Staten tjener milliarder af kroner årligt på bilisme. Afgifter på import, vægt, registrering, forsikring, benzin og diesel plus cirka 700 millioner kroner i fartbøder løber op, og med tre millioner biler på vejene i Danmark er det en ret god forretning. Men der er behov for færre biler frem for flere kilometer asfalt.
Regeringen ønsker tilsyneladende bilisme som dominerende transportform. Bilisme giver mening i landzonerne på grund af utilstrækkelig kollektiv transport, men at belaste byområder, bynær natur og rekreative arealer i byerne giver ingen mening.
Hvorfor vil man med Egholmlinjen samle tre forbindelser i Aalborg og Nørresundby og belaste to gamle gader i Vestbyen med 3.500 biler dagligt, når Nordvestjylland også har behov for ny infrastruktur?
Limfjordens 2.000 km lange kyststrækning huser to færgeoverfarter, tre broer og en tunnel i Aalborg Øst. Hvorfor skabe ny forurening i Aalborg Vest frem for en mere skånsom løsning? Myldretidsbelastningen løses billigere med et af to østlige alternativer: City Tunnelen eller Bypass-tunnelen (et tredje rør) med vendbar trafik.
Aalborgensere, naturelskere, fritidsklubber, fiskere, sejlere med flere vil blive påvirkede af støj-, trafik- og luftforurening i vores bynære natur og rekreative områder.
De sundhedsskadelige påvirkninger er farlige. For allerede i anlægsfasen er et af Aalborgs tre drikkevandsreservoirer i fare for forurening, og så er der asbestforureningen, som allerede er en kendsgerning. Borgerne vil blive udsat for partikler og risiko for lungehindekæft ved opgravning af de tre største asbestdepoter, fjordbundens asbeststøv, som hvirvles op og bliver luftbåren.
Konsekvenserne er voldsomme, målt på hvad vi vil få ud af Egholmlinjen. Det er betænkeligt, at transportministeren foreslår, at han selv vil varetage lovens hensyn, således at beslutningernes lovlighed ikke kan prøves ved domstolene. Folketinget skal respektere demokratiet og retsstaten.
Som borger i Aalborg opfordrer jeg Folketinget til at afvise Egholmlinjen og sørge for, at Aalborg Kommune og Vejdirektoratet finder en mere skånsom måde at løse myldretidstrængslen på.
Birgitte Rode er CEO i Sound Branding Consultancy
Det er utrolig trættende endnu en gang at blive taget til indtægt for et mindretals synspunkter om konsekvenserne den kommende Lindfjordsforbindelse via Egholm. Det er Old News, at nej-sigerne udgør et klart i mindretal her i Nordjylland. Det er i den forbindelse ikke uvæsentligt, at der er et legitimt demokratisk flertal som rent faktisk foretrækker en ny Limfjordsforbindelse over Egholm - i hvertfald hvis befolkningens stemmeadgivning tages for gode vare. Alle der er uenige med flertallet er selvsagt i sin gode ret til at argumentere for et andet standpunkt. Men behøver det at udfolde sig som et komisk medieshow, hvor det åbenbart mere handler om at “larme” højlydt i offentligheden med overvejende følelsesladede nej-argumenter. Det ville virkelig være opløftende hvis blikket blev løftet en kende og synsfeltet også fokuserede på Nordjyllands fremtidige infrastruktur på begge sider af Limfjorden.
Tak til Birgitte Rode og alle de andre der fortsætter kampen mod dette destruktive projekt
Mvh Hanne Pedersen