Klumme

Vestens lægemangel skal ikke løses ved at dræne udviklingslande for kvalificeret arbejdskraft

I mange provinsområder har vi lægemangel, og politikerne vil løse det ved at importere læger fra andre lande. Men det er ikke holdbart at dræne udviklingslande for deres kvalificerede arbejdskraft, når vi samtidig hævder at ville hjælpe dem med udviklingsbistand, skriver sognepræst Henrik Gade Jensen i denne klumme
En haitiansk læge undersøger en pige på et mobilt hospital uden for Port-au-Prince. Mens Folketinget vil åbne op for flere udenlandske læger og sundhedspersonale i Danmark, har Haiti mistet 85 procent af deres uddannede befolkning.

En haitiansk læge undersøger en pige på et mobilt hospital uden for Port-au-Prince. Mens Folketinget vil åbne op for flere udenlandske læger og sundhedspersonale i Danmark, har Haiti mistet 85 procent af deres uddannede befolkning.

HECTOR RETAMAL

Debat
29. december 2021

På Lolland, hvor jeg bor, har 41 procent af befolkningen ikke en egen læge. Som tilflytter har jeg heller ikke, men er henvist til et Nordic Medicare Center med skiftende vikarlæger.

Det er en falliterklæring, at et land som Danmark ikke er i stand til at forsyne sig selv med læger. Eller i hvert fald ikke kan gøre det i provinsen. Og det, på trods af at der hele tiden bliver flere læger og samtidig færre indbyggere i provinsen.

Da jeg sad i Etisk Råd, blev der tit talt om den praktiserende læge som en, der kendte patienten og kunne tages med på råd om etiske afgørelser. Sådan er det også ideelt set. Men virkeligheden mange steder i Danmark er en anden. Man ved aldrig, hvem der dukker op i kitlen, hvis man går til lægen. I mine sogne er der folk, der er holdt op med at gå til lægen.

Førhen var der på landet en læge, skolelærer, landbetjent, jordemoder og præst. Nu er der kun præsten tilbage. Folkekirken har formået at fastholde lokaliteten, men hvis den var fulgt med udviklingen, var der kun præster i storbyerne.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Henrik Gade Jensen

Du indrammer problemstillingen så helt præcist.

Et land som Danmark skal selv kunne uddanne det nødvendige sundhedspersonale - og vi skal slet ikke brain-draine ulandenes sundhedspersonel.

Torben K L Jensen, Ole Olesen, Mette Johansson, Christian Mondrup, lars søgaard-jensen, Leanette Nathalia Chresta Jensen og Jørgen M. Mollerup anbefalede denne kommentar

Skal man så stoppe samtlige både på Middelhavet og sende sundhedspersonalet tilbage?