Kommentar

Medier for unge og af unge bør også få mediestøtte

På ungdomsmediet SEIN modtager vi ingen mediestøtte trods medieforligets løfte om at tilgodese også de unges mediebrug. Det skyldes en forældet definition af nyheder, som ikke forstår unges behov for historier, de kan spejle sig i, skriver chefredaktør Mathias Busk, nyhedsredaktør Ninna Jalog og skribent Jacob Brun i dette debatindlæg
Medienævnets forståelse af aktualitet giver mening for flere af de store danske medier, men ikke for identitetsskabende medier, der henvender sig til specifikke aldersgrupper.

Medienævnets forståelse af aktualitet giver mening for flere af de store danske medier, men ikke for identitetsskabende medier, der henvender sig til specifikke aldersgrupper.

Sigrid Nygaard

Debat
8. januar 2022

Ansøgningsfristen for Mediestøttens Innovationspulje var i torsdags, men der er ingen kroner at hente for de etablerede ungdomsmedier. Det på trods af, at medieforliget fra 2019 indeholder et politisk ønske om at sørge for, at der er medier, der repræsenterer og tilfredsstiller de forskellige generationers behov.

I det seneste medieforlig står der sort på hvidt, at »forskellen i mediebrug generationerne imellem aldrig har været større«, og at aftalepartierne vil »sikre bedre balancer i det danske mediebillede. Det gælder balancen mellem den ældre og den yngre generations mediebrug …«.

Dette gør os på ungdomsmagasinet SEIN fortrøstningsfulde, for med dette politiske budskab regner vi med, at mediestøtten også̊ er noget, der er tiltænkt os. SEIN er et fire år gammelt ungdomsmagasin, som skabes for unge af unge. En redaktion med kerneværdierne ’ærlig’, ’ufiltreret’, ’ung’ og ’sammen’, der forstår vores læsere, fordi vi selv er målgruppen.

Desværre stemmer bekendtgørelsen om mediestøtte fra 2017 ikke overens med de politiske ønsker, der fremgår af medieforliget. Derfor modtager hverken SEIN eller andre danske medier målrettet unge nogen form for statsstøtte.

Aktualitet er andet end breaking-bjælker

SEIN blev sidste år afvist på baggrund af bekendtgørelsens krav om at have »indhold, hvor mindst halvdelen er redaktionelt stof i form af artikler m.v. inden for et bredt emneområde og med behandling af aktuelt nyhedsstof«.

Det giver ikke mening for vores generation kun at se på aktuelt nyhedsstof som de nyheder, der sker fra dag til dag. Vi ønsker et medie, hvor vi kan dele generationelle erfaringer og indtryk, og hvor kun internettet begrænser formatet.

Medienævnet, der træffer afgørelse om tilskud, skal også̊ være bevidst om, at aktualitet ikke kun eksisterer i breaking-format, men også̊ i de relevante emner, mediet behandler. Mens Medienævnets forståelse af aktualitet giver mening for flere af de store danske medier, er dette ikke dækkende nok for identitetsskabende medier, der henvender sig til specifikke aldersgrupper.

Som politikerne selv beskriver det i medieforliget, søger forskellige generationer forskellige medier, og ungdommen søger medier, de kan spejle sig og finde tryghed i.

Nyheder er ikke bare det, der står og blinker gult på forsiden af en netavis, eller det, der lige er sket i dag. Hos SEIN er nyhedsbegrebet noget, der indbefatter identitetspolitiske budskaber fortalt gennem personlige historier fra unge til unge. Hvilke bekymringer har Ida ved at flytte fra land til by? Og hvordan kommer man langsomt op og videre fra afslaget på drømmeuddannelsen med tanke på, hvad man så̊ skal lave i endnu et sabbatår?

Behov for medier for og af unge

Vores aldersgruppe har et behov for at dele og læse historier, som giver mening for den tid og verden, vi lever i. Og det anerkendes ikke af Medienævnet trods den politiske forståelse for, at forskellige generationer har brug for forskellige typer medier.

SEIN er et af de få landsdækkende medier, der dækker behovet for redaktionelt stof, man kan spejle sig i og stole på som ung i Danmark. Andre danske, etablerede medier har også et fokus på at lave nyheder til unge, men ingen af disse medier, der modtager mediestøtte, retter sig specifikt mod vores generation eller taler ud fra vores udgangspunkt. Vi bliver kort sagt glemt i medielandskabet.

Derfor råber SEIN nu op. Fordi både vores ønske om repræsentation i medielandskabet og det politiske ønske om generationel diversitet i medierne ikke stemmer overens med den måde, hvorpå̊ Medienævnet uddeler mediestøtte. Medienævnet skal sørge for, at mediestøtten kommer alle generationer til gavn og tilgodeser vores alles behov for en relevant mediedækning. Er det ikke derfor, vi har mediestøtten i det hele taget?

Et nyt medieforlig skal indgås i år, og SEIN håber på at se et forstærket fokus fra Folketingets partier på generationskløften i medielandskabet. Vi håber også̊, at Medienævnet denne gang vil arbejde seriøst med medieforligets udgangspunkt og uddele mediestøtten til de segmenter, der ikke føler sig repræsenteret i de nuværende statsstøttede medier.

Mathias Busk er chefredaktør på SEIN

Ninna Jalog er nyhedsredaktør og bestyrelsesmedlem ved SEIN

Jacob Brun er skribent på SEIN

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

"En redaktion med kerneværdierne ’ærlig’, ’ufiltreret’, ’ung’ og ’sammen’, der forstår vores læsere, fordi vi selv er målgruppen" Hvad i himlens navn mener man? Kerneværdier?