Kommentar

Det er uhensigtsmæssigt, når legetøjsproducenter vil uddanne vores børn til influencere

Influencerbranchen er langt fra så glamourøs, som det kan se ud på TikTok og Instagram. Den har mange usynlige konsekvenser, og derfor er det bekymrende, når legetøjsproducenter og -forhandlere fremstiller branchen på lige fod med andre job, skriver digital pædagog Eva Fog Noer i dette debatindlæg
Det er forkert, når legetøjsbranchen sælger drømmen om at blive influencer på lige fod med drømmen om et mainstreamjob, skriver digital pædagog Eva Fog Noer i dette debatindlæg.

Det er forkert, når legetøjsbranchen sælger drømmen om at blive influencer på lige fod med drømmen om et mainstreamjob, skriver digital pædagog Eva Fog Noer i dette debatindlæg.

AA/ABACA

Debat
21. december 2021

Skal børn under seks år opfordres til at lege influencere?

Det spørgsmål stillede jeg mig selv, da en bekendt linkede til et ’PlanToys træ vlogger kit’ fra BabySams webshop. Det er et sæt bestående af en ’ring light’ i gummi, tilhørende knaphulsmikrofon med microport og et kamera med selfiestang. En ’ring light’ er, for de uindviede, en slags rund lampe, der giver et godt lys, når man optager video.

Jeg har som digital pædagog min daglige gang på de sociale medier blandt børn og unge. Jeg har i over et årti været i frontlinjen med den digitale udvikling i målgruppen og bliver kaldt ’BørneTelefonen på TikTok’. Og mit svar på spørgsmålet var klart:

Nej.

Min udmelding deler vandene, så lad mig forklare, hvorfor jeg ikke bryder mig om legetøjssættet eller rettere – ikke bryder mig om det, det repræsenterer.

På den ene side er legetøj, hvad vi gør det til. Giv et barn et stykke legetøj uden forudgående instruktioner, og de opfinder en leg. På den anden side har de fleste voksne en hensigt med deres indkøb. Det samme har producenter og butikker.

Populærkultur spiller uundgåeligt ind i hele dette økosystem, og det er her ’vloggerkittet’ kommer ind i billedet. Ordet vlogger er en sammensætning af ordene video og blogger – en person, som skaber videomateriale med sig selv i fokus, ligesom en blogger gør på skrift. Når video er et primært medie, skal kvaliteten selvfølgelig være i top. Derfor findes der ikke en influencer med respekt for sit arbejde, som ikke har et ring light

Vlogger er den nye sygeplejerske

Legetøjskæden BR sælger ring light under promoveringsteksten »Bliv SoMe stjerne med ring light«. Det omtalte vlogger-kit går endnu længere: »En vlogger er et af de helt nye karrierevalg, som mange af nutidens børn stræber efter at være!«

Drømmen om at blive influencer bliver altså solgt i samme kategori som et mainstreamjob som sygeplejerske eller håndværker. Men de færreste aner, hvad denne ’karriere’ går ud på, og modsat de fleste gængse job, bringer denne karrierevej mange usynlige konsekvenser med sig.

Kun et arbejde som kunstner kan sammenlignes. Men kunstnere har ofte en lang periode, hvor de gør sig klar til udgivelse. For en vlogger kan eksponeringen gå fra en person til 10.000 på et enkelt døgn. Hr. og fru Danmark og deres børn får ingen varsel. De gav blot deres barn adgang til sociale medier, og med en åben konto kan hvem som helst se med. Hvor som helst.

Det er helt naturligt, at børn i skolealderen begynder at have fremtidsdrømme om job, der ikke er cowboy eller prinsesse. Det afspejler sig også i den officielle alder for fritidsjob, der er 13 år. Men fælles for de gængse job er, at børnene gennemgår en jobsamtale og arbejder under ordnede forhold med voksensupervision. Det er der ingen krav om, når man udgiver sig selv på internettet.

I mit arbejde med børn og unge møder jeg børn ned til niårsalderen, som tigger om ’fans’ – altså følgere. Jeg snakker med unge influencers, der fra den ene dag til den anden oplever, hvad der sker, når man får disse ’fans’: Fremmede, der genkender dem på gaden, dukker op på deres hjemmeadresse og føler sig berettiget til at kræve deres opmærksomhed.

Devisen er: De er selv ude om det. En holdning, mange har til dem, der stiller sig frem.

Samtidig hører jeg om den udnyttelse, virksomheder forsøger sig med. De har for længst opdaget influencernes markedskraft, men underbetaler dem alligevel. Det ser måske glamourøst ud, når ens yndlingsinfluencer står på den røde løber til en gallapremiere, men det, som kræves psykisk og fysisk af en influencer, er ikke glamourøst. Langtfra.

’Men det er jo bare legetøj’, vil nogen fortsat tænke efter at have læst dette indlæg. Og der er også mange positive og kreativt udviklende ting ved at skabe videoer. Børn kan i fællesskab med reflekterende voksne lege med videomediet på et utal af gode måder helt ned i børnehavealderen. Men modsat vloggers og influencere er målet i sådanne situationer ikke at udgive – det er at skabe. 

Som forælder må du gerne være uenig med mig, men jeg håber, at du vil reflektere over dine bevæggrunde for at give dit barn et ’vloggerkit’ eller en ring light.

Tager du som forælder ansvaret på dig, så har jeg intet andet at tilføje end tak. Ligeledes hvis du som butik eller producent har taget stilling til produktet, og hvad det symboliserer.

Jeg vil fortsat samle de børn og unge op, som hver dag oplever ting på et internet, de slet ikke forstår. Børn og unge kommer til mig, som den ’kendte fremmede’, fordi jeg som nærværende voksenfigur lægger videoer op om sociale medier på sociale medier.

Selvudgivelse er kommet for at blive, men vent med at hjælpe børnene på vej, til de selv er klar.

Eva Fog Noer er digital pædagog og stifter af og forkvinde for DigiPippi

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her