriske flygtninge. Her er flere eksempler på, at sikkerhedsstyrkerne har tilbageholdt og torteret syrere, der ellers havde fået en sikkerhedsgodkendelse inden afrejse.

I Amnesty har vores researcher talt med flere syrere, der blev torteret og tilbageholdt i månedsvis, selv om de inden afrejse havde kontaktet de syriske myndigheder og fået at vide, at de trygt kunne vende hjem.

Hjemvendte syrere bliver rutinemæssigt indkaldt til møde med efterretningstjenesten enten ved grænsen den dag, de ankommer, eller kort herefter. Det er umuligt at forudse, om mødet vil bestå af en kop te og en snak om den hjemvendtes fortid og fremtid, eller om den ender som for Yasin, der blev tilbageholdt i fire måneder på et kontor for efterretningstjenesten i Damaskus. Her blev han udsat for voldsom tortur.

Han fik elektriske stød, blev hængt op i sine håndled og fik brækket flere af sine fingre i, hvad betjente kaldte for hans ’velkomstfest’; et udtryk, som går igen hos flere af de syrere, som er blevet udsat for tortur, og som vi i Amnesty efterfølgende har talt med.

Udlændingestyrelsens rapport er udtryk for historieløshed, da der helt ses bort fra, hvordan det syriske regime, herunder efterretningstjenesten, i årtier har ageret og stadig gør det. Efterretningstjenesten har helt fra konfliktens begyndelse, men også i mange år forinden, stået bag brutale overgreb mod civile, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden. Den vold, vi dokumenterede i vores rapport i september, ligger i forlængelse af de overgreb, som vi i årevis har dokumenteret.

Brug for varig beskyttelse

Vores seneste research slår fast, at hjemvendte syrere risikerer vilkårlig tilbageholdelse, seksuel vold og anden mishandling, som direkte konsekvens af, at de i sin tid forlod Syrien. Overgrebene kan potentielt gælde for alle hjemvendte, kvinder, mænd og børn, for vilkårligheden betyder, at ingen kan vide sig sikker, uanset om de står på regimets liste eller ej.

Den 10. december overrakte Amnesty 95.055 underskrifter til udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) med kravet om, at Danmark skal give alle herboende syrere beskyttelse. Ved overrækkelsen gentog ministeren argumentet om, at det er myndighederne og ikke politikerne, der afgør, hvem der har krav på beskyttelse. 

Det har han på sin vis ret i, men som politiker har ministeren ansvaret for at sikre sig, at grundlaget for vurderingen er i orden. Og udlændinge- og integrationsministeren kan ikke fralægge sig ansvaret for, at det er et politisk valg, at Danmark som stort set det eneste land i verden har valgt at revurdere syriske flygtninges beskyttelsesbehov.

Regeringen nægter på den ene side at samarbejde med den syriske præsident Assad og kalder ham for en krigsforbryder, men viser samtidig de syriske flygtninge døren og påstår, at de trygt kan vende hjem.

Regeringen bør indstille sit hjemsendelseseksperiment og sikre, at syrere i Danmark fortsat får en værdig beskyttelse.

Vibe Klarup er generalsekretær i Amnesty International Danmark.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Luk flygtningenævnet, der styres af inkompetente "djøffer"

Ninna Maria Slott Andersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Goddag Mattias Tesfaye! - økseskaft!
Du og regeringen har ansvaret! Ingen andre. Nævn og styrelser arbejder efter de politiske retningslinier. MT her er disse retningslinier klart utilstrækkelige.

Inger Jensen, nanna Brendstrup, Ninna Maria Slott Andersen, Finn Jakobsen, Rolf Andersen, Steffen Gliese, Edda Hardardottir, Inge Lehmann, Pietro Cini, uffe hellum, Eva Schwanenflügel, Lotte Jørgensen, Viggo Okholm, Kenneth Jacobsen og Jens Pedersen anbefalede denne kommentar

Fornægtelsen af de faktiske forhold er nærmest morsom. Men ikke relevant, efter min mening.

Hvis nogen bor her i landet, og ikke forbryder sig imod den lokale lov, så bør de omfattes af samme anerkendelse af deres personlige valg, som fx et medlem ad DF/NB/V. Hvis de udtrykkeligt ønsker at nyde den danske ateist-kristne socialistiske model, og ikke ønsker at søge lykken i syriens model, så skal de sgu da have lov til at fortsætte.

Hvis nogen bor her i landet, så er det, alt andet lige, meget dyrere, at tvinge dem til at flytte, end at lade dem blive boende i fred.

Jeg behøver ikke sympatisere med deres holdninger eller arbejdsmoral, men jeg må erkende, at mindstemålet for eksistens i Danmark er meget, meget beskedent. Vi kan godt lave plads til både nordjyder og syrere.

nanna Brendstrup, Ninna Maria Slott Andersen, Lillian Larsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Nå ja, man kan jo igen komme med en undskyldning 60 år efter som Anders Fogh Rasmussen gjorde i 2005 over for flygtninge fra det tredje rige. Flygtninge der blev tilbagesendt med samme slags argumenter.

Ungarerne og de vietnamesiske flygtninge var heldige med den midlertidige tidsånd deres beskyttelsesbehov faldt i. Samt selvfølgelig, at de flygtede fra de røde.

Nu er vi tilbage ved de gode gamle danske værdier.

Franz Nitschke, Rolf Andersen og uffe hellum anbefalede denne kommentar
Edda Hardardottir

Det ER politikerne og ikke myndighederne der afgør, hvem der har krav på beskyttelse. Det var SR regeringen som vedtog det dengang nye paragraf nr. 7.3. i Udlændingeloven i februar 2015. Den drejer sig om midlertidig beskyttelse af dem som ikke har et individuelt problem i landet, som f.eks. militærbenægtelse og modstand mod Assad regimet. Både Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet skal bl.a. respektere og henvise til dette paragraf når de træffer deres afgørelser.

Inger Jensen, nanna Brendstrup, uffe hellum og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Som vi tydeligt fik beskrevet i Støjberg-sagen, er en minister øverste ansvarlige for den udøvende magt. Tesfaye risikerer faktisk en sag, hvis han IKKE reagerer på den stadigt voksende dokumentation på de alvorlige problemer i Syrien. Han er nødt til at tage initiativ til at ændre lovgivningen.
Det er muligt, at der er områder, hvor der ikke længere er krig, men det er tydeligt, at Assads myndigheder ikke ønsker sine borgere tilbage. Mens de har været væk, er deres boliger og "indtjeningsmuligheder" temmelig sikkert inddraget, så de vil blive en byrde for Syrien, men det er måske det mindste problem. Assads styre ser formentlig de tilbagevendte som potentielle nye oprørere.