Læserbrev

Elev: Homofobien i folkeskolen lever i bedste velgående – lærerne tager det ikke seriøst

Det er de samme homofobiske kommentarer, der flyver rundt i klasselokalet nu som for ti år siden. Det vidner om en folkeskole, der ikke tager sit ansvar for et trygt og inkluderende miljø seriøst, skriver folkeskoleelev Isabelle Ben-Hamadou i dette indlæg
Debat
17. januar 2022

Homofobien i folkeskolen lever endnu, og jeg får ondt i maven ved tanken om, hvad mange flere børn og unge skal gå igennem i fremtiden.

Efter snart ti år som elev i folkeskolen kan jeg ud fra mine egne erfaringer konkludere, at skolesystemet ikke lever op til det ansvar, de har for at gøre skolen til et trygt og inkluderende miljø for alle elever.

Skolen er med til at forme os og vores forståelse af verden, og derfor bør den være et sted, hvor elever bliver oplyst om diversitet og respekt. Men seksualundervisningen er mangelfuld, og det, mener jeg, er en af grundene til, at sexisme, homofobi og racisme opstår.

Homofobien i folkeskolen kan let gå under radaren. Den ulmer i krogene og bliver brugt i humoristiske sammenhænge. Humor er med til at gøre denne problematik endnu dybere og mere kompleks, men også mere sårbar. For humor er ingen undskyldning for at diskriminere, også selv om nogen bruger den sådan. Jeg oplever lærere, der ikke slår ned på homofobi, når det kommer til udtryk gennem humor – og jeg har ikke mærket en vilje fra skolesystemet til reelt at konfrontere det store problem, som homofobi er.

Jeg har ikke lært om forskellige kønsidentiteter, seksualiteter, samtykke, LGBTQ+-miljøer eller andre former for sex end penetrationssex. Det kan have en destruktiv effekt på unges mentale helbred, fordi diskriminerende adfærd ofte bunder i uvidenhed. Det gør, at mange LGBTQ+-elever enten oplever had eller gemmer sig for at undgå det.

Jeg er overrasket over, hvor lidt udvikling jeg har oplevet på dette felt de seneste ti år. Tænk, at det er de samme homofobiske og nedladende kommentarer, der flyver rundt i klasselokalet nu som for ti år siden. Det er ikke sjovt, og det er ikke okay.

Vi har brug for en handleplan. Skolen burde være en tryg base. Ét menneske, der rammes af homofobi og had, er et menneske for meget.

Isabelle Ben-Hamadou er folkeskoleelev og intersektionel feminist

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Tak for læserbrevet, Isabelle.

Det er en vigtig problematik, du gør opmærksom på.

Seksualundervisningen som den er idag er fuldstændig utilstrækkelig.

Freddie Vindberg

Er det virkelig ikke blevet bedre? Jeg gik på Vigerslev Allé skole, for 40 år siden, og der var det slemt med lærere, der ignorerede mobning.

Jeg ved ikke, hvad jeg mener er mest bekymrende ved læserbrevet;

a) at folkeskoleeleven øjensynligt gennem ti år har oplevet en skole fyldt med homofobiske kommentarer, dvs. at der allerede da hun gik på de første årgange var situationer, hun kunne erkende og betegne som homofobi. Der må have været nogle elever, (herunder hende selv) der var yderst fremme i skoene på det punkt, taget i betragtning af at skoleelever på de første klassetrin sædvanligvis er yderst aseksuelle i deres tankegang.

b) at seksualundervisningens indhold skulle medføre racisme.. Det er sandsynligvis alt for mange år siden, at jeg havde fornøjelsen af folkeskolens seksualundervisning, for jeg kan kun meget vanskeligt forestille mig, hvordan lige præcis racisme skulle være en effekt af standard undervisning i det, skribenten kalder penetrationssex.

c) at mangel på indsigt i et emne (her diverse seksualitetidentiter mv.) skulle medføre "destruktiv effekt på de unges mentale helbred". Der kan følge alle mulige andre uheldige konsekvenser af mangel på indsigt/viden/forståelse i et givet emne, men at manglen ligefrem skulle destruere et mentalt helbred synes en smule vidtfavnende. Vil der være samme destruktion af det mentale helbred, fordi folkeskolen kun i yderst begrænset omfang lærer eleverne om privatøkonomi?

Muligheden er selvfølgelig også, at indlæggets begrundelser og beskrivelser er lidt mere bombastiske, end bukserne kan holde ...