Læserbrev

DSB: Vi har ikke brug for en togrevolution, for meget kører allerede på skinner

Jernbanen er under forandring. Gennemsnitspriserne på togrejser er faldet, klimabelastningen er mindre, og snart bliver både tog og spor moderniseret. Vi behøver ingen revolution af jernbanen, for forandringen er i fuld gang, skriver kommunikationschef i DSB Niels-Otto Fisker i dette debatindlæg
Debat
10. januar 2022

Hilda Rømer Kristensen efterlyser den 6. januar en togrevolution. Men det er ikke nødvendigt. Der er investeret milliarder, så jernbanen om få år kan spille en hovedrolle i den grønne omstilling af transporten i Danmark, og vi arbejder i DSB målrettet med den service, vi tilbyder. Hvis man ser sig omkring, er forandringerne allerede i fuld gang:

Gennemsnitspriserne for togrejser er faldet markant med billige Orange- og Orange-fri-billetter uden for myldretiderne. Kunderne har taget så godt imod tilbuddene, at DSB har taget markedsandele fra biler på rejser over Storebælt, indtil coronarestriktioner blev en del af hverdagen.

Kort før jul pensionerede vi vores gamle diesellokomotiver og kører nu med ellokomotiver. På den konto sparer DSB klimaet for 27.000 tons CO₂ årligt.

Vi har bestilt nye togvogne til de internationale tog, som i løbet af 2024 vil begynde at køre på ruterne til Hamborg, og nye elektriske eltogsæt bliver efter planen leveret fra 2025 og skal afløse de dieseldrevne IC3- og IC4-tog.

Vores kolleger i Banedanmark gennemfører en nødvendig modernisering af spor og signaler, ligesom de elektrificerer en række togstrækninger, der i dag ikke har strøm.

I perioder vil det de næste par år blive lidt mere besværligt at være kunde. Men i takt med, at jernbanen bliver elektrificeret og moderniseret, kan vi sætte de nye elektriske tog i drift og tilbyde kunderne hurtigere og hyppigere og mere punktlige tog end i dag.

Vi arbejder også på at forbedre den samlede rejseoplevelse, mens jernbanen er en byggeplads.

Vores IC3-tog er blevet opgraderet indvendigt i de senere år, og dobbeltdækkervognene og S-togene får i den kommende tid en lignende overhaling.

Vi har genindført muligheden for at købe kaffe, snacks og vand i togene på de længere rejser i Danmark og har mod på at udvide sortimentet.

Vi har åbnet stationsstuer på mindre stationer, hvor man kan købe kioskvarer, spille brætspil og hygge sig, og vi giver lokale ildsjæle mulighed for at bruge stationer til alt fra foodtrucks til udstillinger.

Danskerne har kvitteret ved at give os en historisk høj omdømmescore i de målinger, som analysefirmaet RepTrack laver for os.

Betyder det, at alt er perfekt? At man som kunde aldrig oplever en forsinkelse eller et aflåst toilet? Nej – det går af og til galt! Men meget er allerede godt, og der arbejdes som aldrig før på at gøre den danske jernbane grønnere og bedre. Vi behøver ingen revolution af jernbanen, forandringen er i fuld gang.

Niels-Otto Fisker er kommunikationschef i DSB.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tommy Clausen

Men det vi har brug for er Japanske specialister, så den Danske jernbane kan komme
rigtigt op og køre, for i Japan kører det som i smør, hale tiden, altid!