Klumme

Få alle med ind på arbejdsmarkedet i stedet for at åbne for mere social dumping

Socialdemokratiet går arbejdsgivernes ærinde, når det vil gøre det lettere at hente udenlandsk arbejdskraft. Mette Frederiksen har selv sagt, vi skal hjælpe de mange unge, der står uden for arbejdsmarkedet. Hun burde fokusere på at hjælpe dem i job først, skriver tømrer Helga Mathiassen i denne klumme
»Debatten om beløbsgrænsen og det tilsyneladende enorme behov for at åbne op for mere udenlandsk arbejdskraft virker nærmest surrealistisk, set fra byggepladsen,« skriver Helga Mathiassen.

»Debatten om beløbsgrænsen og det tilsyneladende enorme behov for at åbne op for mere udenlandsk arbejdskraft virker nærmest surrealistisk, set fra byggepladsen,« skriver Helga Mathiassen.

Christian Lindgren

Debat
12. januar 2022

»Den danske samfundsøkonomi mangler lavtlønnet arbejdskraft.« Sådan skrev Informations politiske kommentator Lars Trier Mogensen i en analyse nytårsdag. Som var det en objektiv sandhed, der ikke er til diskussion. Efter min mening rimelig provokerende, når nu Trier er journalist og ikke arbejdsgiver. For han gengiver jo præcis det, arbejdsgiverne, De Radikale, De Konservative og nu også Socialdemokratiet mener.

Jeg vil tillade mig at rette Trier: Arbejdsgiverne mangler lavtlønnet arbejdskraft. Det gør de jo altid. Men at gå med på deres præmis om, at det er et problem for den danske samfundsøkonomi, at for få lønmodtagere finder sig i skodlønninger – det, synes jeg, ærligt talt er pinligt.

Hvem er den danske samfundsøkonomi til for? Det er vel os, der bor her i landet. Og dem, der skal levere den lavtlønnede arbejdskraft, kan nok ikke se særlig meget fidus i at være dem, der redder økonomien ved at blive underbetalt.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Denne klumme burde stå i alle aviser dagligt

Danny Hedegaard, Poul Simonsen, Mette Johansson, Per Klüver, Freddie Vindberg, Eva Schwanenflügel, Ditlev Palm, Vibeke Olsen, Leanette Nathalia Chresta Jensen og Sanne Thelle anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Når man har været med tilstrækkeligt længe som jeg,
har man hørt arbejdsgivere
og især brancher som har mindre attraktive arbejdsforhold,
skrige som sultne småbørn på arbejdskraft,
som ikke stiller nogen krav om arbejdsforhold,
sådan ca. 2-3 gange i hver regerings- og kommunalvalgsperiode.

Pressen kan som regel godt lide at tage emnet op og skrive bekymrede klummer om hvad der dog er galt med arbejdskraften,
siden den ikke samles som fluer om affaldsstoffer,
når arbejdsgivere så gavmildt tilbyder dem noget at stå op til om morgenen uanset udsigt til nedslidning og for få og spredte arbejdstimer i det dejlige arbejde,
og ridefogedpartierne udråber arbejdskraften til dovne tølpere uden samfundssind og vil genindføre arbejdspligten. Eller i det mindste sende bud efter nogle udlændinge, for konkurrencens skyld og globaliseringen og det hele.

Jeg så filmen "Dont Look Up" filmen igår.
Absurditeten i at verden bare fortsætter i samme spor uden at 'se op' eller til siden men mere aller mindre bare automatisk fortsætter i samme spor uden øje for katastrofens komme er.. forstemmende. hjernelammende. pervers.

Poul Simonsen, Lillian Larsen, Freddie Vindberg, Eva Schwanenflügel, Vibeke Olsen, Leanette Nathalia Chresta Jensen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Helga Matthiassen har fuldstændig ret.

Hykleriet har ingen ende, og alternative fakta har forlængst inficeret Borgen som skimmelsvamp på et fugtigt lokum.

Halleluja for det hellige arbejdsudbud og den gratis og billige arbejdskraft.

Væksten skal og må fortsætte, om det så koster planeten livet.

Mette Johansson, Per Klüver, Lise Lotte Rahbek og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Ja, Helga rammer et eller andet... måske noget fra fordums tid, dengang man havde respekt for Socialdemokratiets arbejdsmarkedspolitik.