»De Radikale sælger ud politisk for at krejle sig til ministerposter« lyder rubrikken i Lars Trier Mogensens analyse her i avisen den 8. januar. Det lyder ærgerligt. Det ville også være ærgerligt, hvis det var rigtigt, men det er det ikke.
Udlændingepolitik står højt på den radikale dagsorden, og vi kæmper stadig for at få flere af de nuværende regler ændret. Det har udmeldingen om, at vi ikke kan støtte en socialdemokratisk etpartiregering i fremtiden ikke ændret på.
Vi har i dag en regering, som skulle tvinges til at hjemtage danske børn fra syriske fangelejre, sender flygtninge til Syrien og kalder det hjem samt ønsker et asylcenter i Rwanda. Så jeg synes, at jeg i dag accepterer alt for meget ved at støtte en socialdemokratisk etpartiregering. Det ønsker vi ikke blindt at fortsætte med. Vi vil udfordre det.
Det er derfor, at vi nu melder klart ud om næste valg. Vi ønsker mere politisk indflydelse og at få mest mulig radikal politik igennem – også på udlændingepolitikken.
Både Venstre og Nye Borgerlige åbner faktisk for, at det skal være nemmere for danske statsborgere at få sin udenlandske ægtefælle til landet. Det er en sag, som jeg personligt har kæmpet for i flere år, og som regeringen har haft to og et halvt år til at ændre.
Regeringen har dog ikke handlet, da det nødig skulle hedde sig, at man gik ind for en slap udlændingepolitik. Den eneste grund til, at regeringen nu langt om længe er klar til at ændre i reglerne, er, at Venstre åbnede for at ændre i reglerne. Det er altså muligt at lave fornuftig udlændingepolitik med andre end røde partier.
Vi ved godt, at vi ikke kan få al vores politik igennem, og at der er et stort flertal for en såkaldt stram udlændingepolitik i Folketinget. Det betyder dog ikke, at vi har opgivet at trække udlændingepolitikken i vores retning. Men når det ikke er muligt at få særlig meget af vores politik igennem med den nuværende regeringskonstellation, er det da indlysende, at vi ønsker en anden regering. Ikke for selv at få ministerbiler, men for at få radikal politik.
Andreas Steenberg er politisk ordfører for De Radikale.