Læserbrev

Løsningen på den faldende lovkvalitet er at lave færre, men bedre love

Den faldende lovkvalitet kan ikke nødvendigvis løses med et snuptag, men nogle gange kan man jo begynde med at gøre det oplagte, nemlig at lave færre, men bedre love. Det er knugende nødvendigt, når vi har indset, at de ulæste bilag fra minksagen er reglen snarere end undtagelsen, skriver forfatter og ekstern lektor på CBS, Søren Schultz Hansen, i dette debatindlæg
Debat
18. januar 2022

Mange undrede sig nok, da det blev afsløret, at de ansvarlige ministre ikke tog sig tid til at læse baggrundsmaterialet, før de besluttede sig for at aflive alle mink. Men det var vel en ekstraordinær situation, tænkte vi.

Nu viser det sig, at det tværtimod er, hvad vores politikere plejer at gøre. Det er almindelig praksis, at medlemmerne af Folketinget lovgiver uden at sætte sig ordentligt ind i, hvad de lovgiver om.

Det dokumenterer et forskningsprojekt fra Aarhus Universitet, beskrevet i Politiken. Politikerne bruger fem timer mindre på lovarbejde om ugen end de gjorde i 1980. Samtidig vurderer et ekspertpanel, som DJØF har nedsat, at flere love på mindre tid går ud over lovene. Mængden af love stiger, mens kvaliteten falder, advarer juristerne.

Læs det lige igen: Vores lovgivere sætter sig ikke ordentligt ind i de love, de giver os. De bruger mindre og mindre tid på at lave flere og flere love!

Efter temperament kan det enten lyde paradoksalt og bekymrende eller som en DJØF’ers våde drøm: mere på mindre tid. Imidlertid er der en mere logisk og ligetil sammenhæng, nemlig den, at når man ikke bruger nok tid på at lave lovene, bliver disse love dårlige og mere unødvendige. Derfor er man nødt til at bruge tid på at lave lovene om eller at lave nye love for at rette op på det dårlige forarbejde. Det første sker sjældent, og det andet ofte, hvilket resulterer i en negativ spiral.

Måske gentager jeg politikernes fejl ved at konkludere, før jeg i detaljer selv har sat mig ind i forskningsprojektet og DJØF’s undersøgelse. Alligevel vover jeg et enøjet bud på, at en del af løsningen er lige så enkel som årsagen: Vi skal lave færre, men bedre love.

Mette Frederiksen (S) nævnte det selv i sin nytårstale, og det ville være godt. Det ville være godt, at der var mere tid til at lave lovgivningsarbejdet ordentligt, så lovene bliver bedre og mere nødvendige. Det ville være godt, hvis vi derved kunne undgå at lave dem om eller lave nye love. Det kunne give os en positiv spiral. 

Verden er kompliceret og virkeligheden nuanceret. Der er med andre ord mange aspekter i spil, men nogle gange kan man jo begynde med at gøre det oplagte.

Søren Schultz Hansen, forfatter og ekstern lektor på CBS

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her