Læserbrev

Drop makeuppen for klimaets, sundhedens og selvbilledets skyld

Skønhedsindustrien skader klimaet med sine skadelige stoffer og plastikemballage. Den hjernevasker os til at tro, at vi ikke er smukke uden makeup, og så fylder den vores kroppe med hormonforstyrrende stoffer. Derfor bør vi droppe makeuppen, skriver freelancejournalist Elisabeth Cecilia Dorn i dette debatindlæg
Debat
21. januar 2022

Manglede du et nytårsforsæt, så foreslår jeg et kollektivt til kvinder: Skrot skønhedsritualerne om morgenen, og gør noget godt for klimaet, din sundhed og dit køn. Bonus: Mere tid i sengen.

For et par år siden begyndte jeg ikke bare at skære ned på mit kødforbrug, men også mit forbrug af andre klimaskadelige varer såsom tøj og såkaldte skønhedsprodukter. Det vil sige: cremer, parfume, makeup og så videre. Det er et langt sejt træk, for vi er oppe imod årtusinders kultur- og samfundssyn på, hvad det vil sige at være kvinde og mand. Og hvad skønhed er.

Den globale skønhedsindustri havde ifølge det amerikanske analyseinstitut Statista i 2020 en global omsætning på 472 milliarder dollar. Kosmetiksegmentet er det i størst vækst og forventes at stige med 81 procent mellem 2020 og 2026.

Er det virkelig en industri, vi fortsat ønsker støtte?

Skønhedsindustrien skader klimaet med flourstoffet PFAS og plastikemballage. Den fylder vores kroppe med hormonforstyrrende stoffer.

Det værste af det hele er, at skønhedsindustrien har hjernevasket halvdelen af klodens befolkning til at tro, at de ikke er smukke nok, som de er, og at de kan gøre noget ved det ved at påføre sig noget sminke. Vi kan bruge concealer og dækcreme og dække vores ’fejl’.

Er det ikke på tide at skrotte skønhedsmyten om, at makeup er nødvendigt?

Industrien skader klimaet og ikke mindst piger og kvinders selvbillede. Jeg har fået at vide, at »det kun er grimme piger, der går med makeup« til en familiesammenkomst af en mand, hvis partner (med makeup) og to andre kvinder (med makeup) sad ved bordet. Misogyni eksisterer, men selvhadsindustrien lever, fordi vi opretholder den og myten.

Fint nok med lidt glitter til fest, men i forhold til hverdagens forbrug kunne vi bare droppe skidtet. Hvis jeg får en pige en dag, er det ubærligt at tænke på, at hun skal tro, hun behøver at sminke sig for at kunne være her og blive elsket.

Skønhed eksisterer, selv om ingen bruger makeup. Mænd er jo ikke mindre smukke, fordi de ikke bruger makeup.

Unge pigers vigtigste influencere er ikke dem på Instagram, men os som voksne og særligt dig som mor.

Elisabeth Cecilia Dorn er cand.mag. i moderne kultur og freelancejournalist

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Herligt opråb!
Lad os slagte nogle flere af de hellige køer - i overført forstand.

Det kunne blive smaddersjovt at se, hvordan makeupbrugerne vil "gøre noget ud af sig selv" uden at påføre sine ansigter ekstra farve.
Men det kommer ikke til at ske.
Det gjorde det heller ikke i 70'erne. For påfugle kan lide og ser en fordel i at pynte sig.

Rasmus Kristiansen, ingemaje lange, Eva Schwanenflügel, Mette Johansson, erik pedersen og Leanette Nathalia Chresta Jensen anbefalede denne kommentar

Rigtig god ide! Krigsmaling er godt til krig og sminke måske til fest, men hvorfor ødelægge både hud og miljø til daglig... VH. Mette Hind.